جهاد نیازمند شناخت صحیح مقتضیات زمان است / دفاع از دین؛ مهم‌ترین رسالت
کد خبر: 3949696
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵

جهاد نیازمند شناخت صحیح مقتضیات زمان است / دفاع از دین؛ مهم‌ترین رسالت

مسئول معاونت فرهنگی و امور روحانیون دفتر نمایندگی ولی فقيه در امور اهل سنت خراسان‌جنوبی با بیان اينکه جهاد ابعاد مختلفی دارد که متناسب با زمان‌های مختلف است، گفت: جهاد در هر شرایطی نیازمند شناخت صحیح مقتضیات زمان است.

ارسالی دوشنبه لطفا ////_ جهاد در هر زمان نیازمند آمادگی استحجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، مسئول معاونت فرهنگی و امور روحانیون دفتر نمایندگی ولی فقيه در امور اهل سنت خراسان‌جنوبی، ششم بهمن‌ماه در حاشیه مراسم گرامیداشت دو شهید گمنام مهرشهر که هفته گذشته مراسم تدفین آنها برگزار شد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: شهدا مشعل‌های فروزان هدایت هستند، که برای تمام انسان‌های آزادیخواه در طول تاریخ نور افشانی و هدایت‌گری دارند.

مسئول فرهنگی هیئت امنای شهدای گمنام مهرشهر با بیان اینکه به فرموده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ما ملت امام حسینیم و شهادت آرزوی روز و شب ماست، تصریح کرد: این فرهنگ است که خواب را از چشمان دشمنان انقلاب اسلامی ربوده و اجازه حتی فکر کردن تعرض به جمهوری اسلامی را به آنها نمی‌دهد، اما دشمن به نفوذ فرهنگی امید داشته و برای آن نقشه‌های شومی دارد که این عرصه نیز نیازمند حضور هوشمندانه، عالمانه و البته شجاعانه تمام دلسوزان به نظام و انقلاب بابرکت اسلامی است.

هاشمی بیان کرد: این شهدای گمنام با اقتدا به مادر شهیده و مظلومه‌شان در گمنامی و در شب شهادت حضرت زهرا(س) به سراغ ما آمدند تا ما را از غفلت‌ها و بی‌خبری‌ها بیدار و باخبر کنند؛ شهدا برای دفاع از دین خدا جهاد کردند و اجازه ندادند پرچم لا اله الا الله بر زمین بماند.

وی با بیان اینکه این شهدا در میدان نظامی و دفاع از مرزهای خاکی کشور جنگیدند و ارزشمندترین کالای خود یعنی جانشان را با خدا معامله کردند و ما امروز در ابعاد دیگر جهاد باید نقش‌آفرین باشیم، تصریح کرد: به فرموده پیامبر(ص) جهادی که بزرگ‌تر و سخت‌تر است، جهاد مبارزه با هوای نفس است؛ همان جهادی که پیامبر(ص) بعد از جنگ به آن رزمنده فرمود: علیکم بالجهاد الاکبر؛ بر تو باد به جهاد بزرگ‌تر. آن رزمنده تصور کرد جنگ نظامی تازه‌ای با دشمن دیگری در راه است. پیامبر فرمود، جهاد اکبر مبارزه با هوای نفس است.

هاشمی ادامه داد: به قول شهید علی چیت‌سازیان، کسی می‌تواند از سیم‌های خاردار دشمن عبور کند که از سیم‌های خاردار نفس خود گذشته باشد، عبارت مشهوری که سردار شهید علی چیت‌سازیان با وجود گذشت سال‌ها از شهادتش، هنوز ورد زبان علاقه‌مندان به سیره شهداست، جمله‌ای که حتی رهبر معظم انقلاب نیز پس از مطالعه کتاب تحسین شده «گلستان یازدهم» خاطرات زهرا پناهی‌روا همسر شهید علی چیت‌سازیان، تحت تأثیر آن قرار گرفته و چندین بار در محافل رسمی از این شهید یاد کرده و این جمله را بیان کردند.

وی با بیان اینکه شهدا به تعبیر بزرگان دینی ما در طول زندگی شهدایی زندگی کردند که در نهایت به شهادت هم رسیدند، افزود: شهدا در زمان زندگی در این دنیا با رفتار، گفتار، کردار و مجموعه عملکرد و سیره عملی خودشان، الگوهایی برای هدایت بودند و پس از شهادتشان هم الگو و هدایت‌ور هستند.

مسئول معاونت فرهنگی و امور روحانیون دفتر نمایندگی ولی فقيه در امور اهل سنت خراسان‌جنوبی بیان کرد: شاید حضور شهدا در این روزهای کرونایی که بشر گاهی به زندگی ماشینی و بدون روح و به دور از معنویت عادت و از خیلی از امور دینی غفلت کرده است، نویدبخش فرداهایی روشن و بیدارکننده انسان‌ها از خواب غفلت باشد.

هاشمی با بیان اینکه از نشانه‌های موجود زنده منشأ اثر بودن است، تصریح کرد: به تعبیر قرآن کریم، شهدا زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند؛ وقتی در مراسم تشییع جنازه شهدا این سیل جمعیت عاشق به راه می‌افتد. این دل‌ها نرم و به یکدیگر نزدیک می‌شود، و این غفلت‌های ایجاد شده در اثر زندگی روزمره کنار می‌رود؛ این یعنی شهدا زنده هستند و مرده آن کوردلانی هستند که در دام وسوسه‌های شیطان گرفتار هستند.

وی افزود: یک پیام حضور شهدا می‌تواند این باشد که ما در آن زمان که حفظ مرزهای خاکی کشورمان نیازمند جهاد و ایثار و از خودگذشتگی بود، دریغ نکردیم و به تکلیف دینی و عقلی عمل کردیم و جان خودمان را با خدا معامله کردیم و امروز هم که احساس کردیم مرزهای اعتقادی دچار ضعف شده و جای حق و باطل در مواردی عوض شده، ما با استخوان‌های باقی مانده از جسممان در میان شما حاضر شدیم تا نگذاریم دشمنان و شیاطین بتوانند شما را فریب دهند.

هاشمی با بیان اینکه جهاد باید در مقابل همه آفت‌ها و توطئه‌هایی باشد که دین ما را تهدید می‌کند، اظهار کرد: دفاع از دین رسالتی مهم و البته توفیقی بسیار بزرگ است که خداوند بر عهده انبیا الهی، ائمه معصومین(ع) و تمام مؤمنان در طول تاریخ حیات بشر، قرار داده است. بنابراین مبارزه در راه خدا و حفظ دین اسلام به عنوان آخرین سروش آسمانی، و بالا نگه داشتن پرچم لا اله الا الله، یک تکلیف لاینفک از ما ملت پیرو سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است.

وی ادامه داد: این مبارزه دارای ابعاد مختلفی است؛ یکی از آن‌ها بعد نظامی است که شهدا در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی و امروز شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان‌شان انجام دادند، اما جهاد ابعاد دیگری هم دارد و جهاد اکبر که مبارزه با دشمن درون و هوای نفس است، نیازمند آمادگی و پیشگیری است.

هاشمی یادآور شد: جهاد در هر شرایطی نیازمند شناخت صحیح مقتضیات زمان است که این امر نیازمند آمادگی است.

انتهای پیام
captcha