نشانه‌هایی از مودت که هنوز در خراسان‌جنوبی پررنگ است
کد خبر: 3972676
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
به بهانه روز ملی جمعیت؛

نشانه‌هایی از مودت که هنوز در خراسان‌جنوبی پررنگ است

یک مشاور ازدواج در خراسان‌جنوبی گفت: در خراسان‌جنوبی آمار ازدواج و فرزندآوری به دلیل اهمیتی که مردم برای آن قائل هستند و ازدواج و سپس تولد فرزند را جزء اصول اصلی زندگی و نازل کننده رحمت خداوند می‌دانند، همواره بالا بوده و این استان از استان‌های تراز اول در این حوزه است که حتی آمار ازدواج و فرزندآوری آن از میانگین کشوری بالاتر است.

نشانه‌هایی از مودت که هنوز در حراسان‌جنوبی پررنگ استحجت‌الاسلام قاسم فلسفی، یک مشاور ازدواج در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ازدواج، یکی از اصول مهم اسلام است چراکه تشکیل یک خانواده مطلوب، ابتدای راه رسیدن به تعالی به شمار می‌رود و آسیب‌ها و موفقیت‌ها همواره از خانواده نشأت می‌گیرند.

وی با بیان اینکه این اصل جان مایه اصول دیگری است که در اسلام به رسمیت شناخته شده است، افزود: در قرآن کریم ازدواج وسیله‌ای برای رسیدن به مودت و رحمت است و اشاره شده که خداوند هر موجودی را به صورت جفت آفریده است.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های تبلیغاتی غرب به دنبال نادیده گرفتن نقش زن در اجتماع هستند؛ در حالی که در دین اسلام زن در عین حضور در جامعه، نقش پررنگی در خانه خود ایفا می‌کند و این نقش پررنگ با ازدواج محقق می‌شود.

این روانشناس بیان کرد: گاهی ماهیت اصلی زندگی را فراموش کرده و نمی‌گذاریم افراد در خانواده رشد کنند، به آنان توجهی نکرده و نمی‌گذاریم عشق و محبت واقعی در خانه، جایگاه خود را حفظ کند.

فلسفی با بیان اینکه زن و شوهر هر دو پس از ازدواج وارد زندگی جدیدی می‌شوند؛ بنابراین باید اصول زندگی دوری از خودخواهی را بپذیرند، تصریح کرد: زن و شوهر باید بدانند هیچ فردی هیچ‌گاه کامل نیست و همه افراد اشتباهاتی دارند.

وی بیان کرد: یکی از علل طلاق در سال‌های اخیر نیز همین است که همسران فکر می‌کنند همسرشان باید عاری از هرگونه اشتباه باشد؛ علت دیگر رشد طلاق در کشور این است که ما فرزندانمان را برای زندگی مشترک و مستقل آماده نکرده‌ایم؛ همواره به آنان رسیده و هرچه تمنا کرده‌اند حتی پیش از تمنا در اختیارشان گذاشته‌ایم.

این روانشناس با بیان اینکه در بررسی هر مسئله باید به سابقه فرهنگی و اجتماعی آن توجه کنیم، اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی آمار ازدواج و فرزندآوری به دلیل اهمیتی که مردم برای آن قائل هستند همواره بالا بوده و این استان از استان‌های تراز اول در این حوزه است که حتی آمار ازدواج و فرزندآوری آن از میانگین کشوری بالاتر است.

فلسفی در بیان دلایل این امر، افزود: در خراسان‌جنوبی هنوز بسیاری از اصول مهم زمان گذشته که به عنوان اصول مهم اسلامی در زندگی‌ها رعایت می‌شد، فراموش نشده است.

وی افزود: خانواده‌ها در خراسان‌جنوبی اصالت فرهنگی و اعتقادی خود را حفظ کرده‌اند و این امر مانع از بروز طلاق‌های زودهنگام و یا سخت‌گیری‌های منجر به اختلاف در زمان قبل از ازدواج می‌شود.

این روانشناس با بیان اینکه نوع نگاه به ازدواج که در اسلام به عنوان یکی از منابع آرامش ذکر شده، هنوز در خراسان‌جنوبی اهمیت خود را از دست نداده است، افزود: مردم خراسان‌جنوبی، هنوز مودت ناشی از ازدواج را از یاد نبرده‌اند، این امر مانع از اختلافات زندگی زناشویی می‌شود.

فلسفی با بیان اینکه امروز در زندگی‌های زناشویی به این مودت توجهی نشده و زن و شوهر بیشتر به دنبال لجبازی هستند، ادامه داد: کاهش نرخ ازدواج بیشتر در سال‌های اخیر به دلیل سخت‌گیری‌های خانواده‌ها و یا از طرفی آزاد گذاشتن بیش از حد جوانان قبل از ازدواج است.

وی اظهار کرد: باید به نوعی حد وسط این امر را درنظر گرفت تا ازدواج با مشکل مواجه نشده و همچنین زوجین در زندگی به اختلاف برنخورند.

فلسفی اظهار کرد: گاهی در بررسی زوجینی که با یکدیگر اختلاف دارند به اموری برمی‌خوریم که گاهی حتی موجودیتی نداشته و بسیار کودکانه هستند و این امر به دلیل عدم وجود تربیت دینی درست برای کودکان است؛ در واقع ما فرزندانمان را برای زندگی مستقل و جدا از والدین خود تربیت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در جامعه خراسان‌جنوبی هنوز روابط آزادی که به ازدواج سفید منتهی می‌شود، وجود ندارد، تصریح کرد: ازدواج سفید نکته مقابل ازدواج منطقی است که در خراسان‌جنوبی جا نیفتاده است چراکه همواره نظارت والدین بر امر ازدواج متناسب با ارزش‌های دینی وجود دارد.

این روانشناس بیان کرد: مجموعه این عوامل و آلوده نشدن به اصول افسارگسیخته به اصطلاح جوامع مدرن در بین خراسان‌جنوبی‌ها باعث شده تا نرخ ازدواج و فرزندآوری هنوز هم در استان بالا باشد.

انتهای پیام
captcha