طرح دانشجومعلم قرآن به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد و بیش از 50 نفر از دانشگاهها و رشتههای مختلف در زنجان در این دورهها شرکت کردند. افرادی که ۱۰۰ ساعت دوره آموزشی را گذراندند با دریافت مدرک پایان دوره میتوانند در خوابگاهها، دانشکدهها و اردوهای جهادی فعالیت کنند.
زهرا احمدیخلجی، دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی، یکی از شرکتکنندگان دوره دانشجومعلم قرآن کریم است که در گفتوگو با ایکنا از زنجان، از برگزاری این دوره و آموزشهای ارائه شده توسط اساتید دورهها ابراز رضایت میکند و میگوید: مدرسان این دورهها تسلط خوبی به مطالب داشتند و ارتباط خوبی با دانشجویان برقرار کردند. احادیثی که بیان میشد هم درس قرآن و عترت بود و هم درس زندگی میآموخت.
این دانشجو که از طریق کانالهای مجازی از برگزاری این دورهها مطلع شده بود، بیان کرد: شرکت در این دورهها از پایه روخوانی و تجوید قرآن را با ما آموزش داد و اکنون خودم قادر هستم وقتی فرزندم به مدرسه رفت قرآن را به او آموزش دهم. با وجود اینکه در رشته علوم قرآن و حدیث تحصیل میکنم ولی در دانشگاه واحدی نداشتیم که به طور کاربردی تجوید را تدریس کنند و به شکل سطحی به این مباحث پرداخته شده اما با استفاده از دوره دانشجو معلم اکنون میتوانم به بچههای فامیل و آشنایان نیز این مطالب را یاد بدهم.
وی ادامه میدهد: مدت زمان دوره در ابتدا خوب بود اما در اواخر و ایام عید کمی فشرده شد و در نوروز به دلیل اینکه در سفر بودم دسترسی به اینترنت هم برایم مشکل بود. متأسفانه به دلیل ابتلا به کرونا نتوانستم در آزمون این دورهها شرکت کنم اما با توجه به مطالب خوبی که توسط استادان ارائه شد دوست دارم این دورهها تکرار شود و بتوانم مدرک را هم دریافت کنم.
رقیه اسکندری، دیگر شرکتکننده در دوره دانشجومعلم قرآن کریم است که اظهار میکند: استادانی که در این کلاسها حضور داشتند، به حرفه خود کاملاً مسلط بودند و محتواها را به طور کامل توضیح دادند و از کلاس قرآن و سبک زندگی توأمان بهرهمند شدیم. من با وجود اینکه در رشته الهیات تحصیل کردم اما در این کلاسها نکاتی را آموختم که پیش از این اطلاعی از آنها نداشتم.
وی با ابراز رضایت از سرفصلهای ارائه شده و آموزش شیوههای ارتباط بین معلم و دانشجو، بیان میکند: زمان دوره با وجود مجازی بودن طولانی شد اما به همان میزان مطالب نیز گسترده بود و ارائه آنها نیاز به زمان زیادی داشت. پیش از شرکت در دوره به اهمیت دانستن این مباحث واقف نبودم اما بعد از حضور تصور میکنم برای پیشرفت در کارم نیاز به این اطلاعات داشتم.
این دانشجو با اشاره به اینکه شرکتکنندگان در این دورهها پیشرفت قابل توجهی در روخوانی قرآن پیدا کردند، میافزاید: ارائه مطالب سبک زندگی هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی تأثیرگذار است و هم میتواند به رشد فرد کمک کند و اگر کسی بخواهد معلم شود در حرفهاش نیز کاربردی خواهد بود.
مهدیه باقری، از دیگر شرکتکنندگان طرح دانشجومعلم قرآن کریم به سطح علمی بالای اساتید اشاره کرده و ادامه میدهد: اساتید نهایت تلاش خود را میکردند تا به بهترین نحو مطالب را به دانشجویان ارائه دهند. محتوا و سرفصل دورهها خوب بود و زمانبندی طوری در نظر گرفته شده بود که مطالب به شکل کامل آموزش داده شود.
وی نحوه اطلاعرسانی در گروههای دانشجویی را خوب توصیف کرده و میگوید: پیش از این نیز در حوزه قرآن و عترت فعالیت داشتم اما در این کلاسها مطالب جدید آموختم که دوست دارم آنها را به جامعه انتقال دهم. این دورهها صرفا به یادآوری مطالب اختصاص نداشت بلکه آموزشهای جدید و کاربردی ارائه داد که قبلا با آنها آشنایی نداشتیم و اگر این برنامهها ادامه داشته باشد، میتوانیم اطلاعات خود را کامل کنیم.
انتهای پیام