برگزاری آزمون عملی ارزیابی داوران قرآن در زنجان / داوران جوان به مسابقات قرآن معرفی می‌شوند
کد خبر: 3963192
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷

برگزاری آزمون عملی ارزیابی داوران قرآن در زنجان / داوران جوان به مسابقات قرآن معرفی می‌شوند

مرحله عملی آزمون سنجش و ارزیابی داوران قرآن کریم در زنجان برگزار شد و معرفی و استفاده از ظرفیت داوران جوان و دارای دانش کافی در مسابقات قرآن از اهداف این آزمون عنوان شده است.

برگزاری آزمون عملی ارزیابی داوران قرآن در زنجان / داوران جوان به مسابقات قرآن معرفی می‌شوندبه گزارش ایکنا از زنجان، مرحله عملی آزمون سنجش و ارزیابی داوران قرآن کریم در روز پنج‌شنبه، 19 فروردین ماه امسال، با حضور 15 نفر شامل هفت نفر خانم و هشت نفر آقا در محل اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان برگزار شد و آزمون در رشته حسن حفظ در نوبت عصر ادامه دارد.

محمود رنگرز، ناظر آزمون سنجش و ارزیابی داوران قرآن کریم در حاشیه این آزمون در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در راستای سامان‌دهی به وضعیت داوران قرآن، سازمان اوقاف و امور خیریه متولی اجرای دوره ارزیابی و سازماندهی داوران قرآن سراسر کشور شد و برای نخستین بار است که شاهد این اتفاق هستیم و هدف سازمان بر این است که داوران جوان علاقه‌مند و با انگیزه که از دانش کافی در این امر برخوردار هستند را در مسابقات سراسری اوقاف به‌کار گیرد.

وی ادامه داد: به همین منظور دستورالعملی به استان‌ها ارسال شد تا عمل احصای داوران از طریق برگزاری آزمون کتبی انجام شود. به تبع همین ابلاغ به همت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان نیز از داوطلبان آزمون کتبی اخذ شد و تعدادی از این افراد به مرحله عملی راه یافتند و امر داوری را به شکل عملی انجام دادند که از برگزیدگان این مرحله نیز مصاحبه انجام خواهد شد و قبول‌شدگان نهایی در مسابقات متعدد آتی که برای آن برنامه‌ریزی می‌شود، به‌کارگیری خواهند شد.

این داور قرآن در مورد روند اجرای آزمون ابراز کرد: شرکت‌کنندگان زنجانی در این آزمون جزو کسانی هستند که سابقه چندین حضور در چندین دوره از مسابقات را دارند و از تجربه کافی برخوردار هستند و امیدواریم شاهد حضور موفق چهره‌های جدید در امر داوری مسابقات پیش‌رو باشیم.

رنگرز یادآور شد: معمولا در چندین دوره از مسابقات کشوری که تاکنون برگزار شده شاهد حضور چهره‌های خاص در امر داوری بودیم که حاشیه امنی برای آن‌ها ایجاد شده بود و همیشه آن‌ها داور بودند اما در حال حاضر نیت سازمان اوقاف و امور خیریه این است که از چهره‌های جوان و ظرفیت‌های جدید استفاده و نسل نو را جایگزین نسل قبلی کند تا جوانان هم امیدوار باشند که در آینده می‌توانند در مسابقات حضور داشته باشند. البته نسل قدیمی داوران هم از اساتید و پیشکستوتان هستند که دانش بالایی دارند و می‌توانند به جوان‌ها کمک کنند.

خلاء آموزش داوران قرآن

وی در مورد لزوم دانش‌افزایی داوران تصریح کرد: کسانی که متولی امر داوری هستند همواره باید خود را به‌روز نگه دارند و آموزش‌های پودمانی برای آن‌ها برگزار شود که در این مورد خلاء‌هایی در گذشته احساس می‌شد. اگر سیاست سازمان اوقاف و امور خیریه بر این باشد که داوران جدید پرورش دهد، طبیعتا برای آموزش آن‌ها نیز فکری کرده است. داوران باید دانش و اطلاعات بیشتری از متسابقین داشته باشند تا به شکل علمی داوری کنند و این فرآیند از حالت سلیقه‌ای خارج شود و این امر مستلزم این است که آموزش‌هایی برای ارتقای سطح علمی و کیفی آن‌ها در نظر گرفته شود.

ناظر آزمون سنجش و ارزیابی داوران قرآن کریم با اشاره به اینکه معمولا در مسابقات استانی قرآن از داوران درون‌استانی استفاده می‌شود، بیان کرد: در زنجان که سابقه خوبی در عرصه‌ فعالیت‌های قرآنی دارد، سعی شده که معیارها و سطح داوری همپای سطح کشوری باشد و تجربه مسابقات دوره‌های پیشین نشان می‌دهد داوری‌ها از شاخص کیفی و دقت خوبی برخوردار بوده و توانسته به سلایق مختلف پاسخ دهد.

وی با قدردانی از برگزارکنندگان این آزمون و دقت و نظم حاکم بر آن ابراز کرد: امیدوارم برگزاری این آزمون ادامه‌دار باشد و کسانی که امسال از برگزاری آن مطلع نبودند، بتوانند سال‌های آتی در این دوره‌ها شرکت کنند.

حجت‌الاسلام اسماعیل مرادخانی، مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز در ادامه اظهار کرد: در فراخوان طرح ساماندهی داوران قرآن کریم 49 داور از استان زنجان ثبت‌نام کردند که از طریق آزمون کتبی 15 نفر از این داوران شامل هفت نفر خانم و هشت نفر آقا به مرحله عملی سنجش و ارزیابی راه پیدا کردند.

وی بیان کرد: این آزمون در چهار سطح شهرستانی، استانی، کشوری و سطح سراسری برگزار و با ارسال فایل صوتی تلاوت و از طریق آزمون نظری(کتبی) سنجش اولیه شده و افراد در صورت کسب حد نصاب لازم آزمون عملی، در مرحله آخر مصاحبه علمی و تحلیلی (شفاهی) شرکت خواهند کرد و در صورت کسب حد نصاب‌های لازم برگزیده می‌شوند و مدرک داوری مسابقات قرآن از مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه دریافت خواهند کرد.

مرادخانی ایجاد شرایط یکسان برای بهره‌مندی همه علاقه‌مندان به داوری مسابقات و در نهایت افزایش اطمینان و اعتماد در بین شرکت‌کنندگان و دستگاه‌های برگزارکننده مسابقات از طریق شناسایی داوران واجد صلاحیت‌های لازم در حوزه دانشی و مهارتی، ارتقای سطح داوری مسابقات قرآن کریم و همچنین استفاده از ظرفیت همه داوران را از دیگر اهداف این آزمون برشمرد.

برگزاری آزمون عملی ارزیابی داوران قرآن در زنجان / داوران جوان به مسابقات قرآن معرفی می‌شوند

برگزاری آزمون عملی ارزیابی داوران قرآن در زنجان / داوران جوان به مسابقات قرآن معرفی می‌شوند

برگزاری آزمون عملی ارزیابی داوران قرآن در زنجان / داوران جوان به مسابقات قرآن معرفی می‌شوند

انتهای پیام
captcha