اربعین؛ قدرت نرم شیعه برای نجات از ظلم
کد خبر: 3926802
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵

اربعین؛ قدرت نرم شیعه برای نجات از ظلم

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان اظهار کرد: اربعین حرکتی تمدن‌ساز و نماد همبستگی اسلامی و قدرت نرم شیعه برای نجات بشریت از ظلم است.

اربعین؛ وجه مشترک ادیان برای نجات بشریت از ظلمحجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اربعین را حرکتی تمدن‌ساز در راستای نشان دادن روح اخوت و برادری خواند و اظهار کرد: حضور ادیان و مذاهب مختلف در پیاده‌روی اربعین سال‌های گذشته نشان داد که اندیشه‌های حسینی فقط مختص شیعیان نبوده بلکه همه آزادی‌خواهان را گرد خود جمع می‌کند و عاملی مهم در تمدن‌سازی اسلامی به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین نماد همبستگی اسلامی، قدرت نرم شیعه و مبارزه با طاغوت است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر قرارگیری جبهه مقاومت اسلامی در مقابل جبهه استکباری، تفکر ضداستکباری اربعین را بیش از گذشته برجسته ساخته و این حس مشترک سبب شده که ادیان و مذاهب مختلف در این رویداد گردهم بیایند.

احمدی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته حضور 20 میلیونی مردم در پیاده‌وری عظیم اربعین هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی قابل تامل است، بیان کرد: شاید در کل دنیا شاهد اجتماعات مختلفی بوده‌ایم اما به لحاظ کمیت، تاریخ اجتماعی نظیر این حضور را به خود ندیده است و این اجتماع ادارت عاشقان و محبان اهل‌ بیت(ع) به آزادگان عالم را نشان می‌دهند.

وی ابراز کرد: برجسته شدن زیارت اربعین در روایات اهل‌ بیت(ع) تا جایی از اهمیت برخوردار است که یکی از علائم مومن قلمداد شده است که ما باید بر روی این قضیه و بازتاب‌های آن در کل دنیا تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم، اما امسال متأسفانه به دلیل شیوع کرونا توفیق حضور در این گردهمایی خودجوش تاریخی را نداریم.

احمدی یادآور شد: راه امام حسین(ع) راه عزت، ظلم‌ستیزی، مقاومت در برابر ظالم و ستمگر و راه عدالت است و مکتب حسینی دانشگاهی است که آگاهی‌بخشی و نجات بشریت را در گرو توجه به آموزه‌های دینی و اسلام ناب محمدی می‌داند و امام حسین(ع) آزادگی و عزت بشریت را به عالم آموخت.

وی روایتگری اربعین و تبیین پیام‌های آن را گامی مهم در ترویج و پاسداشت این رویداد عظیم بشری دانست و افزود: امسال که توفیق تشرف در پیاده‌روی اربعین را نداریم، می‌توانیم از طریق فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی این حرکت را رسانه‌ای کنیم و روایت اربعین را از طریق فضای مجازی در سطح گسترده‌تری به جامعه ارائه دهیم.

فرهنگ اربعین در قید زمان و مکان نیست

احمدی به تبیین فلسفه زیارت اربعین و تشویق مردم برای خواندن این زیارت پرمحتوا تأکید کرد و افزود: اگر اربعین در یک مکان و جغرافیای خاص دنیا اتفاق می‌افتد، اما فرهنگ آن قابل سرایت به کل دنیا است و برای تحقق این امر بخشی از کار معطوف به رسانه است و می‌توان با هم‌افزایی یک روایت صحیح، درست و سازنده‌ از این حرکت داشت.

وی ابراز کرد: میزبانی که محبان اهل‌بیت(ع) در عراق انجام می‌دهند، نحوه مدیریت و عشق و علاقه‌ای که به سالار شهیدان دارند، قناعت و سادگی که در این مراسم وجود دارد، همدلی که در مسیر پیاده‌روی اربعین می‌بینیم، تلاش برای دستگیری از هم‌نوع، خدمت‌رسانی صادقانه و فرهنگ ایثار از جمله مواردی است که می‌تواند در روایتگری اربعین مورد توجه قرار گیرد.

احمدی تصریح کرد: اربعین یک حرکت تمدنی است و حرکت تمدنی نیز با اقتضائات زمان از بین نمی‌رود و با توجه به اینکه امسال شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنیم نباید از بعد تمدن‌سازی آن غافل شویم و ضمن توجه به انسان‌سازی، بالندگی و پویایی این حرکت را در اشکال جدید حفظ کنیم.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر قرائت زیارت اربعین در منازل بیان کرد: مراسم عزاداری با صلاح‌دید ستاد مبارزه با کرونا و شرایط حاکم برنامه‌ریزی می‌شود و در این زمینه هیئت‌های مذهبی باید مجوزها را از طریق اداره تبلیغات اسلامی و با نظارت کارشناسان دریافت کنند.

احمدی در پایان اظهار کرد: امسال طرح‌هایی همچون صاحبخانه اربعینی، خانواده اربعینی و کاسب اربعینی در قالب پویش‌های مردمی برای اربعین پیشنهاد شده است و می‌توان هزینه زیارت سال‌های گذشته را برای نیازمندان و آسیب‌دیدگان شرایط کرونایی اختصاص داد.

انتهای پیام
captcha