اخلاقیات و آموزه‌های دینی باید در خانواده و جامعه حاکم شود
کد خبر: 3951994
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸

اخلاقیات و آموزه‌های دینی باید در خانواده و جامعه حاکم شود

رئیس جهاددانشگاهی کردستان گفت: اگر اخلاقیات و آموزه‌های دینی در خانواده و جامعه حاکم شود، امنیت و کرامت زنان به خودی خود در خانواده و اجتماع حفظ خواهد شد چراکه در دین اسلام خانواده محل و مأمن پالایش روحی و آسایش فکری افراد خانواده است.

به گزارش ایکنا از کردستان، اکبر اسدی، رئیس جهاددانشگاهی کردستان در کرسی آزاداندیشی «نقش زنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی» که با محوریت خشونت علیه زنان و لایحه تأمین امنیت و کرامت زنان امروز، 15 بهمن‌ماه در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: خانواده کوچک‌ترین واحد اجتماع و مرکز ثقل و نگهدارنده پیکره جامعه بوده است و محور اصلی حفظ و کیان خانواده نیز به زنان و مادران برمی‌گردد.

وی مهم‌ترین وظیفه زنان را تربیت و پرورش انسان است، افزود: امروزه فرهنگ منحط غربی تمام زوایای زندگی ما را تحت شعاع قرار داده است و همین امر موجب شده که برای حفظ خانواده به تصویب قوانین جدید روی آوریم در حالیکه آموزه‌های دینی ما بالاتر از تمام قوانین قرار دارد.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: در واقع اگر اخلاقیات و آموزه‌های دینی در خانواده و جامعه حاکم شود، دیگر امنیت و کرامت زنان به خودی خود در خانواده و اجتماع حفظ خواهد شد چراکه خانواده در دین اسلام محل و مأمن پالایش روحی و آسایش فکری افراد خانواده است.

وی با اعلام اینکه امروز به دلیل دوری از آموزه‌های دینی و فرهنگ ایرانی ما دچار پس رفت شده‌ایم، افزود: مسئولان ذیربط با توجه به پیچیدگی‌های فرهنگی و اجتماعی و رفتارهای نوظهور در جامعه که به خاطر فرهنگ غربی به وجود آمده باید خلاء‌ها را پر کنند که آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج یکی از کارهای ضروری در شرایط کنونی جامعه است.

اسدی با تأکید بر اینکه باید مبحث خشونت زن علیه مرد و یا مرد علیه زن در خانواده ریشه‌یابی شود، ادامه داد: بعد از ریشه‌یابی مسائل باید بر اساس فرهنگ غنی دین اسلام برای این موارد راهکار ارائه شود.

وی در ادامه گفت: زن در آموزه‌های دینی ما یک موجود مقدس و با ارزش و و تکمیل‌کننده مرد است، این جایگاه و ارزش را به جز دین اسلام هیچ دین و آئینی برای زنان قائل نشده است.

رئیس جهاددانشگاهی کردستان افزود: راهکار حفظ کرامت و جایگاه زنان امروز تصویب قانون و لایحه جدید نیست بلکه بازخوانی مجدد از رفتار خود و بازگشت به آموزه‌های دینی راهکار ارتقای جایگاه زنان در جامعه اسلامی ماست.

تأمین امنیت و کرامت زنان به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد

لیلا آژیر، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان در ادامه این نشست اظهار کرد: خشونت علیه زنان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آسیب‌های اجتماعی در حوزه بانوان بوده است.

وی افزود: خشونت علیه زنان یک مبحث جهانی بوده که این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی این آسیب در سطح جهان در حال افزایش است اما به دلیل اینکه خشونت پدیده پنهان در خانواده‌هاست آمار واقعی از آسیب‌دیدگان این حوزه وجود ندارد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان با اشاره به اینکه در تمام کشورهای جهان قوانینی در حمایت از زنان داشته و داریم، بیان کرد: نزدیک به یک دهه است که در کشور ما نیز تأمین امنیت و کرامت زنان به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: خانواده محل امن، آسایش و بستر تربیت فرزندان است در این راستا باید افراد خانواده برای حفظ این امنیت و آرامش تلاش کنند، حال اگر این کانون امن تبدیل به محیطی پرتشنج، استرس‌زا و خشونت‌زا برای افراد خانواده شود، چگونه می‌توان از این خانواده به عنوان یک مأمن آسایش بهره گرفت.

آژیر با اشاره به اینکه وقتی محیط خانواده پرتشنج و خشونت‌زا باشد به طور قطع این فرد در جامعه نیز رفتار پرتنشی از خود نشان می‌دهد، افزود: باید محیط خانواده یک مکان برای عشق‌ورزیدن، محبت، دوستی و سالم برای تربیت فرزندان باشد تا فرزندان نیز بتوانند در جامعه اثرگذاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به تصویب لایحه تأمین امنیت و کرامت زنان در دولت تأکید کرد: این لایحه به حفظ کرامت و جایگاه زنان در خانواده و اجتماع پرداخته است که امیدواریم در مجلس نیز تصویب شود چراکه این طرح جنبه بازدارندگی قوی برای خشونت علیه زنان را دارد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان با تأکید بر اینکه عصبانیت هیجانی غیرقابل کنترل نیست، ادامه داد: با آموزش تکنیک‌ها و مهارت‌های زندگی افراد خانواده می‌توانند روابط را مدیریت و تعارض را رفع کنند که در این راستا آموزش و پیشگیری از خشونت در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در بحث کاهش خشونت در خانواده آموزش، درمان و مقابله بسیار حائز اهمیت است که در این راستا باید پیش از ازدواج آموزش مهارت‌های زندگی به زوجین را مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم این آسیب‌ها را در خانواده به حداقل برسانیم.

