از آشنایی با سبک زندگی تا افزایش اعتماد به نفس در دوره دانشجومعلم قرآن
کد خبر: 3974676
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰

از آشنایی با سبک زندگی تا افزایش اعتماد به نفس در دوره دانشجومعلم قرآن

دانشجویان شرکت‌کننده در دوره دانشجومعلم قرآن که به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و جهاددانشگاهی برگزار شد، از کاربردی‌ بودن مطالب ابراز رضایت کرده و ارتباط خوب اساتید با دانشجویان را در فراگیری بیشتر مؤثر دانستند.

از آموزش‌‌های کاربردی در دوره دانشجومعلم قرآن تا ارتباط موثر اساتیدلیلا بهرامی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده اقلیم دانشگاه زنجان از شرکت‌کنندگان دوره دانشجومعلم قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، با ابراز رضایت از برگزاری این دوره اظهار کرد: قرارگیری در مسیر کسب علم توفیق الهی است و اگر این آموزش در مسیر قرآن باشد فیوضات آن را دوچندان می‌کند و در دوره‌های دانشجومعلم علاوه بر فراگیری تجوید و روخوانی قرآن با سبک زندگی، مفاهیم و لزوم تدبیر در قرآن نیز آشنا شدیم.

وی با اشاره به اینکه حکومت اسلامی نیاز به آموزش قرآن از سنین کودکی و پایه دارد، ابراز کرد: انسان هرچقدر به سمت قرآن برود برکات آن در زندگی او بیشتر نمایان می‌شود و کاش همه خانواده‌ها فرزندان را از ابتدا قرآنی تربیت کنند. من دو فرزند پسر دارم و آن‌ها را به کلاس‌های قرآن می‌برم و اکنون با آموزش‌هایی که در این دوره‌ها دیدم و اطلاعات مفیدی که از سوره‌ها و آیات کسب کردم خودم هم می‌توانم مطالبی را به ‌آن‌ها بیاموزم.

این دانشجو با قدردانی از استادان دوره‌های دانشجومعلم بیان کرد: با وجود اینکه دوره‌ها مجازی بود چنان انس و الفتی بین اساتید و دانشجویان برقرار شد که انگار سال‌ها آن‌ها را می‌شناختیم. البته مجازی بودن دوره‌ها این حسن را داشت که افراد بدون رفت و آمد در هر کجا می‌توانستند از فیوضات جلسه بهره‌مند شوند و با وجود اینکه جلسات 3 بار تکرار می‌شد افرادی مثل من که متاهل هستند، می‌توانستند هر زمان که برایشان مقدور باشد در کلاس مجازی حاضر شوند.

بهرامی با اشاره به اینکه آموزش هرچه بیشتر قرآن و شرکت در چنین دوره‌هایی را برای خود ضروری می‌دانستم، ادامه داد: من دانشجوی ترم‌های آخر ارشد هستم و از طریق کانال دانشگاه با این دوره آشنا شدم. تعدادی از جلسات این دوره‌ها با ماه رمضان مصادف شد و در روزهای آخر نیز اساتید به تکرار و جمع‌بندی مطالب و ثبیت اطلاعات پرداختند و مطالب جدید و آموزنده‌ای که در این کلاس‌ها ارائه شد نگاهم را به موضوعات قرآنی تغییر داد و انگیزه بیشتری در من ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه اساتید این دوره‌ها نگاه خدایی به زندگی داشتن را تأکید کردند، افزود: انسان وقتی از پشت شیشه عینک به مناظر اطراف نگاه می‌کند شیشه عینک را نمی‌بیند، در زندگی باید وقتی به هر موجود و پدیده‌ای نگاه می‌کنیم اول وجود خدا را احساس کنیم و باید این موضوعات از زمانی که شخصیت کودکان در حال شکل‌گیری است به ‌آن‌ها القا شود و تداوم آن در دوران دانشجویی باعث می‌شود این مطالب با پختگی در مغز رسوخ می‌کند.

اطلاع‌رسانی مناسب برای برگزاری دوره‌ها

فاطمه اسلامی، دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث دیگر شرکت‌کننده دوره دانشجومعلم قرآن نیز اظهار کرد: کلاس‌های علوم قرآن و سبک زندگی بسیار مفید بود و با وجود غیرحضوری بودن، استادان مطالب را بسیار عالی توضیح دادند و به رفع اشکال نیز پرداختند.

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی مناسبی برای برگزاری این دوره‌ها انجام شد و مهلت خوبی برای ثبت‌نام داشت، ادامه داد: زمان برگزاری دوره کمی طولانی شد اما با توجه به حجم و کیفیت مطالب ارائه شده ارزش شرکت در این دوره را داشت.

