13 آبان الهام‌بخش مبارزه با استعمار و استبداد است
کد خبر: 3932975
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم:

13 آبان الهام‌بخش مبارزه با استعمار و استبداد است

عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم با بیان اینکه 13 آبان الهام‌بخش مبارزه با استعمار و استبداد اس، گفت: مرور وقایع 13 آبان و قرار گرفتن در سایه‌ اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی الهام‌بخش ملت در رسیدن به عزت و سربلندی است.

13 آبان الهام‌بخش مبارزه با استعمار و استبداد استحجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا کریمی‌والا در گفت و گو با ایکنا از قم گفت: روز ۱۳ آبان در تاریخ معاصر ایران بستر اتفاقات مهمی است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها تسخیر لانه جاسوسی، کشته شدن دانش‌آموزان و تعدادی از دانشجویان و تبعید امام در سال ۴۳ به دلیل مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون است.

عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم بیان کرد: مسئله لایحه کاپیتولاسیون در تاریخ ایران بحثی بسیار دردآور و ذلت بار است که پس از قرارداد و معاهده ننگین ترکمان‌چای در سال ۱۰۲۷ توسط فتحعلی شاه قاجار با روس‌ها بسته شد.

وی ادامه داد: طی عهدنامه ترکمان‌چای، کاپیتولاسیون و مصونیت قضایی ابتدا به روس‌ها و سپس به سایر اتباع خارجی تعلق یافت که در تاریخ از این امر به عنوان یکی از مواد ننگین عهدنامه ترکمان‌چای یاد می‌شود، پس از این که لایحه کاپیتولاسیون به روس‌ها تعلق گرفت کشورهای دیگر نیز توانستند از ایران کاپیتولاسیون را بگیرند.

کریمی والا افزود: از جمله مواد ننگین دیگر عهدنامه می‌توان به جدایی  ۱۷ شهر از ایران و مجبور شدن حکومت ایران به پرداخت غرامت هنگفت، معادل ۵ میلیون تومان اشاره کرد.

عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم گفت: از جمله اتفاقاتی که رضاشاه در سال ۱۳۰۵ و ۱۳۰6 به آن افتخار می کرد لغو لایحه کاپیتولاسیون بود که در حکومت قبل توسط دولت قاجار در اختیار کشورهای خارجی قرار گرفته بود و در قبال آن مقداری کمی پول دریافت و صرف خوشگذرانی‌های شاهان قاجار می‌شد.

وی در ادامه بیان کرد: رضاشاه در صورتی به لغو کاپیتولاسیون افتخار می‌کرد که بحث مصونیت‌های قضایی در کل کشورهای جهان چیزی ذلت آور بود و همه کشورها از زیر بار قبول این لایحه بیرون می آمدند.

کریمی والا اظهار کرد: در سال ۴۳ تمام کشورهای جهان سوم که به لحاظ پیشرفت از ایران عقب تر بودند، لایحه کاپیتولاسیون را قبول نمی کردند و این در صورتی بود که ایران در سال43، زمان حکومت محمدرضاپهلوی مجدد لایحه مصونیت قضایی را این بار با آمریکایی‌ها تصویب کرد.

عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم افزود: در دهه چهل علی‌رغم اینکه محمدرضا پهلوی ادعا می کرد ایران را به سمت تمدن مدرن هدایت می کند، لایحه کاپیتولاسیون آمریکایی‌ها را تصویب کرد و در حدود ۸۰ هزار نفر از اتباع آمریکایی در امور داخلی ایران نفوذ پیدا کردند و دخالت‌های بی‌جایی انجام می‌دادند، آن‌ها در بخش ارتش و تجهیزات نظامی نیز حضور پیدا کرده بودند.

وی خاطر نشان کرد: هر جنایتی که توسط آمریکایی‌ها در ایران رخ می‌داد دادگاه‌ها حق دخالت در آن را نداشتند و باید به سفارت آمریکا رفته تا شکایت خود را به آنجا اعلام کنند و این سفارت بود که تصمیم می‌گرفت چه حکمی برای آمریکایی‌ها ابلاغ کند.

