بی‌تفاوتی؛ منشأ انحرافات جامعه / قیام امام حسین(ع)؛ حرکتی کمال‌گرا برای حفظ دین
کد خبر: 3919812
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
محرم و زندگی مؤمنانه/ ۲

بی‌تفاوتی؛ منشأ انحرافات جامعه / قیام امام حسین(ع)؛ حرکتی کمال‌گرا برای حفظ دین

مدرس دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه بی‌تفاوتی و فرار از مسئولیت اجتماعی ریشه انحرافات بعدی است، گفت: وقتی جامعه درگیر مفسده شود، کار از امر به معروف و نهی از منکر فراتر می‌رود و در چنین شرایطی امام حسین(ع) قیام را برای حفظ دین لازم دانست.

بی‌تفاوتی؛ منشا انحرافات جامعه / قیام امام حسین(ع)؛ حرکتی کمال‌گرا برای حفظ دینبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام علیرضا مهرانفر، مدرس دانشگاه زنجان، شب گذشته، 8 شهریورماه در برنامه قرار شب در مورد مسئولیت اجتماعی بر  اساس آموزه‌های قیام امام حسین(ع) اظهار کرد: گاهی اوقات، وقتی مشکلی ظهور می‌کند در مراحل اولیه قابل حل است و به جامعه سرایت نمی‌کند اما اگر در مراحل ابتدایی حل نشود و از عمر آن بگذرد، کمیت و عمق آن گسترش می‌یابد و حتی با کارهای فرهنگی نیز برطرف نمی‌شود و نیاز به ورود دستگاه‌های امنیتی و انتظامی دارد.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) علت قیام خود را ادای امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرد، یادآور شد: وقتی عده‌ای به وظیفه خود در اصلاح و تربیت عمل نکردند و مشکل عمق پیدا کرده و به فاجعه‌ای رسیده که دین در خطر است و ناعدالتی و نارضایتی بیداد می‌کند، در این مرحله دیگر مراحل عادی امر به معروف و نهی از منکر جوابگو نیست و امام دست به قیام می‌زند.

این کارشناس دینی ادامه داد: وقتی به موقع جلوی مفسده گرفته نشود، مشکل روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و این یعنی نهادهای کوچکتر از جمله خانواده و سایر دستگاه‌ها وظیفه تربیتی خود را انجام ندادند و دیگر چالش با اقدامات معمولی حل نمی‌شود و آنقدر مسئله عمق پیدا کرده که موضوع نبود خطر جانی که از شرایط امر به معروف و نهی از منکر است، فراتر رفته و امام حسین(ع) جان خود را برای حفظ دین فدا می‌کند.

مدرس دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه در جامعه فاسد، مسئول فاسد تربیت می‌شود، تصریح کرد: مسئول در جامعه ما تربیت شده و فرصت‌طلبی و دنیاطلبی به او آموخته شده است. در وهله اول باید خانواده به فرزند بیاموزد که حق کسی را ضایع نکند و بعد معلم و سایر نهادها این مسئولیت را برعهده دارند.

ترویج لذت‌گرایی از رسانه

وی پول‌پرستی و رفاه‌زدگی را از آفات جامعه امروز برشمرد و گفت: تبلیغات تلویزیونی ترویج‌ لذت‌گرایی دارد. انسان موجودی مسئول است و این مسئولیت در مورد خود فرد در اولویت قرار دارد که دزد نباشد، رفاه‌پرست، خودبین و خودمحور نباشد. البته خودسازی مانع این نیست که امر به معروف و نهی از منکر نکنیم.

مهرانفر در مورد تفاوت خواندن و اقامه نماز و قرآن بیان کرد: مثلاً خواندن قرآن مقدمه‌ای برای اقامه و تحقیق است و اقامه اشاره به مسئولیت اجتماعی دارد و یعنی حق چیزی را به جای آوردن. اقامه‌کننده هم خود موضوعی را برپا می‌دارد و هم دیگران را به آن تشویق می‌کند و اوج این حرکت قیام است که امام حسین(ع) آن را به کمال به نمایش گذاشت.

وی با اشاره به اینکه اصل ایمان در قلب بروز می‌یابد، ابراز کرد: مسئله ایمان یک امر درونی و امر به معروف و نهی از منکر یک واجب عینی بوده و حداقل مرتبه آن این است که افراد نسبت به خوبی‌ها و بدی‌ها بی‌تفاوت نباشند و همه از کار بد، بدشان بیاید و تمایل به خوبی داشته باشند؛ چراکه بی‌تفاوتی منشأ انحرافات بعدی است و در اینجا نباید موضوع با رفتارهای خشک و آزاردهنده اشتباه گرفته شود.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه گاهی در جوامع جای ارزش و ضدارزش عوض می‌شود، اظهار کرد: فرد اول باید در درون خود اصلاح شود و بعد در مقام معلم، پدر، مادر، قاضی، مدیر و وزیر مسئولیت اجتماعی را برعهده گیرد. وقتی دنیای خودم مهم‌تر از همه چیز است و در این حالت طبیعی است که نسبت به دنیای اطراف بی‌تفاوت باشم و در واقع خودمحوری ویروس بدی است که انسان را از توجه به اطراف باز می‌دارد.

مهرانفر با اشاره به اینکه امام حسین(ع) رنج می‌برد از اینکه مظلوم نمی‌تواند حقش را از ظالم بگیرد، تصریح کرد: موضوع مسئولیت اجتماعی در همه ادیان، نژادها و سرزمین‌های مختلف وجود دارد و شاید ما اسم آن را امر به معروف و نهی از منکر گذاشتیم. زمانی که امام زمان(عج) ظهور کند، همه وظیفه‌شناسان عالم گرد او خواهند آمد.

انتهای پیام
captcha