صبر بر معصیت بزرگترین شکیبایی است
کد خبر: 3975861
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
جرعه‌ای از کلام امیرالمؤمنین علی(ع) / ۴

صبر بر معصیت بزرگترین شکیبایی است

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) زنجان گفت: بر اساس کلام امیرالمؤمنین علی(ع) انسان با استفاده از نیروی صبر و یقین می‌تواند بر مشکلات پیروز شود و صبر بر معصیت بزرگترین شکیبایی است.

به‌کارگیری صبر و یقین در برابر سختی‌هازهرا علمی‌فرد، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در شرح نامه 31 نهج‌البلاغه اظهار کرد: در فرازی از این نامه امام علی(ع) توصیه می‌فرماید: «با آنچه در گذشته واقع شده نسبت به آنچه هنوز واقع نشده استدلال کن زیرا امور جهان شبیه یکدیگرند.» برای نتیجه گرفتن از کار دنیا نیاز به زحمت زیاد نیست، چراکه اکنون نیز مثل حوادثی در گذشته است.

وی با اشاره به اینکه یک سلسله قوانین کلی بر جهان هستی و جوامع انسانی حاکم است و هر زمان مصادیقی از آن روی می‌دهد، بیان کرد: انسان می‌تواند با مطالعه سرگذشت پیشینیان و حتی مرور زندگی خود مسائل مربوط به امروز و فردا را با مقایسه آن‌ها درک کند تا گرفتار خطا نشود.

این کارشناس دینی یادآور شد: امام علی(ع) در خطبه دیگری می‌فرماید: بندگان خدا این جهان نسبت به موجودات همان‌گونه جریان دارد که نسبت به گذشتگان جریان داشته و همان چیزی که در گذشته بوده جاری است. چگونگی تکرار تاریخ در 6 عنوان بیان شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به زوال سریع نعمت‌ها، ناپایداری حوادث جهانی، بی‌وفایی بسیاری از مردم دنیا، غرورها و شکست‌های ناشی از آن، تغییر حالات و روحیات به گونه‌ای که یک وقتی نزدیک‌ترین دوست انسان بر اثر حوادث دشمن می‌شود، اشاره کرد.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) زنجان ابراز کرد: آنچه که باقی مانده و باقی می‌ماند و مایه نام نیک انسان می‌شود، محبت، اخلاص و اخلاق است و آنچه مایه نفرین و بدنامی می‌شود ظلم، ستم و بی‌عدالتی است. همه این امور در تاریخ تکرار شده و فقط به هوشیاری افراد بستگی دارد که برای زندگی خود از سرگذشت پیشینیان عبرت بگیرند.

وی در مورد توصیه ششم امام علی(ع) در نامه 31 نهج‌البلاغه تصریح کرد: امیرالمؤمنین در این فراز می‌فرماید: ای بنده خدا، ای فرزندم و ای کسانی که حرف من را می‌شنوید مانند کسانی نباشید که موعظه به آ‌ن‌ها اثر نمی‌گذارد مگر اینکه به حد ملامت برسند. انسان عاقل با یک موعظه کوچک پند می‌گیرد اما حیوانات پند نمی‌گیرند مگر با کتک زدن. انسان‌ها دو گروه هستند عده‌ای هوشیارند و با اندکی موعظه به خطای خود پی می‌برند اما برخی به آسانی پند نمی‌گیرند و فقط با تازیانه به راه می‌‌آیند و این دسته دچار خسارت‌های زیادی می‌شوند.

علمی‌فرد ادامه داد: امام علی(ع) در توصیه هفتم به مسئله مهمی اشاره می‌کند و راهکار مبارزه با سختی‌ها ‌و هجوم غم و اندوه را در نیروی صبر یقین می‌داند. همه ما می‌دانیم دنیا پر از تلخی‌ها و شیرینی‌ها و سختی‌ها و آسانی‌ها است و اگر بخواهد در مقابل گرفتاری‌ها زانو بزند از پای درمی‌آید اما با استفاده از این دو نیرو می‌تواند بر مشکلات فائق بیاید. همچنان که مشاهده کردیم کرونا نگرانی‌های بسیاری را در دنیا پدید آورد اما بردباری در کنار رعایت بهداشت امید را در جامعه افزایش داد.

وی بیان کرد: برخی حوادث انسان از دایره اختیار انسان خارج است و حتی اگر انسان شکیبایی را ترک کند، آن حادثه وجود دارد و در این حالت ممکن است نتواند تصمیم درستی بگیرد و حتی به گناه آلوده شود. اگر فرد برای مصیبت‌های کوچک بی‌تابی کند ممکن است به گرفتاری‌های بزرگ دچار شود، بنابراین بهتر است انسان خود را به نیروی یقین مجهز کند.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) زنجان با اشاره به اینکه صبر سه نوع است، گفت: این سه قسم شامل صبر در باب مصیبت، صبر در برابر معصیت و صبر در برابر اطاعت می‌شود. صبر در برابر معصیت و اطاعت دشوارتر است و اگر انسان بتواند در مقابل گناه نکردن صبر کند بزرگترین شکیبایی ورزیده است.

انتهای پیام
captcha