اعمال طرح‌های تشویقی به زندانیان حافظ قرآن
کد خبر: 3933440
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳

اعمال طرح‌های تشویقی به زندانیان حافظ قرآن

مدیرکل امور زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان از اجرای طرح «رحمت» در سطح زندان‌ها خبر داد و گفت: زندانیانی که موفق به دریافت گواهی و حفظ قرآن شوند از طرح‌های تشویقی شامل مرخصی تا عفو موردی بهره‌مند می‌شوند.

اعمال طرح‌های تشویقی به زندانیان حافظ قرآنبه گزارش ایکنا از زنجان، محمد جوادی مدیرکل امور زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان، 15 آبان‌ماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان از اجرای طرح «رحمت» در سطح زندان‌ها خبر داد و گفت: قرار است در قالب این طرح 600 نفر از مددجویان حافظ قرآن شوند تا با تقویت باورهای دینی و تبیین علوم و معارف قرآنی شاهد کاهش جرم و بازگشت آن‌ها به زندان باشیم.

وی عمل به منویات مقام معظم رهبری در راستای تبدیل زندان‌ها به آموزشگاه نیکی‌ها را از اهداف طرح رحمت برشمرد و گفت: تقویت باورهای دینی، توسعه و تعمیق فرهنگ نماز و قرآن، توسعه برنامه‌های اصلاح و تربیت و ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی متناسب با نیاز جامعه هدف از دیگر محورهای این طرح است.

این مسئول ادامه داد: زندانیانی که در این طرح در بخش‌های مختلف از جمله روخوانی و روان‌خوانی قرآن، ترجمه قرآن و نماز، حفظ جزء موفق به دریافت گواهی‌نامه شوند یا در آزمون حفظ حکمت‌های نهج‌البلاغه نمره قبولی کسب کنند، از طرح‌های تشویقی شامل مرخصی بهره‌مند می‌شوند و حتی حافظان کل قرآن می‌توانند مشمول عفو موردی شوند.

مدیرکل امور زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان، جمعیت کیفیری زندان‌های استان را ۲۵۰۰ نفر برشمرد و افزود: حضور این جمعیت نیازمند امکانات مختلف مانند مجتمع کلاس‌های آموزش فنی و حرفه‌ای است و تاسیس موسسه قرانی نیز باید به همت خیران انجام شود.

وی با اشاره به اینکه حضور نداشتن سرپرست خانوار سبب ترک تحصیل فرزندان می‌شود و نباید اجازه دهیم این فرزندان از تحصیل باز بمانند، تصریح کرد: برای جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی، نوشت‌افزار و تجهیزات تحصیلی به خانواده زندانیان نیازمند اعطا می‌شود.

برگزاری آفرین‌واره عکس عاشورایی در زنجان

فاطمه کرباسی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: در شورای فرهنگ عمومی کشور، موضوعاتی همچون توجه به عملکرد، رفتار و منش سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در جریان دفاع‌مقدس، توجه به حوزه فضای مجازی و استفاده از این ظرفیت برای تولید محتوا با موضوع دفاع‌مقدس، آشنا کردن نسل جدید با زوایا و ارزش‌های دفاع‌مقدس و ایجاد ارتباط جهشی بین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مورد تاکید قرار گرفته است.

این مسئول استفاده از ظرفیت ماه محرم و صفر برای بروز و ظهور فرهنگ تعاون و احسان و ایده‌سازی در حوزه‌های معیشت روزمره و پایدار، مسکن و اشتغال با حضور خیران را از دیگر مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور برشمرد و افزود: حوزه معیشت پایدار و روزمره، حوزه بهداشت و درمان، حوزه فراغت و نشاط اجتماعی و تأکید بر مدل‌سازی تعاون و احسان با توجه به عزت کشور و کرامت انسانی بهره‌مندان از احسان از محورهای آن است.

وی به برگزاری آفرین‌واره فیلم و عکس عاشورایی اشاره کرد و گفت: ترویج و اشاعه فرهنگ عاشورایی، تاکید بر آموزه‌های انسانی مذهب تشیع و مسلک امام حسین (ع) و جایگاه و تاثیر آن حضرت بر زندگی و اندیشه بشر امروز، تثبیت جایگاه عکس در حوزه رسانه‌های دینی، انعکاس اعتقادات، آیین و رسوم محرم استان زنجان در قاب عکس و نگاه خلاقانه به ابعاد مغفول و زوایای دیده نشده در آئین‌ها و عزاداری و رسوم محلی محرم در استان زنجان از اهداف آن است و ۷۵۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

 

حجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه گفت: موسسات قرآنی در حال احتضار هستند، تعاملات بین دستگاهی در حوزه قرآن خوب است اما با توجه به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات به دلیل شیوع کرونا وضعیت خوبی نداریم و تبلیغات سوء فضای مجازی شرایط دشواری را ایجاد کرده است.

وی به ارائه راهکار در خصوص بهبود و تقویت فعالیت‌های قرآنی تاکید کرد و گفت: طرح آموزش قرآن برای ۶۰۰ زندانی طرح فوق‌العاده‌ای است اما باید دستگاه‌های اجرایی همکاری مطلوبی در این زمینه داشته باشند و در جلسات شورای فرهنگ عمومی به دریافت پیشنهادات دستگاه‌ها و تبادل نظر توجه شود.

انتهای پیام
captcha