وجود بیش از ۱۸ هزار موقوفه در کردستان
کد خبر: 3956624
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰

وجود بیش از ۱۸ هزار موقوفه در کردستان

نماینده ولی‌فقیه در کردستان با اشاره به وجود بیش از ۱۸ هزار موقوفه در کردستان، گفت: امیدواریم با پویا کردن این حوزه برخی مشکلات را در استان با بهره‌گیری از ظرفیت موقوفات سامان دهیم.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، روز گذشته، 9 اسفندماه در جمع روحانیون و علمای بخش کلاترزان، اظهار کرد: احصای مشکلات و توانایی هر منطقه از اولویت‌های ما در سفرهای استانی است.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های بسیار خوبی در این منطقه ایجاد شده و خوشبختانه شاهد حضور علما و روحانیون و مسئولان خدومی هستیم، افزود: وجود مراکز دینی و تربیت علما و روحانیون و مسئولان خدوم یکی از رویش‌های نظام را در این منطقه بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان بیان کرد: اگر امروز در این منطقه گروه‌های تکفیری و دشمنان نظام نتوانسته‌اند نفوذی داشته باشند به برکت تلاش علما و روحانیون و مسئولان دلسوز و همیشه در عرصه حاصل شده است.

وی افزود: مناطقی مانند منطقه کلاترزان به دلیل نزدیکی به سنندج، ظرفیت‌های حوزوی شایسته‌ و از سوی دیگر موقوفات قابل توجهی که دارد این مسئولیت را برای ما ایجاد می‌کند تا حوزه نگل و خروسه را در صورت نیاز مورد توجه قرار دهیم.

پورذهبی به بررسی ظرفیت احداث یک حوزه جدید در منطقه اشاره و اظهار کرد: در این راستا سعی خواهیم کرد روی این موضوع کار کنیم و تمهیدات لازم برای تحقق اهداف در این حوزه اندیشیده خواهد شد.

وی با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در انتصاب خود به عنوان نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: نخستین چیزی که در حکم مقام معظم رهبری از بنده خواسته شده تکریم علما و روحانیون بوده و بنده نیز خود را موظف می‌دانم در این زمینه کم‌کاری نکنم.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه برخی مسائل جزئی وجود دارد که روحانیون با آن دست به گریبان هستند، گفت: معوقات بیمه‌ای علما و روحانیون از سوی مرکز بزرگ اسلامی پیگیری شده و به زودی رفع مشکل می‌شود.

وی افزود: مرکز خدمات طلاب و روحانیون نیز در حال انجام کارهایی است که به زودی این مشکلات رفع خواهد شد، اما در این راستا روحانیون و طلاب استان کردستان باید صبر داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورذهبی با اعلام اینکه مشکلات به نقطه خاصی خلاصه نمی‌شود، اظهار کرد: نباید این مشکلات منجر به ناامیدی در جامعه شود چراکه ما در استانی قرار داریم که دارای ظرفیت‌های بالایی است اما متأسفانه از این ظرفیت‌ها تا حدودی به خوبی استفاده نشده است.

وی با اشاره به وجود بیش از 18 هزار موقوفه در استان کردستان گفت: امیدواریم با پویا کردن این حوزه برخی مشکلات را در استان با بهره‌گیری از ظرفیت موقوفات سامان دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان اظهار کرد: نماز جمعه‌های فعال پرمخاطب و پرمحتوا ان شاءالله مورد حمایت و پوشش قرار گیرد و در این راستا پیگیری‌های لازم انجام شود.

وی افزود: ارتباط با مرکز بزرگ اسلامی در جامعه روحانیون باید بیش از پیش توسعه پیدا کند تا بتوانیم در راستای رفع مشکلات و مطالبات آن‌ها گام‌های اساسی برداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورذهبی با بیان اینکه توجه به معیشت جامعه روحانیون مهم‌ترین اولویت ما است، گفت: مهم‌ترین هدف ما در این راستا ایجاد منابع پایدار برای مستمر بودن این حمایت‌ها است.

وی در پایان یادآور شد: علمای منطقه و ماموستایان منطقه باید به لحاظ معیشتی وضعیت مناسبی داشته باشند تا بدون هیچ دغدغه‌ای بتوانند به کارهای تبلیغی دین بپردازند.

ظرفیت موقوفات برای حمایت از مدارس علوم دینی اهل سنت بکارگیری شود

ماموستا اقبال بهمنی، مسئول مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج در این نشست اظهار کرد: موضوعی که در منطقه کلاترزان وجود داشته و مغفول مانده نقش این بخش در تربیت علمای دینی است.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت موقوفات برای حمایت از مدارس علوم دینی اهل سنت استفاده شود، افزود: خیلی از زمین‌های روستاهای کلاترزان موقوفه است ولی یک ریال از این موقوفات برای حوزه تربیت علما و روحانیون اختصاص پیدا نمی‌کند.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج گفت: اگر درآمد این موقوفات در اختیار علما و روحانیون قرار گیرد، نیازی به حمایت از سوی هیچ دستگاه و ارگانی نیست.

وی با تأکید بر اینکه در گذشته این ظرفیت برای جامعه روحانیون ایجاد شده بود که از محل درآمد موقوفات در حوزه تربیت طلاب و روحانیون هزینه کنند، بیان کرد: این انتظار را داریم که این موضوع پیگیری شود و موقوفات در اختیار روحانیون قرار گیرد.

ماموستا بهمنی گفت: در حال حاضر سه مدرسه علوم دینی فعال در بخش کلاترزان فعال است که متأسفانه امکانات و زیرساخت‌های این مدارس نیاز به تقویت دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان یادآور شد: احیای حجره‌ها و مدارس علوم دینی منطقه و رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی از نیازهای اساسی در منطقه کلاترزان است، امیدواریم با عنایت و لطف نماینده ولی فقیه در کردستان زمینه تحقق این دو مسئله مهم فراهم شود.

انتهای پیام
captcha