خواص انار؛ از آثار ضدويروسی تا شاداب‌کنندگی پوست
کد خبر: 3939730
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
میوه‌های قرآنی / ۱

خواص انار؛ از آثار ضدويروسی تا شاداب‌کنندگی پوست

انار یک میوه پرطرفدار پاییزی است که نام آن در قرآن کریم سه بار آمده است، پژوهش‌های علمی نیز گویای خواص فراوان انار برای سلامتی انسان است که میتوان از خواص ضد ویروسی و ضد التهابی آن نام برد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، خداوند در قرآن با نام بردن از برخی میوه‌ها از آن‌ها به‌عنوان میوه‌های بهشتی یاد می‌کند و یکی از اهداف اشاره به این میوه‌ها، تأکید بر خواص جسمی و روحی آن‌ها در انسان است که البته مطالعات و یافته‌های نوین علمی نیز بر این مطلب صحه می‌گذارد و گواه آن است که اسلام، کامل‌ترین دین است و با نگاهی جهان‌شمول حقایق ظریف فراوانی را مطرح کرده که امروزه انسان به مدد پیشرفت‌های علمی بخشی از این حقایق اثبات شده است.

انار یک میوه پرطرفدار پاییزی است که نام آن در قرآن کریم سه بار آمده است: در آیه ۶۸ سوره مبارکه الرحمن «فِيهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ»، انار به‌عنوان یک میوه بهشتی در کنار درخت نخل معرفی شده است و نشان می‌دهد که گاهى تشویق باید به وسیله چیزهایى باشد که براى انسان مأنوس، معروف و مورد علاقه اوست که در این آیه شریفه، انار و خرما برای انسان شناخته شده و دلپذیر هستند.

آیه دیگری که نام انار در آن آمده آیه ۹۹ سوره انعام است و خداوند می‌فرماید: «وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَرَاكِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ انْظُرُوا إِلَىٰ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكُمْ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ». حجت‌الاسلام قرائتی در تفسیرآیه قبل گفته است: همه‏ انسان‏‌ها از نفس واحدند، همچنین درباره این آیه مى گوید: همه‏ گیاهان و درختان و میوه‌ها نیز از یک سرچشمه‌اند و آن آب باران است. «متراکب» از ریشه‏ «رکوب»، میوه‌هاى سوار بر هم و دانه‌هاى درهم فشرده است. «طلع» خوشه‏ سربسته خرماست و «قنوان»، رشته‌هاى باریک که بعداً خوشه‌هاى خرما را تشکیل مى‏‌دهد. «دانیة»، خوشه‏‌هاى به هم نزدیک و یا نزدیک به زمین، به خاطر سنگینى بار آن است. مراد از «متشابه»، یا درختانى است که شباهت ظاهرى به هم دارند مثل زیتون و انار و یا میوه‏‌هایى است که شبیه به یکدیگرند. رابطه‏ انسان با میوه‏ ها فقط رابطه‏ مادى و غذایى نباشد، بلکه رابطه‏ فکرى و توحیدى هم باشد. «اُنظروا الى ثمره... فى ذلکم لایات». درک اینکه از گیاه و باران و میوه باید بهره‏ معنوى برد و از انتساب همه‏ هستى به خدا نباید غافل بود، ایمان مى ‏طلبد.

خداوند در آیه ۱۴۱ سوره مبارکه انعام نیز از انار در کنار دیگر میوه‌ها نام می‌برد و می‌فرماید: «وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ وَغَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۚ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ ۖ وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ». امام باقر(ع) پس از تلاوت این آیه فرمود: شخصى زراعتى داشت که تمام محصولاتش را صدقه مى‏‌داد و خود و عیالش بى‌چیز مى‏‌ماندند. خداوند این عمل را اسراف خواند. این آیه، درس خداشناسى را همراه با اجازه مصرف خوراکی‏‌ها و رسیدگى به طبقات محروم و انفاق به آنان و اعتدال داشتن و زیاده‏‌روى نکردن در مصرف و انفاق را بیان مى‌کند. «انشأ، کلوا، آتو، لا تسرفوا» چنان‌که در جاى دیگر نیز مى‏‌خوانیم: «و الّذین اذا انفقوا لم‏یسرفوا و لم‏یقتروا و کان بین ذلک قواماً».