دکتر قادرزاده، یکی از اساتید دانشگاه‌ کردستان در ادامه این نشست بیان کرد: امروز دیگر نباید ما فرهنگ یک جامعه را فرهنگ منحط و فرهنگ دیگر را فرهنگ اصیل بدانیم چراکه دنیای امروز، یک دنیای نسبی‌گرایانه بینا فرهنگی است اما این دیدگاه در دنیای امروز فضا را برای گفتگو، دیالوگ و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بینا فرهنگی از ما می‌گیرد.

وی بیان کرد: اگر ما عنوان می‌کنیم که امروز روابط و مناسبات خانوادگی ما کاریزماتیک شده به دلیل وجود فرهنگ منحط غربی است و ما در چارچوب گفتمان سنت گرایی دینی یک الگوی ناب از رفتار و مناسبات خانوادگی را طراحی کرده‌ایم ومعقدیم آموزش و پرورش متولی ارائه این الگوی ناب از مناسبات خانوادگی بوده که قابل الگو شدن در سراسر جهان است پس چرا کتاب‌های درسی ما سرشار از کلیشه‌های جنسیتی است.

این استاد دانشگاه کردستان بیان کرد: آموزش‌و‌پرورش ارگان اصلی بازتولید فرهنگی است اما کتاب‌های درسی ما سرشار از کلیشه‌های جنسیتی است و کتاب‌های درسی ما فقط زن را در قالب خانه تعریف می‌کند و به دنبال بازتولید نقش‌های محوله است و نهایت حقی را که در کتاب‌های درسی برای زنان قائل بوده، آموزگاری و پرستاری است.

وی رویکرد ما در حوزه بانوان یک رویکرد ساده‌انگارانه است، بیان کرد: در بحث خشونت علیه زنان ما نمی‌توانیم این دیدگاه را بپذیریم که فقط با برگزاری دوره‌های مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری اجتماعی بتوانیم خشونت‌ورزی را در خانواده و جامعه حذف کنیم.

قادرزاده با اشاره به اینکه جامعه‌پذیری ما یک جامعه‌پذیری مبتنی بر کلیشه‌های جنسیتی است، بیان کرد: این جامعه‌پذیری سنتی در ساختارهای فرهنگی و اجتماعی در حال بازتولید است در این جامعه نمی‌توان بدون بازسازی ساختاری، در زمینه مسائل حوزه زنان کار اثرگذاری را انجام داد.

وی با اعلام اینکه از قرن پنجم هجری تاکنون در جامعه ما زن با خانه تداعی شده است که این تصور و باور در شرایط کنونی جامعه قابل پذیرش نیست افزود: ما امروز در جامعه شاهد ارتقای سطح تحصیلات علمی زنان و افزایش مصرف کالاهای فرهنگی توسط زنان هستیم و بر همین اساس سطح سرمایه‌گذاری تجاری زنان نیز افزایش یافته است.

دکتر قادرزاده گفت: امروز مشارکت ذهنی زنان افزایش یافته اما مشارکت عینی به شدت کاهش یافته است چراکه جامعه ما زن را در چارچوب خانه تعریف کرده و با این امر زمینه را برای گفتگو و بازاندیشه در هسته خانواده بسته‌ایم در حایکه امروز بحث دموکراسی در خانواده مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به مطالعات خود در این زمینه گفت: نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد که زنان در حوزه تصمیم‌گیری حضور ندارند و یا اگر حضور دارند در جنبه‌های کلیشه‌ای و تزئینی بوده است. این یک امر فردی و شخصی نیست و بلکه این از طریق فرایند جامعه‌پذیری اجتماعی بازتولید شده است و این نشان می‌دهد که ما با یک انسداد نهادی مواجه هستیم.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در کشورما در حوزه آموزش و بهداشت و سلامت پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما در حوزه مشارکت سیاسی و اجتماعی به شدت رکود پیدا کرده‌ایم و در واقع در جایی که قدرت بوده، آنچه غایب است زنان هستند.

وی با اشاره به اینکه ما نباید حضور در صحنه‌های اجتماعی و خانه و خانواده را در تقابل با هم قرار دهیم، افزود: حضور در اجتماع و عرصه سیاسی و بین خانواده در تداوم هم قرار دارند.

این استاد دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه تصویب این لایحه در مجلس کار سخت و دشواری است، بیان کرد: همین امور نشان می‌دهد که ما با یک اختلال نهادی و ساختاری در حوزه زنان رو به رو هستیم که این اختلال عرصه فعالیت و کنشگری زنان را با مشکل مواجه کرده است.

وی یادآور شد: راه حل برای این امر ضرورت اصلاحات نهادی و کنشگری زنان در حوزه نهادهای مدنی بوده است.

انتهای پیام
captcha