مشارکت مردم؛ شرط لازم تشکیل حکومت اسلامی
کد خبر: 3977288
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳

مشارکت مردم؛ شرط لازم تشکیل حکومت اسلامی

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود حق و تکلیف در حکومت اسلامی و اجرای دستورات دینی، گفت: مشارکت مردم شرط لازم شکل‌گیری حکومت اسلامی بوده و حکمران وظیفه مدیریت جامعه را برعهده دارد و در دوران ائمه اطهار(ع) نیز مشاهده کردیم بدون حضور و خواست مردم حکومت واقعی اسلامی شکل نگرفته است.

مشارکت مردم؛ شرط لازم تشکیل حکومت اسلامیحجت‌الاسلام مهدی باقری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان در مورد اهمیت تشکیل حکومت اسلامی و ویژگی‌های حکمران، اظهار کرد: در همه ادیان الهی محور برنامه‌های دینی سعادت دنیوی و اخروی بشر و رکن اصلی و مصلحت حقیقی انسان که زندگی ابدی او در سرای آخرت است، مورد توجه قرار دارد و از آنجایی که زندگی دنیا بسترساز کیفیت زندگی در آخرت است پس پیاده کردن برنامه‌های دینی در این دنیا اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه احکام الهی و دینی مستثنی از برنامه‌های زندگی بشری نیست، ابراز کرد: نظم‌دهی زندگی بشر در دنیا در بستر حکومت اتفاق می‌افتد و برای اجرایی شدن دستورات دینی باید از ابزار حکومت بهره برد، به همین‌منظور پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در مسیر شکل‌گیری حکومت اسلامی تلاش کردند. در شرایط کنونی نیز مخاطب و مجری دستورات الهی آحاد مردم هستند که باید به آن عمل کنند.


بیشتر بخوانید:

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همان‌گونه که احکامی مثل نماز، روزه، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر در معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) مشخص شده است، نحوه اداره حکومت نیز به واسطه دین تشریع شده و مردم بر این اساس مثل سایر احکام عبادی، حقی بر گردن دارند و ابعاد مختلف برقراری و حفظ حکومت بر عهده مردم است؛ در واقع وظیفه برپایی حکومت برعهده مردم بوده و نحوه شکل‌گیری آن توسط دین تعیین می‌شود.

وی تصریح کرد: همان‌گونه که اجرای احکام الهی تضمین‌کننده حقوق مردم و منافع دنیوی و اخروی بوده و اجرای دین حق مردم است، مردم نیز متقابلاً در مقابل این حقوق وظایفی بر عهده دارند و این حق و تکلیف توامان در کنار هم هستند. برای نمونه اگر پرداخت زکات واجب بوده و نیازمندان در دین حقی دارند، این حق تکلیفی برای دیگران ایجاد می‌کند که زکات مال خود را بپردازند. برای اینکه حق مردم برای دستیابی به سعادت محقق شود، تکالیفی نیزبر گردن دارند.

تشکیل حکومت وظیفه مردم، حکمرانی بر عهده امام

باقری با تأکید بر اینکه افراد توانمند و صاحب نفوذ باید مردم را به تشکیل حکومت اسلامی دعوت کنند، گفت: این تکلیف در اجرای احکام الهی بین آحاد مردم تقسیم می‌شود و نقش افراد در این مسیر متفاوت است. البته یک تصور خطایی هم وجود دارد که برخی فکر می‌کنند تشکیل حکومت اسلامی بر عهده امام عصر(عج) است بلکه او نقش حکمرانی و حقی از این نقش دارد و مردم هم این تکلیف را بر عهده دارند که علاوه بر وظایف خود در شکل‌گیری حکومت، از امام تبعیت و جامعه را به فرماندهی او اداره کنند.

وی یادآور شد: اگر امیرالمؤمنین علی(ع) 25 سال خانه‌نشینی و سکوت می‌کند برای این است که حق او ضایع شده البته نه برای اینکه بر مسند حکومت قرار گیرد چون از این کار نفعی نمی‌برد، بلکه حق او این بود که از فرامین او تبعیت و سخنان او را در جامعه جاری کنند. این امام بزرگوار تا زمانی که مردم به او مراجعه نکردند عکس‌العملی نشان نداد چون او به تکلیف خود عمل کرده و این وظیفه مردم است که مطالبه‌گر باشند و ارکان حکومت را شکل دهند تا حکمران حکومت را در مسیر حق مدیریت کند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمان سایر ائمه مردم برای حکومت چنین آمادگی نداشتند و اقدامی نکردند، اظهار کرد: یکی از شروط حکومت ولی‌عصر(عج) این است که جامعه باید آمادگی داشته باشد و مردم در میدان حاضر باشند و شرایط حکومت را مهیا کنند تا جامعه طبق فرامین امام اداره شود.

وی عملکرد حمکران در حکومت اسلامی را مبتنی بر احکام اسلامی دانست و افزود: مردم‌داری از ویژگی‌های مهم حکمران است به طوریکه احساس جدایی از جامعه نکند و خود را مافوق مردم نداند، تواضع داشته و خادم باشد، به اقشار ضعیف توجه کند، دلسوز آن‌ها باشد و مانند آن‌ها زندگی کند، حال محرومان را درک کند، واقف به احکام اسلامی، دارای زهد و تقوا باشد، منافع مردم را در نظر بگیرد، عدالت را رعایت کند و مانند اهل‌بیت(ع) و پیامبر(ص) که پدر امت بودند خود را مانند یک پدر بداند؛ چراکه در این حالت نسبت به مشکلات بی‌تفاوت نیست و سعی در رفع آن‌ها دارد.

دغدغه‌مند بودن گام نخست تحقق عدالت اجتماعی

وی تصریح کرد: گام نخست در تحقق عدالت اجتماعی این است که مسئولان درک صحیحی از جامعه داشته باشند، با فقرا نشست و برخاست کنند، دغدغه‌مند و نگران حال مردم باشند تا بتوانند برنامه‌ای برای رفاه اجتماعی ارائه دهند و عدالت را گسترش دهند و اگر چنین سلوکی نداشته باشند طبیعی است که اراده‌ای برای اجرای این برنامه نخواهند داشت.

باقری با بیان اینکه همه ملت‌ها با توجه به سرمایه‌ها و ظرفیت‌های موجود تلاش می‌کنند که آینده‌ بهتری برای کشورشان فراهم کنند و این تلاش‌ها در قالب نوع حاکمیت تعریف می‌شود، ابراز کرد: اساساً هرچه مردم یک کشور مشارکت بیشتری در پیشبر اهداف حاکمیت داشته باشند می‌توانند مسیر پیشرفت یک کشور را هموارتر کنند. نظام جمهوری اسلامی برخاسته از نظر مردم بوده و صحنه‌ انتخابات نیز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که حضور مردم نقشی تعیین کننده در پیشرد اهداف انقلاب دارد.

این مسئول ادامه داد: منافع ملت‌ها در عرصه‌ی بین‌الملل از طریق دولت متبوع کشورشان پیگیری می‌شود لذا دولتی که با حضور حداکثری مردم شگل گرفته باشد در تعاملات بین‌المللی خود اقتدار بیشتری خواهد داشت و نگاه سایر دولت‌‌ها نگاهی توام با احترام خواهد بود؛ در نتیجه حضور حداکثری مردم در انتخابات مایه‌ عزت و عظمت ملت‌ و دولت ما در عرصه‌های بین‌المللی می‌شود.

انتهای پیام
captcha