سهم اندک مدارس از بودجه پژوهش قرآنی
کد خبر: 3941398
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
گزارش ایکنا به مناسبت هفته قرآن، عترت و نماز؛

سهم اندک مدارس از بودجه پژوهش قرآنی

مدارس برای نگاه ویژه‌تر به حوزه قرآن و آموزش و تربیت قرآنی نیازمند تربیت مربیان توانمند و تغییر رویکردهای تکراری هستند؛ حال آنکه انگار برای این حوزه بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است.

وقتی پژوهش قرآنی در مدارس لنگ می‌زندهفته قرآن، عترت و نماز، ره یافتی برای توجه بیشتر به آموزش و پژوهش در این حوزه است. این حوزه در آموزش و پرورش باید بیش از همه توجه شود چراکه تعلیم و تربیت و شکل‌گیری شخصیت از مدرسه آغاز می‌شود.

معلمان و مربیان، افراد تأثیرگذاری در حوزه آموزشی هستند که بیش از همه در رأس فعالیت‌های آموزشی قرآنی قرار دارند و تا این افراد آموزش لازم را برای خلاقیت و نوآوری در آموزش نبینند، نمی‌توان به آینده روشن آموزش و پژوهش قرآنی دلخوش کرد.

مدارس برای نگاه ویژه‌تر به این حوزه، نیازمند تربیت مربیان توانمند و تغییر رویکردهای تکراری هستند؛ حال آنکه انگار برای این حوزه بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است.

محمد علی‌آبادی، معلم درس دین و زندگی و آموزش قرآن در مدارس در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از نگاه تمام اندیشمندان سهم پژوهش در پیشبرد اهداف حیاتی و پیشرفت و تعالی جوامع انسانی، سهم بسیار مهم و اثرگذاری است، به گونه‌ای که در کشورهای پیشرفته سهم قابل توجهی به بودجه بخش پژوهش اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه براساس آخرین آمار سهم بودجه پژوهشی از تولید ناخالص ملی در کشورهای پیشرفته بیش از ایران است، افزود: پژوهش‌های قرآنی و چشم‌انداز تحقق جامعه قرآنی را می‌توان در دو ساحت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد بررسی قرار داد.

این مدرس قرآن بیان کرد: اولین اقدام نرم‌افزاری عبارت است از نیازسنجی جامع از الزامات ترقی و تعالی جامعه به همراه تدوین اسناد جامع ملی قرآنی با نگاه کارکردگرایانه منطبق بر آموزه‌های قرآنی و اسلامی.

ضرورت‌آفرینی و ایجاد نیاز به قرآن در جامعه

علی‌آبادی ادامه داد: این اقدام اولا به تعیین تکلیف برای همه عناصر تأثیرگذار در این حوزه و دوم به مطالبه‌گری سیستمی و سازمانی در دستیابی به حدود انتظارت مندرج در پیمان‌نامه‌های اجتماعی و قراردادهای قرآنی و اسلامی منجر خواهد شد.

سهم اندک مدارس از بودجه پژوهش قرآنی

وی افزود: دومین اقدام ساحت نرم‌افزاری، ضرورت‌آفرینی و ایجاد نیاز به قرآن در جامعه برای جلب نظر عموم مردم است که این فاکتور را با هدف اصلاح و رفع موانع هدایت تربیت و تعالی جامعه باید دید.

این مدرس قرآن بیان کرد: در کنار این ضرورت‌آفرینی، سیاست‌گذاری‌های مهندسی شده برای تحقق صحیح اهداف تربیت قرآنی و جدیت در حمایت از پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه باید صورت پذیرد.

علی‌آبادی با بیان اینکه ساحت سخت‌افزاری بسیار اثرگذار و پراهمیت بوده و شایسته است تحولات مهم، کلیدی و اساسی صورت گیرد، تصریح کرد: اولین گام در مسیر این تحول بزرگ، تغییر نگاه حاکمان جامعه اسلامی به مقوله قرآن و پژوهش‌های قرآنی است که این تغییر به تحول حوزه فعالیت‌های اثربخش قرآنی منجر خواهد شد.