کریمی والا ادامه داد: پس از تصویب این لایحه جنایت‌ها و هتک حرمت‌های فراوانی در ایران رخ می‌داد اما کسی اجازه دخالت نداشت، این امر تا زمان آمدن امام خمینی (ره) ادامه یافت.

عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم گفت: روز ۴ آبان ۴۳ که لایحه کاپیتولاسیون تصویب شد امام خمینی(ره)  به دلیل آگاهی از افق و آینده این لایحه اعتراض شدیدی به تصویب آن کرد این امر موجب دستگیری و تبعید امام به ترکیه شد و این تبعید تا روز ۱۲ بهمن سال ۵۷ که امام خمینی مجددا به ایران بازگشت، ادامه داشت.

وی بیان کرد: مسئله بعدی که در ۱۳ آبان رخ داد این امر بود که پس از کشتار ۱۷ شهریور ۵۷ که در دولت صلح و آشتی شریف امامی رخ داد، دانشگاه تهران محل تجمع دانشجویان معترض بود که با  دخالت‌ها و حمله‌ی ارتشیان در این اعتراضات همراه شد.

کریمی والا اضافه کرد: در ۱۳ آبان دانش‌آموزان چندین مدرسه تهران به طور خودجوش به سمت دانشگاه تهران راهی شدند تا به دانشجویان معترض در دانشگاه‌ها بپیوندند، زمانی که به آنجا می‌رسند اعتراض خود را اعلام می‌کنند که این امر موجب حمله ارتشیان و گارد شاهنشاهی به دانش‌آموزان و تعدادی از دانشجویان می‌شود و دانش آموزان و دانشجویان به خاک و خون کشیده می‌شوند.

عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم افزود: آخرین اتفاقی که در ۱۳ آبان رخ داده تسخیر لانه جاسوسی است، آنجا که به مرکز توطئه علیه انقلاب اسلامی تبدیل شده بود و توسط عده‌ای از دانشجویان اشغال شد.

وی بیان کرد: کار این سفارت پس از پیروزی انقلاب منسجم کردن نیروهای ضد انقلاب و ارتباط با شبکه‌های برانداز در داخل کشور بود و آنها را از نظر مالی تامین می‌کرد، گروه‌های تروریستی و استقلال طلب که در قسمت غرب، جنوب و شمال ایران حرکاتی داشتند را نیز به طرق مختلف حمایت می‌کرد.

کریمی والا ادامه داد: پس از تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان تعدادی از اسناد پنهانی و محرمانه پیدا شد و پس از ترجمه توانستند اطلاعاتی در مورد اتفاق‌هایی که در این سفارت رخ داده به دست آورند.

عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم افزود: پس از تسخیر لانه جاسوسی امام از این دانشجویان حمایت کردند و طی سخنرانی گفتند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند زیرا اگر آرمانها نادیده گرفته شوند نیروهای نفوذی آمریکا خواه ناخواه موجب از بین رفتن ریشه‌های انقلاب در کشورمان می‌شوند.

کریمی والا بیان کرد: اگر نیروهای انقلاب منسجم باشند و بر اساس آرمان‌های انقلاب اسلامی قرار گیرند و تحت همان اهداف و آرمان ها باشند آمریکا کاری از پیش نمی برد.

عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم ادامه داد: تمام این حوادثی که در ۱۳ آبان رخ داد موجب تزلزل پایه‌های استعمار و استبداد در کشور شد و روز ۱۳ آبان الهام بخش مبارزه با کشورهای استعمارگر بود اگر ما پیام ۱۳ آبان را فراموش کنیم درگیر مشکلات در کشور خواهیم شد اما اگر این فراموشی صورت نگیرد و در راستای این آرمان‌ها و اهداف قرار بگیریم همیشه عزت و سربلندی خود را حفظ خواهیم کرد.

وی در پایان تصریح کرد: پیروزی در جنگ هشت ساله که در واقع جنگ با صدام و عراق نبود بلکه جنگ با تمام ابرقدرت‌های جهان بود  موجب شد حتی یک وجب از خاک ایران به دست بیگانگان  نیافتد که این امر  مرهون و مدیون اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی هست.

انتهای پیام
captcha