امام صادق(ع) ذیل این آیه فرمودند: حتى اگر مسلمان یافت نشد، حقِ برداشت را به مشرک فقیر بپردازید؛ در روایتى دیگر فرمود: این حقِ‏ّ برداشت، غیر از زکات است. امام صادق(ع) فرمود: میوه را در شب برداشت نکنید و شبانه درو نکنید تا فقیران نیز بتوانند حاضر شوند و چیزى بگیرند.

علاوه بر قرآن کریم که نام انار را در این سه سوره مبارکه آورده و از آن به‌عنوان وسیله‌ای ملموس و آشنا برای ترغیب و تشویق مؤمنان و میوه‌ای بهشتی نام برده است، روایات فراوانی نیز بر خواص جسمی و درمانی این میوه تأکید کرده‌اند‌، از جمله پيامبر(ص) در حدیثی انار را جزو برترين میوه‌ها دانسته و می‌فرماید: «كسی كه انار بخورد شيطان تا چهل روز نمی‌تواند به او آسيب برساند». همچنین امیرمؤمنان(ع) فرمود: «هر دانه‌ای از انار كه در معده قرار گيرد قلب را زنده، نفس را روشن و چهل شب وسوسه شيطان را دور می‌سازد».

اما پژوهش‌های علمی نیز گویای خواص فراوان انار برای سلامتی انسان است و متخصصان تغذیه دریافته‌اند که این میوه بهشتی سرشار از ویتامین‌هایی نظیر C ،B2 و B1 و نیز مواد معدنی مانند سديم، فسفر، آهن، منيزيم و پتاسيم و تركيبات قندی ساكارز، گلوكز، فروكتوز و همچنين اسيدهای ماليک و سيتريک و تركيبات پليفنوليک است. در واقع، اين تركيبات آنتی‌اكسيدان‌هایی قوی هستند كه مى‌توانند به ميزان قابل توجهی از مرگ و مير ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، سكته‌های مغزی و سرطان‌های مختلف بكاهند.

تحقيقات نشان می‌دهد که آب انار اثر ضدالتهابی دارد و از افزايش آنزیم‌هایی كه سبب التهاب غضروف‌ها می‌شوند جلوگيری می‌کند؛ عصاره این میوه با خواص ضدالتهابی از التهاب غضروف‌ها در پی بیماری‌های گوناگون مفصلی محافظت می‌کند.

عصاره‌های مختلف ميوه انار با كاهش چربی خون از تشكيل پلاكت‌ها در عروق جلوگيری و جريان خون در عروق را تسهيل می‌كند، امروزه پزشكان آب انار را مانند داروی آسپرين می‌دانند بدون اینكه عوارض ناشی از مصرف اين دارو متوجه بیمار باشد. همچنین، انار آثار ضدويروسی در مقابله با ويروس آنفلونزا و خواص ضدباكتری در مقابله با باکتری سالمونلا تيفي و ويبريوكلرآ از خود نشان داده لذا مصرف اين ميوه برای سيستم ايمنی و گوارش نيز بسيار مفيد است.

متخصصان تغذيه اعلام کرده‌اند انار دارای ماده‌ای به نام «كره ماناتين» است كه برای كبد مفيد است و چون پوست انسان نمودار کیفیت عملکرد كبد است، انار بهتر از هر خوراکی دیگری می‌تواند رنگ چهره را گلگون و زيبا كند، لذا پزشكان مصرف انار را برای زيبا شدن فرزند به مادران باردار توصيه می‌کنند.

منابع:

انار قلب را جان می‌دهد، محمدباقر منتظری، سومین كنگره ملی قرآن و طب، ۱۳۸۸، يزد

اثر آنتی‌آنژيوژنيک عصاره پوست انار بر سلول‌های اندوتليال بند ناف انسان، نسیم دانا، مجله دانشکده پزشكی اصفهان 

پایگاه درس‌هایی از قرآن

انتهای پیام
captcha