وی افزود: تبعات این تغییر و تحول نگاه حاکمان خودش را با رویکرد گزینش و به‌کارگیری مدیران کارآمد قرآنی در همه حوزه‌های مدیریتی نشان خواهد داد، رویکردی که بدون ملاحظات جناح‌گرایانه و با به‌کارگیری اصول شایسته‌سالاری انجام خواهد شد.

این مدرس قرآن با بیان اینکه نظارت جدی و مستمر بدون اغماض از دیگر تبعات است، افزود: این تغییر باعث ترغیب آحاد جامعه خواهد شد.

علی‌آبادی با بیان اینکه همیشه برای توقیفات در تحقق خیزش‌های اجتماعی نقش مردم انکارناپذیر بوده است، تصریح کرد: این حقیقت مهم در آیات قرآن مشاده می‌شود، همان‌گونه که آیه 25 سوره حدید اشاره به این امر دارد که تحقق قسط و عدالت به نظر مردم برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه بر طبق آیات قرآن، اگر مردم ارائه خیری کنند می‌توانند کاستی‌های حاکمان را نیز اصلاح کنند، یادآور شد: بنابراین توجه ویژه به پژوهش‌های قرآنی در سطح مدارس، مطالبه عمومی و اراده حاکمیت را طلب می‌کند که همه این مهمات جز با نگاه دوراندیشانه حاکمان و مدیران در سطح جامعه محقق نخواهد شد.

وقتی پژوهش قرآنی در مدارس لنگ می‌زند

سبک‌های آموزشی که مورد غفلت قرار گرفته است

فاطمه محمودآبادی، مدیر دارالقرآن هدایت خوسف نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌های روز از قبیل تابلوهای قرآنی، قلم و نرم‌افزارهای قرآنی، لوح‌های قرآنی و بسته‌های الکترونیکی آموزشی در آموزش درست قرآن در مدارس اثرگذار است که این آموزش‌ها باید متناسب با سن افراد جذابیت داشته باشد.

وی افزود: درباره سبک‌های آموزشی هم می‌توان به آموزش قرآن از طریق هم‌آوایی، سروده‌ها، هنرهای گرافیکی، ایما و اشاره، داستان و قصه‌گویی، هنرهای نمایشی و گردش علمی اشاره کرد که بسیار مغفول مانده است.

این معلم قرآن با بیان اینکه این عوامل باعث جذب و ترغیب دانش‌آموزان و ایجاد زمینه مساعد جهت یادگیری هرچه بیشتر آنها می‌شود، تصریح کرد: پژوهش یا تحقیق یک روند هوشیارانه و سازمان یافته برای بازنگری در رویه‌هاست که هدفش پیشرفت است.

محمودآبادی با بیان اینکه پژوهش‌های قرآنی، جایگاهی بزرگ و ارزشمند در میان فرآورده‌های علمی کشور دارند، افزود: سهم فزاینده مطالعات قرآن‌پژوهی، چشم‌اندازی پر رونق را در قرارداد تولید معارف وحیانی ترسیم می‌کند.

وی ادامه داد: ایجاد شرایط و امكاناتی كه رشد خلاقیت‌ها و ارتقای دانش و توانایی دانش‌آموزان را به تناسب استعدادهای آنان فراهم کند، توجه به خلاقیت‌ها، تجهیز مدارس به کتابخانه‌های تخصصی و توسعه نرم‌افزارهای قرآنی از پیشنهادات برای توسعه آموزش و پژوهش قرآنی است.

وقتی پژوهش قرآنی در مدارس لنگ می‌زند

تربیت هدفمند مربیان 

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب، بر تربیت حافظان قرآن تأکید فراوان دارند که در این راستا آموزش و پرورش ابتدا به تربیت هدفمند مربیان و آموزش مؤثر به آنان گام برداشته است.

وی با بیان اینکه برنامه حفظ قرآن کریم به ویژه حفظ جزء 30 در دستور کار قرار گرفت، افزود: مسابقات قرآنی رهیافتی برای توجه بیشتر فرهنگیان به قرآن و آموزه‌های قرآنی است که هرساله برگزار می‌شود.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هم‌اکنون 16 دارالقرآن در سطح استان فعال هستند، یادآور شد: تلاش شده در دارالقرآن‌ها در راستای پیشبرد اهداف آموزشی و خلاقیت در این حوزه تلاش شود.

انتهای پیام
captcha