فقط یک درصد اعتبارات در حوزه پژوهش هزینه می‌شود
کد خبر: 3941003
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲

فقط یک درصد اعتبارات در حوزه پژوهش هزینه می‌شود

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: امکانات پژوهش‌ سراها کامل نیست و سرانه‌های پژوهشی بسیار ناچیز است و فقط یک درصد اعتبارات در حوزه پژوهش هزینه می‌شود.

تنها یک درصد اعتبارات در حوزه پژوهش هزینه می‌شودقاسمعلی خدابنده، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درباره جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش، اظهار کرد: پژوهش در فضای دانشگاه‌ها بیشتر خود را نشان داده و اکنون ارتقای اساتید از یک مرحله به مرحله دیگر پارامترهای مختلفی مانند مقالات علمی، چاپ و نشر کتاب، شرکت در سمینارهای علمی و... دارد که بیشتر این‌ موارد با مبدا و منشا پژوهش صورت گرفته که در رشد سازمان آن مجموعه مؤثر است. در آموزش و پرورش، پژوهش به موازات اینکه در دانشگاه‌ها مطرح شد، وارد عرصه آموزش شد و به همین دلیل ما هم در کنار پارک‌های علم و فناوری، پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی را راه‌اندازی کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: ما در پژوهش‌ سراها مقدمه کار پژوهش را با امکاناتی که در اختیار داشتیم برای دانش‌آموزان فراهم کردیم تا با مفاهیم پژوهشی آشنا شوند و مقدمات و کار گروهی را نیز یاد بگیرند. همچنین با حداقل امکانات مبانی کار علمی، تحقیقی و پژوهشی را آموزش ببینند و بتوانند ایده‌های خود را ارائه و انجام دهند.

خدابنده ادامه داد: در خراسان رضوی تقریباً 47 منطقه و اداره آموزش و پرورش داریم، اما حدود 60 پژوهش‌سرای آموزشی در همه مناطق، نواحی و شهرستان‌های استان وجود دارد که فعالیت‌های پژوهشی را انجام می‌دهند.

وی با تأکید براینکه مشکلاتی در پژوهش‌سراها وجود دارد که در ساختار اداری، پژوهش‌سراها را به خوبی ندیده‌اند، گفت: به این دلیل برای تخصیص نیروی انسانی به شدت مشکل داریم؛ به عنوان نمونه در یک پژوهش‌سرا فقط می‌توانیم یک مدیر داشته باشیم که جای یک تیم علمی برای پژوهش در این مکان‌ها  خالی است. همچنین دسترسی به عده‌ای از افراد که علاقه‌مند به پژوهش بوده و دستی بر انجام آن دارند را در پژوهش‌سراها به راحتی امکانپذیر نیست، چراکه جایگاهی برای صدور ابلاغ همکاران وجود ندارد. بنابراین از نظر ساختار، سازمان اداری و تشکیلاتی، نبود نیروی انسانی اولین معضل ماست.

به رسمیت نشناختن متولیان امر پژوهش

خدابنده بیان کرد: امکانات پژوهش‌سراها کامل نیست و سرانه‌های پژوهشی بسیار ناچیز است و تنها یک درصد اعتبارات در حوزه پژوهش هزینه می‌شود و با توجه به رشد فناوری در کشور و نیاز و توجه به حوزه‌های فناوری معمولاً همان یک درصد هم در حوزه‌های فناوری، تجهیزات، نرم‌افزارها هزینه می‌شود و  خدمات در پژوهش‌سراها با سختی بسیاری همراه است، زیرا نمی‌توانیم با این اعتبار 60 پژوهش‌سرا را تحت پوشش قرار دهیم.

وی ادامه داد: بنابراین اگر قرار است پژوهش‌ها از یک درصد اعتبارات استفاده کنند باید در شورای تحقیق و پژوهش استان مصوب شود، چرا که به عنوان متولیان امر پژوهش به رسمیت شناخته نشده‌ایم که این پژوهش را برای خودمان انجام دهیم. در نتیجه پژوهش‌های ما را به حوزه‌هایی که صلاحیت دارند مانند دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری می‌فرستند تا آن‌ها انجام دهند.

وی  تصریح کرد: علی‌رغم اینکه از نیروی انسانی آموزش دیده و متبحر برخوردار هستیم که می‌توانند پژوهش علمی را انجام دهند، اما باید این پژوهش‌ها را پس از تصویب در شورای تحقیق و پژوهش استان به سمتی که سازمان بازرسی و دیوان محاسبات مشکل نگیرند سوق بدهیم و نمی‌توانیم تحقیقات اساسی و مهم را انجام دهیم.

نتایج تحقیقات فقط در لابه‌لای رساله‌ها می‌ماند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، اظهار کرد: نتایج تحقیقات، مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر تنها در لابه‌لای پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها می‌ماند و در کتابخانه‌ها بایگانی می‌شود و شاید بخشی از این تحقیقاتی که به سفارش ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها تهیه می‌شود، باز هم نتایج آن‌ها در تصمیم گیری‌ها و در برنامه‌ریزی‌ها مد نظر قرار نگیرد و هم فرهنگی است در کشور که به نتایج تحقیقات خود اهمیت نمی‌دهیم که این امر باعث می‌شود نتوانیم آن‌طور که باید در حوزه آموزش و پرورش، تحقیقات کاربردی و علمی انجام دهیم.

وی بیان کرد: وظیفه ما در آموزش و پرورش اجرای کار تحقیقی و پژوهشی نیست بدین معنا که به عنوان قطب علمی مطرح نیستیم که بخواهیم کار پژوهش و تحقیقی انجام دهیم بلکه بیشتر فرهنگ‌سازی می‌کنیم تا دانش‌آموزان را با پژوهش آشنا و اهمیت پژوهش را برای آن‌ها مطرح کنیم که این اتفاق در مدارس و پژوهش‌سراها صورت گرفته است.

انتهای پیام
captcha