وقف 18 هزار جلد کتاب به حوزه علمیه سید زنجان
کد خبر: 3918197
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱

وقف 18 هزار جلد کتاب به حوزه علمیه سید زنجان

یک مولف خیر 18 هزار جلد کتاب شامل 100 نسخه خطی 500 ساله و چاپ سنگی را وقف کتابخانه مدرسه علمیه سید زنجان کرد.

وقف 18 هزار جلد کتاب به حوزه علمیه سید زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، یکی از واقفان خیراندیش زنجانی 18 هزار جلد کتاب را برای کتابخانه مدرسه علمیه سطح عالی سید زنجان وقف کرده که شامل موضوعاتی از قبیل فقه، اصول، تاریخ، ادبیات است. بیش از 100 جلد از کتاب‌های وقف شده از سوی این واقف، نسخه خطی هستند که هر کدام دارای قدمت بیش از 500 سال بوده و حدود 200 جلد نیز چاپ سنگی است.

سیدمرتضی بنی‌هاشم، واقف کتاب‌های خطی به مدرسه علمیه سید، 1 شهریورماه در دیدار با مسئولان اوقاف زنجان درباره نیت اهدای این کتاب‌ها بیان کرد: هدف من از وقف این کتاب‌ها، ذخیره توشه آخرت و کسب صدقه جاریه و باقیات‌الصالحات است و قصد داشتم پژوهش‌ها و تالیف‌های خود و دیگر بزرگان در اختیار فرهنگ ‌دوستان و مولفان دیگر نیز قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های وقف شده شامل 18 هزار جلد است، گفت: کتاب‌های وقف شده اکثرا کتاب‌های مرجع هستند و خوشبختانه مورد استقبال اهالی علم و تحقیق هم واقع شده است. یکی از شروط بنده در وقف این کتاب‌ها ایجاد امکان دسترسی اهالی تحقیق و پژوهش اعم از طلاب و دانشجویان به آن‌ها بوده است.

حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه 2800 موقوفه در بخش‌های مختلف وجود دارد، اظهار کرد: کمک به نیازمندان، ائمه‌اطهار، عزاداری امام حسین(ع) و بهداشت و درمان بیشترین نیت واقفان را تشکیل می‌دهد و امسال با توجه به شیوع کرونا وقف درمانی در استان افزایش یافته است.

وی توسعه وقف مشارکتی را راهکاری برای جلب کمک‌های محدود خیران و انجام پروژه‌های بزرگ‌تر دانست و گفت: مردم می‌توانند با پرداخت هزینه‌های کمتر خود را در یک کار بزرگ سهیم کنند تا چالش‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه برطرف شود.

این مسئول با اشاره به اینکه طرح ملی وقف مشارکتی قرآن کریم یکی از طرح‌هایی است که همزمان با ماه مبارک رمضان با هدف چاپ، نشر و توزیع قرآن در مناطق محروم، مساجد و زندان‌ها اجرا می‌شود، بیان کرد: در این طرح خیران می‌توانند با تکمیل فرم وقف‌نامه و با پرداخت 7000 تومان به ازای یک جلد کلام الله مجید به عنوان واقف نام خود را جاودانه کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان به وقف 18 هزار جلد کتاب برای مدرسه علمیه سید زنجان در بخش موقوفات فرهنگی اشاره کرد و افزود: واقف این کتاب‌ها، خودش مولف بوده و کتاب‌های وقف شده توسط وی شامل اصول، تاریخ، ادبیات و کتاب‌های مرجع و ارزشمند است.

وی در مورد اثرات وقف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ابراز کرد: آثار علمی و کتاب‌های متعددی در کتابخانه‌ها وجود دارند که منشا آنها وقف و منابع وقفی است و ماندگاری و اثرگذاری وقف کتاب در جامعه بر کسی پوشیده نیست؛ چراکه علاوه بر افزایش سرانه مطالعه ممکن است یک کتاب، زندگی و سرنوشت یک شخص را هم تغییر دهد.

کرمی با بیان اینکه وقف کتاب در فرهنگ دینی و ملی ما سابقه دیرینه‌ای دارد، ادامه داد: هر فردی با وقف یک جلد کتاب می‌تواند اسم خود را به عنوان واقف ثبت کند و آثار و برکات وقف را برای خود همراه داشته باشد. هر کسی با وقف یک جلد کتاب می‌تواند واقف شود و در این سنت حسنه رسول‌‌الله که آثار و برکات فراوانی برای آن نقل کرده‌اند، از نعمت و حیات جاودانه‌ای که با وقف شکل می‌گیرد بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه تعداد موقوفات قرآنی در استان زنجان اندک است، تاکید کرد: از رسانه‌ها، مبلغان، خیران و سایر اقشار تأثیرگذار درخواست داریم که مردم را به ایجاد وقف‌های جدید در حوزه‌های قرآنی تشویق کنند، چراکه قرآن سرلوحه زندگی است و توسعه فعالیت‌های قرآنی جامعه را از ابتلا به آسیب‌های اجتماعی مصون می‌دارد.

انتهای پیام
captcha