انجام ۴۰۰ پژوهش کرونایی در مشهد
کد خبر: 3940484
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲

انجام ۴۰۰ پژوهش کرونایی در مشهد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به شیوع کرونا در جهان و تاثیرات آن بر روند پژوهشی، در شهر مشهد تعداد 400 پژوهش کرونایی انجام شد که ۶۰ مورد از آن‌ها ویژه داروهای درمانی است.

انجام ۴۰۰ پژوهش کرونایی در مشهدمحسن تفقدی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درباره فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: کرونا در سال گذشته برای تمام جهان شرایطی خاص فراهم کرد که کشور ما نیز در این زمینه مستثنی نیست. تغییرات اقتصادی و اثرات آن بر پژوهش در سال گذشته بسیار شاخص بوده است.

وی بیان کرد: بیماری کرونا با شیوع ناگهانی تمام ابعاد را در گستره جهانی غافلگیر کرده است. در حوزه تحقیقات نیز مانند ابعاد دیگر تغییرات بسیاری در توقعات و خواسته‌هایی که از بدنه پژوهشی بود ایجاد شده است. در این راستا سیری در توقعات یا نگاه‌ها به پژوهش در کشور  داریم. برای نمونه در فازهای اولیه بیشتر امید به موفقیت در فاز درمانی و دستیابی به یک داروی مؤثر بود. دانشگاه نیز از طرف بدنه علمی و اجتماعی این توقع را احساس می‌کرد. در نتیجه این احساس وظیفه، حجم بسیاری از پیشنهادات مؤثر را مورد امتحان قرار می‌داد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تشریح کرد: در شهر مشهد ۴۰۰ پژوهش در حوزه کرونا انجام گرفته است که حدوداً ۶۰ مورد از آن‌ها در خصوص داروهای درمانی است. سایر پژوهش‌ها درباره کادر درمان، میزان اضطراب گروه‌های مختلف هدف در دوران کرونا، طرح‌های کلینیکال ترایال و طرح‌های متنوع دیگر است.

وی با اشاره به اینکه «امیدی به یک داروی فراگیر برای درمان کرونا وجود ندارد»، افزود: در کشورهای مختلف با وجود بودجه‌های تحقیقاتی بیشتر و زیرساخت‌های بهتر هیچ دارویی تا به امروز معرفی نشده است. برخی از داروها نیز که معرفی شد اکنون از سوی مطالعات و آزمایش‌های متعدد بی‌اثر بودن آن‌ها ثابت می‌شود. در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که امید به کشف دارو برای درمان کامل کرونا کمتر شده است. ممکن است ترکیباتی که مجوزهای کوتاه مدت می‌گیرند افزایش پیدا کند، اما نقش کمکی خواهند داشت و به مدیریت علائم و کمتر شدن زمان بستری کمک خواهند کرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به «شعار جهش تولید»، گفت: این شعار به این معنی است که علاوه بر اینکه باید روندهای کند بازار را تسهیل کرده و آن را بر تولیدکنندگان و فناورانه داخلی متمرکز کنیم، اگر در خصوص یک محصولی ساده و مغفول تمرکز کنیم، متوجه خواهیم شد که برای واردات آن میلیاردها تومان در حال خروج از کشور است. از این قبیل محصولات به تعدد یافت می‌شوند که تنها نیازمند واکنش‌دهی به موقع هستند. با وجود تغییرات مختلفی که در سیستم اداری رخ داده است هنوز با کشوری که بتواند در زمینه پژوهشی سریع تصمیم بگیرد فاصله داریم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ادامه داد: در حال حاضر بر خلاف ابتلاء بالا، میزان درصد مرگ و میر در کشورهای پیشرفته پایین است. بخش زیادی از این موضوع به پژوهش‌هایی باز می‌گردد که صورت گرفته‌اند و به خروجی‌هایی رسیدند که برخی پیشنهادهای پیشگیرانه را ارائه کرده‌اند. این طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های هدفمند باعث شد تا این کشورها بتوانند مشکلات خود را مدیریت کنند.

کرونا تعاملات بین‌‌المللی را کم‌رنگ کرده است

تفقدی بیان کرد: شیوع کرونا هرگونه تعامل در سطح بین‌المللی را کم‌رنگ کرده است. بنابراین بسیاری از رفت‌وآمدها و پروژه‌های مشترک بی‌سرانجام ماندند. در سال اخیر و با شیوع کرونا شاهد افت بزرگی در فعالیت‌ها هستیم. در ایران نیز با وجود تحریم و ضعف اقتصاد، این مشکلات بسیار پررنگ‌تر شده است. در دانشگاه علوم پزشکی همواره تلاش کردیم تشویق، ترغیب و حمایت از تعاملات بین‌المللی را داشته باشیم. حتی در سخت‌ترین شرایط و بدون کمک وزارتخانه چندین بار دانشجویان را برای گذراندن دوره‌های کوتاهمدت به خارج از کشور فرستادیم.

کاهش ۳ درصدی بودجه پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

وی اظهار کرد: بودجه پژوهش نیز مانند بسیاری از اعداد و ارقام دیگر کم‌ارزش شد. در شرایطی که مقدار بودجه پژوهش افزایشی پیدا نکرد به طور متوسط در سال ۹۹ میزان بودجه پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی حدود سه درصد کاهش پیدا کرد. در پژوهش نیز بخش بسیاری از نیاز به مواد مختلف از طریق واردات رفع می‌شود. با وجود افزایش ارزش دلار و کاهش ارزش پول ایران و افزایش تحریم‌ها فشار حداکثری در اجرای پروژه‌ها وجود دارد.

او ادامه داد: علاوه بر وجود مشکلات مادی، بسیاری از شرکت‌هایی که مواد اولیه این پژوهش‌ها را تأمین می‌کنند آمریکایی هستند و سال‌ها است که ایران را تحریم کرده‌اند. در نتیجه موادی که باید وارد شوند به صورت غیر مستقیم وارد می‌شوند که قیمت را بالاتر می‌برد. گاهی اوقات موادی که به دست ما می‌رسد تا ۱۰ برابر قیمت معمول دلار افزایش قیمت داشته‌اند. برای مثال در کاتالوگ شرکت، قیمت محصول ۱۰ دلار است اما تا به دست ما برسد ۱۰۰دلار هزینه برداشته است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص برنامه‌های آینده دانشگاه در بخش پژوهش، افزود: در حال حاضر مجوز پارک فناوری سلامت را از شورای گسترش گرفته‌ایم و مصوبه آن تصویب شده است. پژوهشکده بوعلی به این پارک اختصاص یافته است. با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز همکاری‌هایی برای ایجاد یک مرکز نوآوری در پارک داشته‌ایم. قرارداد دیگری نیز با این ارگان برای ایجاد مرکز جامع سلول درمانی در دانشگاه داریم.

انتهای پیام
captcha