وقتی طلبه‌ها پای کار جهادی می‌آیند / رسالت طلبه‌ تنها تبلیغ نیست
کد خبر: 3958684
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶

وقتی طلبه‌ها پای کار جهادی می‌آیند / رسالت طلبه‌ تنها تبلیغ نیست

جهاد میدان وسیعی دارد که برخاسته از اعتقادات ایمانی است و تمام امکانات مادی و معنوی را به کار می‌گیرد تا به اهدافی مانند ارتقای فرهنگی، رشد و توسعه در مناطق محروم برسد.

کار جهادی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های خودجوش جمعی از دانشجویان، طلاب حوزه‌های علمیه، دانش‌آموزان و سایر جوانان داوطلب در مناطق محروم کشور است که هر کدام بنا بر ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود، انواع خدمات از جمله انجام پروژه‌های عمرانی مورد نیاز منطقه، خدمات کشاورزی، پزشکی-درمانی، آموزشی-تحصیلی و ... را در کنار فعالیت‌های فرهنگی ارائه می‌دهند.

خبرنگار ایکنا از چهارمحال و بختیاری به سراغ طلبه‌ای جوان رفته که در کنار کار تبلیغ و تحصیل، در روستای دورک قنبری در دهستان شلیل بخش میانکوه شهرستان اردل، طب اسلامی را در این روستا پایه‌گذاری کرده و به مردم آن منطقه خدماتی ارائه می‌کند، خدمتی بی‌منت که توشه‌ای برای آخرت است.

گفت‌وگوی ایکنا با این طلبه جوان را در زیر می‌خوانیم:

سید مهدی رخشنده، طلبه روحانی مستقر در روستای دورک قنبری می‌گوید: از سال تحصیلی ۹۰- ۸۹ وارد حوزه علمیه شدم و در سال 1392، ازدواج و دو سال پس از آن دوره آموزشی سطح یک حوزه را به پایان رساندم.

پس از پایان سطح یک حوزه، به منظور تبلیغ مباحث دینی به دهستان لیراوی از توابع بخش مرکزی شهرستان دیلم واقع در استان بوشهر رفتم و یک سال در آن روستا مشغول بودم، پس از کسب تجربیات و توانایی‌های بسیار، تصمیم گرفتم به استان خود برگردم. همچنین سال ۹۷ به مدت یک سال و هشت ماه مبلغ روستای خویه از توابع شهرستان کوهرنگ بودم.

پس از آن به روستای دورک قنبری آمدم، در حال حاضر یک سال و چهار ماه است که در این روستا مستقرم و در کنار کار تبلیغ، از طریق فضای مجازی مشغول به تحصیل در سطح سه حوزه علمیه هستم.

روستا برای روحانی همچون دریا برای ماهی است که زنده ماندن برایش مهم است، در صورتی که روحانی بتواند رسالتی که بر عهده دارد را به خوبی انجام دهد، همین که چهره به چهره بتواند اصول مربوط به دین اسلام را بیان کند مخاطب به خوبی متوجه می‌شود. عمده کاری که روحانی جهادی می‌تواند در روستا انجام دهد تربیت نسل، اشتغال و کارهای عمرانی است که باید این امور به تربیت انسان، امور فرهنگی و معرفتی ختم شود.

ایکناـ به عنوان مبلغ دینی در کنار کار تبلیغ به چه فعالیت دیگری مشغول هستید؟

در روستای دورک قنبری در زمینه طب اسلامی فعالیت دارم، به طوری که در این مدت، گروه‌هایی را برای انجام فعالیت‌های گوناگون جهادی تشکیل و با کمک دیگر دوستان راه‌اندازی کردیم که یکی از آن فعالیت‌ها، طب اسلامی است، در این میان یکی از کارهایی که در منطقه مورد نیاز مردم بود را تأسیس کردیم و آن هم داروخانه طب اسلامی بود.

مردم روستا از داروهای متعدد برای درمان بیماری خود استفاده می‌کردند، اما طب سنتی را با اسلامی یکی می‌دانستند، که در این زمینه برای آشنایی مردم روستا به خوبی و بنا به وظیفه خود، مزایای آن‌ها تشریح شد، به طوری که اکنون مردم روستا با طب اسلامی آشنا شده و برای درمان بیماری خود، از آن استفاده می‌کنند و خوشبختانه ذهنیت مردم از طب اسلامی تغییر کرده است، خدمت جهادی در روستا به مرور زمان تأثیر خود را نشان می‌دهد که لازمه تأثیر آن عمیق بودن و وسیع بودن است.

در حقیقت روحانی در ابتدا باید خود را تربیت کند تا بتواند بر مردم روستا تأثیر بگذارد که خوشبختانه با انجام کارهای جهادی در تمام حوزه‌ها به ویژه حوزه دین، دید مردم روستا نسبت به مباحث مربوط به دین و حتی دید مردم نسبت به حضور در مسجد تغییر یافته است.

عقیده ما بر این است که خداوند متعال هر فردی را برای کاری آفریده است و تکلیف را بر سر راه او قرار می‌دهد، اگر فرد متوجه شود، قطعا آن تکلیف را انجام خواهد داد، به نظر من زمانی که خدا کاری را جلوی راه افراد قرار می‌دهد، قطعا کاری آسان است.

 طلاب روحانی که برای تبلیغ و انجام کار جهادی به مناطق دوردست می‌رویم در خود این اراده و انگیزه را مشاهده می‌کنیم و در آن مناطق حضور می‌یابیم.

ما می‌توانستیم با این سطح از تحصیلات در جاهای دیگر مشغول به کار شویم، اما با توجه به رسالتی که بر عهده داریم، احساس تکلیف بر ما چیره شد و تصمیم به تبلیغ و کار جهادی در روستا گرفتیم تا مردم مناطق مختلف به ویژه مناطق دور افتاده را با مسائل دینی، فرهنگی، اجتماعی و... آشنا کنیم.

ایکناـ آیا وظیفه طلاب انجام خدمت جهادی است، چرا به این عرصه ورود می‌کند؟

کار جهادی را وظیفه تعیین شده برای خود می‌دانم، زیرا همین که در این دوران که مردم نیاز به تقویت باورهای دینی و اعتقادی خود دارند و رسالت طلبه‌ها این است که در مناطق دوردست حضور یابند و ذهنیت مردم تغییر کند، وظیفه خود می‌دانیم که در این مناطق حضور پیدا کنیم، گرچه باید کار تبلیغ به صورت مستمر ادامه داشته باشد تا تأثیرگذاری خود را نشان دهد.

تا زمانی که بتوانم این کار را انجام خواهم داد و ذره‌ای غفلت نخواهم کرد، بلکه به دیگر طلبه‌ها توصیه می‌کنم در این عرصه ورود کنند تا توشه‌ای برای خود داشته باشند، هر چه کار جهادی در مناطق دوردست انجام شود، کم است، زیرا دسترسی مردم روستای دورافتاده به استفاده از امکانات مختلف امکان‌پذیر نیست، بنابراین لازم است توجهات به آن سمت باشد.

شاید این کار، کاری جهادی باشد ولی کسب تجربه‌ها برای افراد بسیار مهم است، از طرفی کار جهادی بسیار گسترده بوده و در تمام زمینه‌ها جای کار کردن وجود دارد.

انتهای پیام
captcha