چرایی طلاق‌های زودهنگام / عاقلانه انتخاب و عاشقانه زندگی کنیم
کد خبر: 3939962
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴

چرایی طلاق‌های زودهنگام / عاقلانه انتخاب و عاشقانه زندگی کنیم

یک روانشناس و کارشناس خانواده بیان کرد: دلیل اینکه بسیاری از ازدواج‌ها پس از گذشت یک سال به شکست و طلاق منتهی می‌شود این است که احساس، اولویت اول در شروع این زندگی بوده و عقل نادیده گرفته شده است، حال آنکه خداوند همواره بر به‌کار بستن عقل در هر کاری و شناخت پیش از انجام آن کار تأکید دارد.

پشت پرده طلاق‌های زودهنگام، عدم بکارگیری ابزار شناختی مورد تأکید قرآن استحجت‌الاسلام قاسم فلسفی، روانشناس و کارشناس خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به مسئله مهم ازدواج که امروزه اهمیت آن در جامعه کم‌رنگ شده است، اظهار کرد: متأسفانه اکنون جوانان یا به فکر ازدواج نیستند و یا ساده از آن می‌گذرند.

وی با انتقاد از عدم توجه به ازدواج بیان کرد: اکنون میزان طلاق‌ها روز به روز در حال افزایش است و مهم‌ترین دلیل آن عدم آگاهی ما از این مقوله مهم و حیاتی است.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: شناخت مسئله بسیار مهمی برای یک ازدواج خوب و پایدار است که اگر زوجین بتوانند به این شناخت قبل از وابسته شدن برسند نتایجی بسیار خوب و قابل قبول در انتظار این ازدواج خواهد بود.

فلسفی با اشاره به اشتباهات رایج در ابتدای آشنایی زوجین و ضرورت توجه به نکاتی در فرآیند آشنایی براساس بینش و آگاهی، افزود: موردی که در آشنایی مهم است این است که دو طرف سؤالات اساسی و کافی را از یکدیگر بپرسند که گاهی این اتفاق نمی‌افتد که دلایل مختلفی دارد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل این است که پسران و دختران به این فکر می‌کنند شاید پرسیدن این سؤالات جنبه‌های عاشقانه ارتباط را مخدوش کند و این ترس از دست دادن فرد باعث عدم شناخت زوجین از یکدیگر می‌شود.

این مشاور بیان کرد: سؤال پرسیدن راه هوشمندانه، عاقلانه و منطقی برای شناخت همسر آینده است چراکه باید عاقلانه انتخاب کرد و عاشقانه زندگی کرد.

فلسفی ادامه داد: دلیل دومی که این دسته از افراد سؤالات کافی را نمی‌پرسند این است که ترسی دارند که متقابلا همان سؤال از آنان پرسیده شود چراکه فرد گاهی از گذشته خود احساس شرم می‌کند و با اتفاقات زندگی خود نتوانسته با خود کنار آید و به نوعی احساس گناه می‌کند.

وی با بیان اینکه این احساس بدبینی نسبت به خود مانع از شناخت کافی قبل از سؤال پرسیدن می‌شود، افزود: این عوامل باعث طفره رفتن از سؤال پرسیدن می‌شود و این امر اشتباه است چراکه فرد به جای پاک کردن صورت مسئله باید به‌دنبال حل مسئله باشد.

این مشاور ادامه داد: دلیل سوم ترس از دانستن جواب سؤال است؛ این افراد معمولا به این فکر می‌کنند که حتما باید با فرد مقابل ازدواج کنند و هیچ امری نباید در این تصمیم خلل ایجاد کند، چه بسا بسیاری از رفتارهای بد را ببینند و چشم‌پوشی کنند.

فلسفی با بیان اینکه این افراد از جواب منفی شنیدن ترس دارند، تصریح کرد: دلیل چهارم این است که اصولا دختران و پسران نمی‌دانند در مورد چه موضوعات و مسائلی از یکدیگر سؤال بپرسند و این بسیار نامطلوب است فردی که ادعای ازدواج می‌کند، نمی‌داند راجع به چه چیزهایی باید سؤال بپرسد که این نشان می‌دهد وی آمادگی لازم برای ازدواج و تصویر روشنی نسبت به ازدواج ندارد.

وی اظهار کرد: خداوند در آیه 78 سوره مبارکه نحل از ابزار شناخت نام می‌برد و می‌فرماید «وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۙ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛ و خدا شما را از بطن مادران بیرون آورد در حالی که هیچ نمی‌دانستید و به شما چشم و گوش و قلب اعطا کرد تا مگر دانا شودید و شکر این نعمت‌ها به جای آرید.»

این مشاور بیان کرد: در آیات و روایات همواره بر ضرورت شناخت و به کار بستن عقل تأکید شده است، حال چگونه ممکن است در ازدواج که امری بسیار مهم است از این ابزار شناخت استفاده نکنیم.

فلسفی تصریح کرد: دلیل اینکه بسیاری از ازدواج‌ها پس از گذشت یک سال به شکست و طلاق منتهی می‌شود این است که احساس، اولویت اول در شروع این زندگی بوده و عقل نادیده گرفته شده است، حال آنکه خداوند همواره بر به‌کار بستن عقل در هر کاری و شناخت پیش از انجام آن کار تأکید دارد.

وی یادآور شد: برای شناخت وجوه هستی و انسان‌ها که در قرآن و روایات از آن نام برده شده است، لازم است ابتدا عقل را بدون احساس به‌کار گرفت و به شناختی رسید که به تدریج و با تفکر حاصل می‌شود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه
|
United States of America
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ - ۱۹:۱۹
0
0
مطالب بسیارکاربردی وعالی بود خسته نباشید
captcha