این دانشجو تأثیر این دوره در ارتقای فصیح‌خوانی قرآن را عالی توصیف کرد و گفت: با وجود اینکه رشته تحصیلی خودم علوم قرآن و حدیث است اما در دانشگاه روخوانی قرآن را به این کیفیت یاد نگرفته بودم و در دانشگاه از روش‌های قدیمی استفاده می‌شود و در این دوره‌ها با شیوه‌های نوین و کاربردی این فنون را آموختیم. پیش از شرکت در این کلاس‌ها برای تلاوت قرآن نیاز به یادگیری فنون تلاوت داشتم و در این دوره‌ها مباحث را از پایه آموزش دادند و به سطوح بالاتر رسیدند.

تشویق دانشجویان به فعالیت های قرآنی

لیلا حاتمیان، دانشجوی علوم تربیتی دانشگاه پیام نور ایلام نیز با ابراز رضایت از دوره‌های دانشجومعلم قرآن یادآور شد: مسئولان و اساتید برگزاری کلاس‌ها برای تعیین ساعت و روز از بین دانشجویان رأی‌گیری می‌کردند. سه فرزند دارم و با وجود مشغله‌های زندگی شرکت در دوره‌ها برایم دشوار بود و حتی به دلیل اینکه فرزندانم مریض شدند برای حضور در امتحانات دچار مشکل شدم اما اساتید با اخلاق خوب شرایط را برای همه فراهم آوردند.

وی با اشاره به اینکه مطالب ارائه شده در این دوره‌ها بسیار مفید بود، بیان کرد: پیش از این در شهر ایلام دوره‌های مشابه را گذرانده بودم اما این دوره‌ها تفاوت بسیاری با آن‌ها و داشت و اطلاعات قبلی من را کامل می‌کرد. اخلاق خوب برای من مهم است؛ چراکه دیگران را به خود جذب می‌کند و به همین خاطر خودم به کار تدریس علاقه‌مند شدم و اساتید این دوره‌ها نیز با اخلاق خوب دانشجویان را بیشتر به فعالیت‌های قرآنی تشویق می‌کردند.

حاتمیان با اشاره به اینکه اساتید علاوه بر مطالب کلاس‌ها در گروه‌ها نیز فعالیت داشتند، کارهای فرهنگی انجام می‌دادند و مباحثی را به رایگان ارائه می‌کردند، تصریح کرد: این رفتارها من را ترغیب کرد که به فکر ایجاد مؤسسه و فعالیت‌های خیرخواهانه بیفتم و هر زمان که بتوانم منابع مالی لازم را تهیه کنم، به ایجاد موسسه اقدام خواهم کرد.

وی با اشاره به اینکه این دوره‌ها قدرت سخن‌وری و اعتماد به نفس دانشجویان را ارتقا داد، ابراز کرد: تعدادی از شرکت‌کنندگان این دوره‌ها در ابتدا اعتماد به نفس پایینی داشتند اما کم کم با فراگیری روش‌های تدریس و فن بیان قدرت سخنوری خوبی پیدا کردند.

مشکل اینترنت و تداخل با کلاس‌های دانشگاه

زینب خدادادی، دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث نیز کیفیت دوره‌های دانشجومعلم قرآن را خوب توصیف کرد و گفت: از طریق سایت دانشگاه با این دوره‌ها آشنا شدم و برای اولین بار است که چنین دوره‌هایی را گذراندم. در دانشگاه نیز واحد روش تدریس داریم اما نکات بیشتری در این دوره‌ها مطرح شد و مباحث سبک زندگی نیز بسیار کاربردی بود.

وی اظهار کرد: به دلیل مجازی بودن و مشکل اینترنت یا تداخل با کلاس‌های دانشگاه برخی از جلسات را از دست می‌دادم اما به طور کلی از دوره راضی بودم. امسال قصد دارم در آزمون استخدامی شرکت کنم و مطالبی که در این دوره‌ها یاد گرفتم به‌ویژه در مبحث روش تدریس به آزمون شغلی که برای آینده در نظر گرفتم هم کمک خواهد کرد.

خدادادی با اشاره به اینکه شرکت در این دوره باعث افزایش اعتماد به نفس شد، ادامه داد: در پایان کلاس 2 جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد اما فقط تعداد کمی از شرکت‌کنندگان توانستند سؤالات خود را مطرح کنند و اگر در دوره‌های بعدی امکان ارتباط بیشتر با استاد فراهم شود، به فهم عمیق مطالب کمک بیشتری خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha