سینما عرصه‌ای مؤثر برای مرجعیت‌بخشی به قرآن است
کد خبر: 3951461
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱

سینما عرصه‌ای مؤثر برای مرجعیت‌بخشی به قرآن است

سرپرست مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین اصفهان گفت: یکی از عرصه‌های مرجعیت‌بخشی به قرآن در زندگی و صحنه جامعه، بهره‌برداری از هنر هفتم یا همان سینما است.

دین و فضای مجازی

حجت‌الاسلام علی‌اکبر صافی، سرپرست مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص چرایی اهمیت و ضرورت تبلیغ دین و معارف قرآن در سینما، اظهار کرد: قرآن کتاب زندگی و حتی کتاب مرگ محسوب می‌شود و حدود ۲۵ درصد از آیات قرآن ناظر بر معاد و زندگی پس از مرگ و سایر آیات آن، ناظر بر سه رکن احکام، اخلاق و تفکرات انسان در زندگی دنیوی است.

وی با بیان اینکه فیلم و سینما ظرفیت خوبی برای تبیین و به‌تصویر کشیدن مفاهیم قرآنی است، افزود: در این زمینه نه تنها قصص قرآنی، بلکه معرفی دیگر مفاهیم قرآنی در حوزه‌های اندیشه، رفتار و اخلاق و احکام عبادی و غیرعبادی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا مجموعه رفتار و سلوک آدمی باید تحت‌تأثیر این کتاب آسمانی باشد تا به کمال و هدف غائی خلقت خود دست پیدا کند. تبیین این مجموعه رفتار و سلوک قرآنی با ابزار جذاب و پرطرفداری همچون فیلم و سینما، یک ضرورت و اولویت جدی است.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: جایگاه قرآن فقط روی دکور منزل، در سفره عقد و یا مجلس فاتحه نیست، بلکه باید در تمامی جزئیات زندگی مرجعیت پیدا کند تا مشمول این شکوه خداوند قرار نگیریم که فرمودند: «وَ قَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پیامبر عرضه داشت: پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند». یکی از عرصه‌های مرجعیت‌بخشی به قرآن در زندگی و صحنه جامعه، بهره‌برداری از هنر هفتم یا همان سینما است. 

حجت‌الاسلام صافی ادامه داد: حوزویان و دانشجویان علوم اسلامی باید با روش‌های نویسندگی برای سینما، تئاتر و تلویزیون آشنا شوند و در همین زمینه دوره‌های آموزشی نیز برای آنان برگزار شود. از طرف دیگر، باید به‌جای برخی پایان‌نامه‌های بی‌خاصیت و غیرکاربردی، بخشی از ظرفیت پایان‌نامه‌های سطح سه و چهار حوزوی و همچنین ارشد و دکترا در رشته‌های علوم قرآن و تفسیر، به تدوین فیلم‌نامه‌های قرآنی اختصاص پیدا کند. اگر در حوزه و دانشگاه شرایط فیلم‌سازی فراهم شود، فیلم‌سازان هنرمند نیز آمادگی پیدا می‌کنند تا در ژانرهای مختلف به تولید فیلم با مفاهیم قرآنی بپردازند.


بیشتر بخوانید: 


وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب از سینما به عنوان «هنر برتر» یاد می‌کنند و به‌همین دلیل باید بخشی از ظرفیت‌های علمی حوزه و دانشگاه را به تدوین فیلم‌نامه‌های قرآنی اختصاص دهیم، ولی متأسفانه با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و با وجود تأکیدات رهبر معظم انقلاب، شاهد هیچ نوع کار جدی در این زمینه نیستیم. 

سرپرست مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین گفت: سینما یکی از عرصه‌هایی است که جذابیت ایجاد می‌کند، بنابراین باید از این فرصت طلایی بهره‌برداری کنیم. خوشبختانه نیروی جوان در زمینه فیلم‌سازی زیاد داریم و اگر برنامه‌ریزی انجام شده و بودجه‌ای مناسب در نظر گرفته شود، این خلاء ارتباطی نیز رفع می‌شود. 

وی تصریح کرد: با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب از سینما به‌عنوان هنر برتر یاد کرده‌اند، ولی هنوز حوزه و دانشگاه نتوانسته یا نخواسته‌اند با سینما به‌عنوان بهترین و جذاب‌ترین دریچه انتقال مفاهیم قرآنی، رابطه‌ای جدی، تعریف شده و مستمر برقرار کنند. علاوه بر حوزه و دانشگاه، برخی نهادهای فرهنگی مثل دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی را در درون خود دارد، باید در دوره‌های آموزشی و فعالیت‌های پژوهشی خود به مقوله ساده‌سازی معارف اسلامی در قالب تدوین فیلم‌نامه‌های جذاب نیز  توجه نشان دهند.

این استاد حوزه علمیه افزود: با اینکه امروز شاهد فعالیت‌های آتش به‌اختیار برخی طلاب و دانشجویان جوان و گروه‌های تبلیغی و مؤسسات فرهنگی در عرصه تولیدات رسانه‌ای هستیم، ولی این تلاشگران جوان و انقلابی نیز مورد حمایت مادی و تسهیل‌گری‌‎های اداری نهادهای مسئول قرار نمی‌گیرند و بعضاً با درهای بسته و سنگ اندازی‌های فراوان مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: قرآن به‌ منزله معجزه جاویدان پیامبر خاتم(ص) در نزول تدریجی مکی و مدنی خویش و با تصویرآفرینی بدیعی که دارد، بسیاری از معانی مجرد و عقلی را به‌صورت نمادهای محسوس برای مخاطب مجسم می‌کند و سبک بیان قرآن به گونه‌ای است که در بخش زیادی از آیات آن، گویی نه در برابر واژه‌ها، بلکه در مقابل تصاویری زنده و مجسم ایستاده‌ایم که با مخاطب خویش سخن می‌گویند.

حجت‌الاسلام صافی اظهار کرد: تأمل در هر یک از تصاویر هنری قرآن و فهم منطق و سنت تصویرآفرینی آن و یا همان تجلی زبانی و تصویری حقیقت و معنویت قرآنی، می‌تواند در خلق آثاری جاودانه و جذاب الهام‌بخش باشد، مشروط بر اینکه قلم‌ها و افکار حوزه و دانشگاه به مدد سینماگران بشتابند و زمینه را برای مقابله با سینمای هالیوودی و سینمای مادی و از طرفی، نهادینه‌کردن سینمای دین‌محور و قرآن‌مدار فراهم کنند. 

انتهای پیام
captcha