غدیر؛ مرکز دایره وحدت مذاهب اسلامی
کد خبر: 3915334
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶

غدیر؛ مرکز دایره وحدت مذاهب اسلامی

مدرس دانشگاه زنجان با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) به وحدت امت تأکید کردند، گفت: غدیر یکی از مشترکات مسلمانان است که با زدودن غبار تردید، می‌تواند عامل وحدت مذاهب و ادیان باشد.

غدیر؛ مرکز دایره وحدت مذاهب اسلامیروز موعود فرا رسیده تا پیامبر گرامی اسلام رسالت خود به انجام برساند و باید این پیام را به بشریت برساند: «ای مردم، علی و پاکان از فرزندانم از نسل او ثقل اصغرند و قرآن ثقل اکبر است. هر یک از این دو از دیگری خبر می‌دهد و با آن موافق است. آن‌ها از یکدیگر جدا نمی‌شوند تا بر سر حوض کوثر بر من وارد شوند. بدانید که آنان امین‌های خداوند بین مردم و حاکمان او در زمین هستند.»

«ای مردم، این علی است برادر من و وصی من و جامع علم من و جانشین من در امتم بر آنان که به من ایمان آورده‌اند،  و جانشین من در تفسیر کتاب خداوند عز و جل و دعوت به آن و عمل کننده به آنچه او را راضی می‌کند،  و جنگ کننده با دشمنان خدا و دوستی کننده بر اطاعت او و نهی کننده از معصیت او.  اوست خلیفه رسول خدا و اوست امیرالمؤمنین و امام هدایت کننده از طرف خداوند.»

حجت‌الاسلام علیرضا مهران‌فر، مدرس دانشگاه زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، ضمن تبریک عید غدیر اظهار کرد: بحث در مورد غدیر و مطرح کردن مباحثی همچون انحراف از پذیرش ولایت، نباید به وحدت ضربه بزند و غرض نه اعمال تعصب که حقیقت‌جویی باشد.

وی با اشاره به اینکه علامه شر‌ف‌الدین هم اهل مباحثه است و هم منادی وحدت و تقریب بین مذاهب، بیان کرد: برخی گمان می‌کنند وحدت یعنی دست برداشتن از حقیقت، اما باید دانست وحدت در مسایل عملی و سیاسی و اجتماعی است و تقریب در مسائل فکری و نظری با تکیه بر مشترکات می‌گنجد.

این کارشنای دینی تصریح کرد: عظمت امیرالمومنین و فضایل ایشان از نقاط مشترک بین تمام فرق اسلامی است و حتی وهابیان به فضایل علی(ع) معترف و دارای تالیفات هستند. یکی از روایات قطعی در مذاهب اسلامی حدیث منزلت است که حتی بخاری با تمام سختگیری‌اش آن را نقل کرده و در کتب وهابیان وجود دارد که پیامبر(ص) در جریان غزوه تبوک به علی (ع) فرمود: «اما ترضی ان تکون منّی بمنزلة هارون من موسی إلاّ أنه لانبیّ بعدی،انه لاینبغی أنا أذهب إلا و أنت خلیفتی.»

وی ادامه داد: احمدبن حنبل رئیس حنبلی‌ها می‌گوید: من 30 هزار حدیث از فضایل علی (ع) را از بر دارم. دشمنی با اهل‌بیت(ع) جز در بنی‌امیه و بنی‌عباس و رهروان ایشان در بین سایر فرق اسلامی وجود ندارد.

مهران‌فر در مورد اینکه چرا عده‌ای از پذیرش حدیث غدیر سرباز زدند، ابراز کرد: اولا شایع کرده بودند که پیامبر(ص) می‌خواهد وصایت را موروثی کند، به همین دلیل عده‌ای معترض بودند. از طرفی هرکسی به دنبال کار خودش رفت و میدان را برای بازیگران صحنه قدرت خالی گذاشتند.

وی افزود: در این بین شبهاتی هم ساخته شد، مانند این که علی (ع) شوخ طبع است و ابهت لازم را برای خلافت ندارد. یا این که پیامبر (ص) در امر خلافت نباید وصی تعیین می‌کرد و خود امت به این بلوغ رسیده‌اند که خود خلیفه انتخاب کنند. امت هم دنبال کار خود بودند و تنها دو گروه مهاجر و انصار ماندند.

مدرس دانشگاه زنجان یادآور شد: اکنون علی (ع) خلیفه چهارم نزد مسلمانان و خلیفه اول نزد شیعه است که در هردو شخصیت ایشان محفوظ است. معتزله از اهل سنت علی (ع) را افضل صحابه و در نتیجه افضل خلفا دانسته و در این راه مناظراتی با سایرین داشتند و اکنون کتاب‌هایی از ایشان در این زمینه موجود است. مانند کتاب ابوجعفراسکافی معتزلی در اثبات افضل بودن علی (ع) که به فارسی هم ترجمه شده است.

وی ابراز کرد: جالب است بدانیم که بسیاری از روایات در فضایل علی (ع) و اهل‌بیت از طریق صحابه یا اهل سنت است. احمدبن حنبل در کتاب فضایل در این مورد مطالبی نوشته است و بسیارند از علمای اهل سنت که دراین مورد تالیف داشته‌اند. حاکم حسکانی کتابی با عنوان شواهدالتنزیل دارد که آیاتی از قرآن درباب فضایل اهل‌بیت و علی (ع) و روایات شاهد برآن را جمع‌آوری کرده و این کتاب ترجمه شده است.

مهران‌فر ادامه داد: نمونه‌های فراوان دیگر از دست وجود دارد، مانند ابن‌ابی الحدید معتزلی اولین شارح نهج البلاغه، امام شافعی نیز از محبان اهل‌بیت بوده و اشعار زیبایی در وصف حال ایشان دارد و نقش بزرگی در این زمینه ایفا کرده است.

محبت اهل‌بیت از مشترکات همه مذاهب

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های ایجاد تفاهم تکیه بر مشترکات است، گفت: یکی از مشترکات تمام مذاهب اسلامی محبت اهل‌بیت است و ریشه در قرآن دارد که مورد اجماع تمام مسلمانان است. ازطرف دیگر تندروهایی در هردوطرف وجود دارند که آب را گل آلود و موجب گم شدن حقیقت می‌شوند. قرآن نه به فرقه‌های اسلامی که به تمام کسانی که دارای دین آسمانی‌اند می‌گوید: «تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم».

این کارشناس دینی اظهار کرد: جالب است بدانید همه فرق اسلامی اعتقاد دارند که باید در صلواتی که در تشهد نماز گفته می‌شود حتما آل محمد را نیز بگویند وگرنه نماز باطل است. کسانی که در مکه و مدینه نماز وهابیان را دیده باشند می‌دانند که ایشان می‌گویند: «اللهم صل علی محمد و علی آل محمد»

وی با اشاره به اینکه تکیه بر مشترکات مسلمانان و حتی دیگر ادیان نجاتبخش و امید‌آفرین خواهد بود، ابراز کرد: حدیث غدیر نیز از اموری است که با زدودن غبار تشکیک و تردید از آن می‌تواند مرکز دایره وحدت باشد.

انتهای پیام
captcha