اجرای ۱۰۰ برنامه فرهنگی در دهه وقف / ثبت ۲۸ وقف جدید در استان مرکزی
کد خبر: 3929044
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸

اجرای ۱۰۰ برنامه فرهنگی در دهه وقف / ثبت ۲۸ وقف جدید در استان مرکزی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی از اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی در دهه وقف خبر داد و گفت: ۲۸ وقف جدید به ارزش ۵۲ میلیارد ریال در استان به ثبت رسیده است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام عبدالله واحدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، امروز، 22 مهر ماه در نشست مطبوعاتی که به مناسبت دهه وقف در سالن جلسات اداره کل برگزار شد، از ثبت ۲۸ وقف جدید به ارزش ۵۲ میلیارد ریال در استان خبر داد و با اشاره به اینکه از این تعداد 25 مورد فردی و 3 مورد مشارکتی بوده است، گفت: خیران استان در طول یکسال گذشته ۲۰۰ میلیارد ریال جهت بازسازی و مرمت بقاع متبرکه کمک کرده و عملیات اجرایی مرمت نیز در چند بقعه متبرکه جریان دارد.

وی با بیان اینکه دهه وقف امسال از 24 مهر ماه آغاز و تا سوم آبان ادامه دارد، به تشریح برنامه‌های این ایام پرداخت و اظهار کرد: بیش از یکصد برنامه فرهنگی در این ایام در دست اقدام است. توزیع 5 هزار سبد معیشتی در قالب طرح احسان ماندگار، برگزاری ۳۵ سلسله نشست‌ تخصصی با اصناف، جوامع علمی، حوزویان، خیران و بازاریان با هدف نهادینه کردن فرهنگ وقف و برگزاری نشست تخصصی وقف و رسانه با حضور خبرنگاران و مدیران مسئول خبرگزاری‌ها و نشریه‌های این استان از جمله برنامه‌های در دستور کار است.

واحدی برگزاری همایش‌های مختلف اعم از بصیرت‌افزایی، غبارروبی و عطرافشانی بقاع متبرکه شاخص استان، عطرافشانی قبور مطهر شهدا، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه و استاندار را از دیگر برنامه‌های اجرایی این ایام برشمرد. همچنین تجلیل از فعالان حوزه وقف با عنوان همایش یاوران وقف ، برپایی ۱۱ ایستگاه همه واقف باشیم و برپایی خیمه‌های معرفت در 8 بقعه متبرکه با هدف ترویج سنت حسنه وقف نیز پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: توزیع ۱۴ سری جهیزیه به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال، حمایت از ۲۰ خانواده زندانیان به ارزش ۲ میلیارد ریال، تکریم مدافعان سلامت و خانواده‌های شهدای مدافع سلامت با محوریت بیمارستان موقووفه آیت‌الله خوانساری اراک، افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح نیروگاه خورشیدی از دیگر برنامه‌های دهه وقف استان مرکزی است.

واحدی با اشاره به اینکه هر روز از دهه وقف با یک عنوان نامگذاری شده است در تشریح این عناوین به کارکرد رسانه در فرهنگ سازی وقف، نقش وقف در ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع)، نقش وقف در عمران و آبادانی بقاع متبرکه و اماکن مذهبی، نقش سازمان‌های مختلف در توسعه فرهنگ وقف، نقش وقف در توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی، کارکرد وقف در اقتصاد پایدار و جهش تولید، جایگاه وقف در حوزه آموزش و توسعه علم، خدمات اجتماعی نهاد وقف، نقش مردم در صیانت از موقوفات و نقش وقف در حوزه سلامت اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف استان در خصوص عملکرد یکسال گذشته این نهاد اظهار کرد: اجرای طرح پیوند آسمانی در قالب توزیع ۳۶ سری جهیزیه به ارزش چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، اجرای طرح دست‌های مهربانی در چارچوب کمک به یکهزار کودک بی سرپرست به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، توزیع یکهزار و ۳۰۰ بسته تحصیلی به ارزش یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال در قالب طرح مهر تحصیلی از جمله اقدامات اجرایی است.

واحدی بیان کرد: توزیع ۲۵ هزار بسته معیشتی در رزمایش کمک مؤمنانه به ارزش ۷۵ میلیارد ریال، کمک به ۵۰۰ بیمار نیازمند به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در قالب طرح مهرتندرستی، توزیع بسته‌های بهداشتی به ارزش ۲۵ میلیارد ریال(شامل ماسک، دستکش، مواد ضد عفونی کننده و گان بیمارستانی)، آزادسازی ۱۰ زندانی جرائم مالی غیر عمد با پرداخت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال و حمایت از ۵۰ خانواده زندانی از دیگر اقدامات یکسال گذشته اداره کل اوقاف استان است.

وی تصریح کرد: ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح ملی مسکن به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار شده که از این ۵۰ هزار واحد بین 10 تا 12 هزار واحد توسط اوقاف استان مرکزی و در سطح استان به ویژه شهر اراک احداث خواهد شد که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.

مدیرکل اوقاف استان مرکزی با اشاره به اجرای طرح شمیم در دهه اول محرم اظهار کرد: پروژه احداث ۱۵ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۴۰۰ کیلووات در مجاورت ۱۴ بقعه متبرکه و یک موقوفه در سطح استان به ارزش ۵۵ میلیارد ریال در یک سال گذشته آغاز شده و همزمان با دهه وقف به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام
captcha