آموزش و پرورش دورود در جذب مربیان قرآن چاره‌اندیشی کند
کد خبر: 3963556
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
مدیر دارالقرآن امام سجاد(ع) خواستار شد؛

آموزش و پرورش دورود در جذب مربیان قرآن چاره‌اندیشی کند

مدیر دارالقرآن امام سجاد(ع) دورود ضمن انتقاد از آموزش و پرورش این شهرستان که از سهمیه هشت نفری مربی قرآن دارالقرآن‌های دورود تنها دو مربی را به این مرکز اختصاص داده است، گفت: این دو مربی هم بنا به دلایلی از ادامه کار با دارالقرآن خودادری کردند.

ضعف آموزش و پرورش دورود در تأمین مربیان دارالقرآن امام سجاد(ع)فاطمه یوسفی، مدیر دارالقرآن امام سجاد(ع) شهرستان دورود در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با اشاره به مشکلات این دارالقرآن،  اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی دارالقرآن امام سجاد(ع) دورود نداشتن مربی متخصص است و با وجود اینکه آموزش و پرورش باید ۴۸ ساعت مربی موظف در اختیار این دارالقرآن قرار دهد ولی اصلاً در این زمینه اقدامی انجام نمی‌دهد و ما با کمبود مربی متخصص قرآن مواجه هستیم.

وی افزود: متأسفانه آموزش و پرورش از نظر تأمین مربی متخصص با این دارالقرآن همکاری نمی‌کند و برای فرهنگیانی که از نظر حکم مشکل دارند یا در شرف بازنشستگی قرار می‎گیرند ابلاغیه مربی قرآن صادر می‌کند و این در حالی‌ است که این معلمان تخصص قرآنی لازم را ندارند و اصلاً رشته آنها ربطی به فعالیت در دارالقرآن ندارد.

مدیر دارالقرآن امام سجاد(ع) دورود با بیان اینکه دارالقرآن‌ها برای جذب مربی قرآن آزاد مشکل دارند، ادامه داد: در شهرستان دورود دو دارالقرآن وابسته به آموزش و پرورش فعالیت دارد که یکی ویژه دختران دانش‎آموز و بانوان و دیگری ویژه پسران دانش‎آموز و آقایان است که با توجه به اینکه از نظر مربی متخصص قرآنی در حد صفر هستیم و آموزش و پرورش هم برای تأمین مربی قرآن دارالقرآن اقدامی نمی‌کند بهتر بود این دو دارالقرآن در هم ادغام می‎شدند تا حداقل قرآن‌آموزان دارالقرآن امام سجاد(ع) بتوانند از مربیان دارالقرآن مشکات بهره‌مند شوند.

یوسفی اضافه کرد: آموزش و پرورش دو مربی به این دارالقرآن اختصاص داده که یکی از آنها درخواست انتقالی داد و دیگری هم بنا به مشکلاتی که داشت از ادامه فعالیت در دارالقرآن خودداری کرد.

مدیر دارالقرآن امام سجاد(ع) دورود ضمن انتقاد از آموزش و پرورش شهرستان که از سهمیه هشت نفری دارالقرآن‌های دورود تنها دو مربی خانم را به دارالقرآن امام سجاد(ع) اختصاص داده است و بقیه را که آقا هستند به دارالقرآن مشکات که ویژه آقایان است اختصاص داده است، گفت: متأسفانه همین دو مربی خانم هم بنا به دالایلی از ادامه کار با دارالقرآن خودادری کردند و جای این سؤال است که وقتی آموزش و پرورش نمی‎تواند مربی دارالقرآن‌ها را تأمین کند چه نیازی به راه‌اندازی دارالقرآن است.

وی افزود: متأسفانه یکی از فرهنگیان این شهرستان با دارا بودن مدرک دکترای علوم قرآنی و حدیث در حال حاضر با ابلاغ حسابداری در آموزش و پرورش شهرستان اشتغال دارد در صورتی ‎که آموزش و پرورش می‎توانست از وجود این فرد برای حل مشکل کمبود مربی متخصص دارالقرآن‌ها استفاده کند. ما با هزاران سختی قرآن‌آموز جذب می‎کنیم ولی به‌دلیل نداشتن مربی متخصص قرآن، قادر به تشکیل کلاس‌ها نیستیم و این باعث پایین آمدن انگیزه قرآن‌آموزان برای شرکت در کلاس‎های دارالقرآن شده است.


بیشتر بخوانید: 


مدیر دارالقرآن امام سجاد(ع) دورود تخریبی بودن ساختمان را یکی دیگر از مشکلات دارالقرآن امام سجاد(ع) دورود برشمرد و گفت: برای جذب قرآن‌آموز نیاز است مکان دارالقرآن و کلاس‎ها جذابیت لازم را داشته باشند که متأسفانه دارالقرآن امام سجاد(ع) دورود از وضعیت خوبی برخوردار نیست؛ ما با کمک خیرین تا حدودی مشکلات مربوط به مکان دارالقرآن را از نظر میز و صندلی، پرده، فرش، کولر، لامپ برق، آب سردکن و بخاری حل کردیم که با توجه به ضعیف بودن شهرستان دورود از نظر اقتصادی و کم بودن تعداد خیرین نمی‌توانیم برای حل مشکلات دارالقرآن همواره به کمک خیرین متکی باشیم.

