تدوین اساسنامه مساجد در زنجان
کد خبر: 3936781
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴

تدوین اساسنامه مساجد در زنجان

مدیرکل اوقاف استان زنجان از تدوین اساسنامه مساجد برای اصلاح امور این اماکن مقدس خبر داد و افزود: بر این اساس با برقراری روح وحدت و تعاون بین ارکان مدیریت مردمی مساجد، جنبه‌های معنوی، انقلابی، تعلیمی و تبلیغی مساجد تقویت خواهد شد.

تدوین اساسنامه مساجد در زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، شب گذشته، 2 آذرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق تصمیمات کلان کشور امامزادگان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند و زمینه جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اسلامی فراهم شود و در این بین از نقش کارکردی مساجد نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

وی به تدوین اساسنامه مساجد در راستای اصلاح امور و تقویت جنبه کارکردی اشاره کرد و گفت: رونق‌بخشی و افزایش کارایی و شکوفایی هرچه بیشتر مساجد، برقراری روح وحدت و تعاون بین ارکان مدیریت مردمی مساجد، تقویت جنبه‌های معنوی، انقلابی، تعلیمی و تبلیغی مساجد با حفظ هویت مردمی  از اهداف تدوین این اساسنامه است.

کرمی حفظ قداست، سلامت و امنیت مساجد و دور ماندن از منازعات بیرونی، هماهنگی و هم‌افزایی نهادهای مرتبط با مساجد، ساماندهی و اصلاح رویه‌ها و نظام‌های مدیریت مساجد نیز از دیگر اهداف اساسنامه مساجد است.

مدیرکل اوقاف استان زنجان افزود: برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت مردم و ارگا‌‌ن‌ها و تامین نیازمندی‌های مساجد و برنامه‌ریزی برای آموزش ائمه جماعات، هیئت امنا و نیروهای فعال مسجد از جمله اقداماتی است که در قالب این اساسنامه انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: شورای سیاست‌گذاری مساجد شامل نماینده ولی فقیه در استان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، فرمانده سپاه استان، مدیر ستاد اقامه نماز، رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان، نماینده تام‌الاختیار اوقاف و سازمان تبلیغات، نماینده ائمه جماعات است.

کرمی تصریح کرد: تاسیس و انحلال مرکز رسیدگی به امور مساجد، تدوین و اصلاح اساسنامه مرکز رسیدگی، رونق بخشی به افزایش کارآیی و شکوفایی هر چه بیشتر مساجد، تبیین جایگاه مسجد به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین پایگاه دین، معنویت و اخلاق اسلامی، برقراری روح وحدت، تعاون و تعهد بین گروه‌های جامعه،  شناساندن اهمیت و نقش مساجد در حیات اجتماعی جامعه،  جلب و جذب مشارکت‌های مردمی و احیا و تقویت اندیشة اسلامی در جامعه و اعتلای فرهنگ غنی اسلامی از جمله فعالیت‌هایی است که این شورا انجام خواهد داد.

وی تعداد مساجد استان زنجان را 2 هزار و 300 باب برشمرد و گفت: از زمان اجرای طرح تعطیلی‌های کرونایی مساجد فقط برای پخش اذان باز است و مراسم تجمعی در این اماکن برگزار نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha