تمرکز بر اشتراکات راهکاری برای تقریب مذاهب است
کد خبر: 4007185
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
حاج‌ابوالقاسم دولابی در گفت‌وگو با ایکنا:

تمرکز بر اشتراکات راهکاری برای تقریب مذاهب است

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تمرکز بر نقاط مشترک سبب نزدیک شدن مذاهب به یکدیگر می‌شود گفت: دشمنان تلاش می‌کنند نقاط مورد اختلاف را برجسته سازند، در حالی که اشتراکات به مراتب بیشتر است.

تمرکز بر نقاط مشترک سبب نزدیک شدن مذاهب به یکدیگر می‌شودحجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: وحدت از موضوعات مورد توجه قرآن کریم است، به‌ گونه‌ای که خدای متعال همه ادیان الهی را به گفت‌وگو و تمرکز بر اصول مشترک دعوت کرده است.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم آیات مختلفی مردم را به وحدت دعوت می‌کند، یادآور شد: از جمله این آیات می‌توان به آیه 64 سوره آل‌عمران «قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ» و آیه 92 سوره انبیاء «إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» اشاره کرد.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: وقتی که وحدت با پیروان سایر ادیان الهی مورد توجه قرآن است، وحدت با مذاهب اسلامی هم به‌طور حتم مورد تأکید اسلام قرار دارد. در قرآن کریم می‌خوانیم: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...» در این آیه همگان را به اعتصام به ریسمان الهی که همان قرآن و ولایت است، دعوت می‌کند و مؤمنان را از تفرق و جدا شدن، پرهیز داده و نهی می‌کند.

وی با اشاره به آیه «إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» بیان کرد: این آیه به مقصد مشترک امت اشاره دارد. خدا، کتاب، قبله و پیامبر مسلمانان واحد است، در این شرایط نباید اختلافات سبب دور شدن مذاهب از یکدیگر در مقایسه با مقصد اصلی شود. کلمه امت به مجموعه‌ای اطلاق می‌شود که دارای مقصد واحد است. امت از ماده «أمم» گرفته شده که یعنی مجموعه‌ای که مقصود واحد دارد.

دولابی ادامه داد: اگر مقصود واحد امت اسلام، اعتلای کلمه‌الله است، باید از ظرفیت‌های امت اسلام بهتر و بیشتر بهره برد و برای رسیدن به آن بر نقاط اشتراک تأکید کرد و نقاط مورد اختلاف در درجه دوم بحث قرار گیرد. تمرکز بر نقاط مشترک سبب نزدیک شدن مذاهب به یکدیگر می‌شود. در این بین دشمنان ما تلاش دارند نقاط مورد اختلاف را برجسته سازند، در حالی که اشتراکات به مراتب بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) در بینش اسلامی احترام به سایر ادیان را از زبان قرآن به طور مرتب بازگو کرده است، افزود: در برخی آیات قرآن تأکید شده است اگر کسانی از دیگر ادیان اما اهل ایمان و عمل و صالح باشد، بهشتی هستند، پیغمبر(ص) چتر جامعی برای همه ادیان ایجاد کرد. در قرآن کریم هم به پیروان همه ادیان اجازه داده شده که در جامعه اسلامی حضور یابند و از فرهنگ اسلامی مطلع شوند و حتی امنیت آن‌ها به عهده نبی مکرم اسلام گذاشته شده است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: گفت‌وگوی بین ادیان در قرآن کریم بازتاب داده است و پیامبر گرامی اسلام(ص) توانست با روی باز و منطق فراگیر ادیان توحیدی را به دین اسلام خوش‌بین کند. در زمان رسالت پیامبر(ص) نیز ادیان دیگر در شبه‌جزیره عربستان زندگی می‌کردند و تحت زعامت مسلمانان قرار داشتند و جامعه اسلامی خود را موظف به حمایت از آن‌ها می‌دانست.

وی با اشاره به اینکه از پیامبر(ص) نقل شده است «اختلاف امتی رحمة» تصریح کرد: تعدد مذاهب از جهتی سبب ماندگاری دین شده است؛ چراکه اگر همه یک حرف را می‌زدند، دشمنان در مقابل آن یک حرف موضع می‌گرفتند و امتداد مذهب با چالش مواجه می‌شد و شاید در برنامه‌ریزی بلندمدت این مسئله از جهاتی مایه استمرار امت اسلامی شده و امیدواریم با ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) شاهد شکل‌گیری جبهه متحد در برابر ظلم جهانی باشیم.

دولابی در پایان وحدت را اصل مسلم در هر جامعه‌ای خواند و گفت: دشمنان از اتفاقات افغانستان به دنبال ایجاد تفرقه هستند. این موضوع تفاوتی بین ایران، عراق یا افغانستان ندارد. در افغانستان با توجه به شرایط خاصی که دارد، اتحاد و انسجام ملی از نیازهای اساسی آن است و اهل تسنن و شیعیان باید در کنار هم کشور را اداره کنند تا فرصت نفوذ و ضربه زدن آمریکا و دشمنان جهان اسلام سلب شود.

انتهای پیام
captcha