قرآن و عترت؛ منشور واحد جوامع اسلامی / تقریب مذاهب فضای گفتمانی برای پیشرفت کشورها ایجاد می‌کند
کد خبر: 3933031
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹

قرآن و عترت؛ منشور واحد جوامع اسلامی / تقریب مذاهب فضای گفتمانی برای پیشرفت کشورها ایجاد می‌کند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه قرآن و عترت منشور واحد جوامع اسلامی است، گفت: ایجاد وحدت، تقریب مذاهب و پرداختن به اشتراکات مسلمانان فضای گفتمانی برای پیشرفت کشورها ایجاد می‌کند.

قرآن و عترت؛ منشور واحد جوامع اسلامی / تقریب مذاهب فضای گفتمانی برای پیشرفت کشورها ایجاد می‌کندحجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، ضمن تبریک به مناسبت ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: موضوع وحدت از محکمات قرآن بوده و در آیات مختلفی به آن اشاره است به عنوان مثال در آیه 103 سوره آل عمران می‌خوانیم: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا...»، حتی امیرالمومنین در نهج‌البلاغه نیز فرموده است: هرکسی مردم را به تفرقه دعوت کند مسلمان نیست و حتی با او وارد جنگ شودی ولو اینکه زیر عمامه من باشد.

وی با اشاره به اینکه وحدت از مهمترین محکمات دین اسلام است، بیان کرد: دشمنان از حربه‌های مختلف برای ایجاد تفرقه در بین مسلمانان استفاده می‌کنند و حتی بعد از رحلت رسول اکرم(ص) نیز دشمنان ضربه‌های خود را برای چندشاخه کردن وارد کردند و هنوز هم بدعت‌ها و فرقه‌هایی را ایجاد می‌کنند تا پیکره امت اسلامی از هم گسیخته شود.

این کارشناس دینی یادآور شد: امام خمینی(ره) با استراتژی و هوشمندی که داشت، اختلاف شیعه و سنی در تاریخ ولادت پیامبر اکرم(ص) را به نام هفته وحدت نام‌گذاری کرد تا امت اسلامی تمرکز بیشتری روی وحدت داشته باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان تصریح کرد: در حال حاضر استکبار و صهیونیسم وحدت مسلمانان را مورد هجمه قرار داده و تمام تلاش خود را در جوامع اسلامی به کار گرفته تا با سلفیت، وهابیت، تکفیر و اسلام آمریکایی به مسلمانان ضربه بزند اما در مقابل امام (ره) و مقام معظم رهبری موضوع تقریب مذاهب را مطرح کردند و در آن به یافتن مشترکات مسلمانان تاکید داشتند.

تقریب مذاهب؛ زمینه‌ساز صدور انقلاب اسلامی

وی ادامه داد: اگر بر مشترکات مسلمانان تاکید شود فضای گفتمانی پیش می‌آید که اگر هم اختلافی در جزئیات مثل احکام وجود داشته باشد می‌توان آن را با روش‌های مسالمت‌آمیز و بر پایه مبانی علمی حل کرد و با مباحثه در مجامع علمی به نتایج منطقی دست یافت. از طرف دیگر تقریب مذاهب در مقابل نحله‌های انحرافی که هدف دشمن قسم‌خورده است تاثیر مثبتی دارد و به صدور انقلاب اسلامی به دنیا می‌انجامد.

احمدی ابراز کرد: بیشترین مسلمانان از پیروان اهل سنت هستند که تعامل و پرداختن به اشتراکات زمینه را برای ترویج انقلاب اسلامی به قلم و زبان آن‌ها فراهم می‌کند. از برکات دیگر تقریب مذاهب این است که کشورها می‌توانند دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارند و با تعاملات علمی شاهد پیشرفت در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و فناوری باشیم.

وی با اشاره به اینکه مشترکات مسلمانان مثل قرآن، قبله، خدا و سایر موراد بیشتر از اختلافات جزئی است، تاکید کرد: پرداختن به این مشترکات با درگیری، جنگ، تفرقه و تکفیر محقق نمی‌شود بلکه باید ادبیات مفاهمه شکل گیرد و بر پایه اسلام ناب محمدی و تعالیم اهل‌بیت(ع) می‌توان به حقانیت اسلام دست یافت.

این مسئول با اشاره به اینکه در مدرسه امام صادق(ع) و امام باقر(ع) از همه فرقه‌ها شرکت می‌کردند، اظهار کرد: اسلام عقلانی‌ترین مکتب است اما دشمنان با ایجاد گروه‌های القاعده، النصره و طالبان می‌خواهد پیروان اسلام را افرادی جلوه دهد که با هم درگیر هستند و یکدیگر را تکفیر می‌کنند اما باید با ایجاد وحدت بین مسلمانان گفتمان اهل‌بیت و سیره پیامبر(ص) را در منطقه جاری کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، قرآن کریم و سیره اهل‌بیت(ع) را منشور واحد جوامع اسلامی برشمرد و گفت: در زمان اهل بیت نیز اختلاف و درگیری وجود داشت اما آن‌ها تکفیر نمی‌کردند و منظور از وحدت این نیست که شیعه، سنی شود و سنی به اعتقادات شیعیان پایبند شود بلکه با وجود اختلافات جزئی در عقاید و احکام، به جای پرداختن به حاشیه به متن اصلی و اشتراکات توجه شود.

اهانت به مقدسات؛ نشانه عجز غرب

وی همچنین ضمن محکوم کردن نشریه فرانسوی و رئیس جمهور این کشور در اهانت به پیامبر گرامی اسلام(ص) تصریح کرد: فرانسه خود را مهد آزادی می‌داند اما هیچ انسان متفکری توهین را با آزادی یکسان نمی‌داند. مسلمان، مسیحی و یهودی پیروان ادیان الهی است و توهین به اسلام اهانت به همه ادیان است.

احمدی با اشاره به اینکه کشورهای غربی دم از حقوق بشر می‌زنند اما در مقام عمل همه معاهدات را زیر پا می‌گذارند، بیان کرد: در فرانسه می‌بینیم که دولتمردان به طور عملی با احکام اسلام از جمله حجاب مخالفت می‌کنند. در اروپا و آمریکا شاهد موج اسلام‌گرایی هستیم و همین ترس از ترویج اسلام سبب شده کسانی که منافع خود را در خطر می‌بینند دست به توهین و استهزاء بزنند.

وی اهانت به مقدسات مسلمانان را نشانه عجز دنیای استکبار در فضای گفت‌وگو و مناظرات عقلانی دانست و گفت: اسلام پویایی خود را در دنیا نشان داده و آن‌هایی که در مقابل اسلام حرفی برای گفتن ندارند، راه اهانت را در پیش‌ می‌گیرند.

انتهای پیام
captcha