ضرورت اختصاص مکان‌هایی در شأن قرآن به دارالقرآن‌ها

وی با بیان اینکه دارالقرآن امام سجاد(ع) تنها سه کلاس دارد و این تعداد برای تشکیل کلاس‎ها کافی نیست، اظهار کرد: شیوع کرونا و برگزاری کلاس‎ها و شیوه‌های آموزشی از حضوری به بستر فضای مجازی تا حدودی مشکلات ما در حوزه مکان و کلاس را حل کرد اما می‎طلبد آموزش و پرورش در زمینه اختصاص مکان‌هایی که در شأن قرآن باشد به دارالقرآن‌ها اقدام کند.

یوسفی خواستار اختصاص سهمیه لپ‌تاپ به دارالقرآن‌ها شد و گفت: با توجه به اینکه تشکیل کلاس‎ها در بستر فضای مجازی نیازمند داشتن امکاناتی مثل لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‎های هوشمند است؛ لازم است آموزش و پرورش دادن یک سهمیه لپ‌تاپ به هر دارالقرآن‌ها را در نظر بگیرد تا برای تشکیل کلاس‎های مجازی با مشکل مواجه نباشیم.

مدیر دارالقرآن امام سجاد(ع) دورود با بیان اینکه برگزاری کلاس‎های مجازی آموزش قرآن، دارالقرآن‌ها را برای دریافت شهریه‌ از قرآن‌آموزان با مشکل مواجه کرده است و این باعث شده دارالقرآن‌ها از نظر درآمد با مشکل جدی مواجه باشند، افزود: یکی دیگر از مشکلات دارالقرآن‌ها به‌ویژه دارالقرآن امام سجاد(ع) همکاری نکردن معاونان پرورشی با دارالقرآن‌هاست، این در حالی‌ است که معاونان پرورشی باید نمایندگان دارالقرآن‌‌ها در مدارس باشند که عدم همکاری معاونان پرورشی با دارالقرآن‌ها نیز به این برمی‎گردد که اکثر معاونان پرورشی متخصص در حوزه قرآن نیستند و از بین دبیران دروس دیگری مثل ریاضی، شیمی، فیزیک، فارسی و... انتخاب می‌شوند و لذا نمی‎توانند با دارالقرآن‌ها هم‌افزایی داشته باشند.

یوسفی خواستار شد: از آموزش و پرورش تقاضا دارم معاونان متخصص و متعهد را جذب کند تا وجود این معاونان پرورشی باعث بالا رفتن راندمان کار دارالقرآن‌ها شود، چراکه در مدارسی که مربیان و معاونان پرورشی رشته‌های مرتبط با قرآن، عترت و نماز دارند راندمان و بازدهی کارشان نیز بالا رفته است که از جمله این مدارس می‎توان به مدارس الغدیر و هاجر اشاره کرد.

وی با اشاره به موفقیت قرآن‌آموزان دارالقرآن امام سجاد(ع) دورود در مسابقات قرآن دانش‎آموزی، گفت: حدود ۹۰  درصد از منتخبان مسابقات قرآن دانش‎آموزی شهرستان دورود از بین قرآن‌آموزان این دارالقرآن هستند.

شورای قرآن در شهرستان‌ها تشکیل شود

این بانوی قرآنی با بیان اینکه مدارسی که معاونان و مربیان پرورشی آنها رشته‌های غیرمرتبط با قرآن مثل شیمی، ریاضی و... دارند با افت شدید دانش‎آموزان در حوزه قرآن مواجه شده‌اند، گفت: یک درخواست دیگر که از آموزش و پرورش دارم این است که اکنون که کلاس‎های قرآن در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود زمینه استفاده دارالقرآن‌ها از وجود اساتید متخصص قرآنی استان فراهم شود چراکه قبل از این برای استفاده از وجود اساتید قرآنی استانی با مشکل ایاب و ذهاب مواجه بودیم و نمی‎توانستیم در شهرستان‌ها از وجود اساتید استانی و متخصص بهره‌مند شویم.

مدیر دارالقرآن امام سجاد(ع) دورود با تأکید بر لزوم اختصاص سرانه آموزشی برای دارالقرآن‌ها خواستار تشکیل یک شورای قرآنی در دورود به‌منظور جلوگیری از موازی‌کاری با حضور دستگاه‌ها و ارگان‌های فرهنگی و قرآنی شد و گفت: تشکیل این شورای قرآن شهرستانی باعث می‎شود از هدررفت هزینه‌ها و همچنین موازی‌کاری در حوزه قرآن جلوگیری شود.

انتهای پیام
captcha