ناآشنایی با مهارت‌های زندگی؛ مؤلفه فراوانی طلاق در زنجان
کد خبر: 3980651
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶

ناآشنایی با مهارت‌های زندگی؛ مؤلفه فراوانی طلاق در زنجان

معاون پیشگیری از وقوع جرم رئیس‌کل دادگستری استان زنجان گفت: عدم مسئولیت‌پذیری زوجین، اعتیاد و آشنا نبودن با مهارت‌های زندگی را می‌توان به عنوان مؤلفه‌های فراوانی درخواست طلاق برشمرد.

ناآشنایی با مهارت‌های زندگی؛ مولفه فراوانی طلاق در زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، محمدتقی فتحی، معاون پیشگیری از وقوع جرم رئیس‌کل دادگستری استان زنجان، 7 تیرماه در نشست خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و شهدای هفت تیر اظهار کرد: اتفاقات سال‌های گذشته در حوزه خانواده آثار بدی به جا گذاشته و طلاق افزایش داشته است ولی با راه‌اندازی سامانه تصمیم در استان 40 درصد افرادی که در سامانه ثبت‌نام کردند، وضعیتشان به سازش منجر شده است.

وی با اشاره به اینکه 15 درصد ورودی پرونده‌های طلاق بعد از مشاوره کاهش یافته است، بیان کرد: عدم مسئولیت‌پذیری زوجین، اعتیاد و آشنا نبودن با مهارت‌های زندگی را می‌توان به عنوان مولفه‌های فراوانی درخواست طلاق برشمرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از تقاضاهای طلاق تحت تاثیر هیجانات بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در سال گذشته با معضلات و مشکلاتی مواجه بودیم که عملکرد دستگاه قضایی را تحت تاثیر قرار داده بود که از این عوامل می‌توان به ویروس  کرونا، فشارهای اقتصادی، تورم و گرانی اشاره کرد، افزود: به طور طبیعی باید عوامل مذکور زمینه‌ای برای افزایش جرائم ایجاد کند ولی صبر و بردباری مردم زنجان موجب کاهش جرایم در استان شده است به گونه‌ای که در استان زنجان 9 درصد اتهامات وارده به دادسراها روند کاهشی داشته و با کاهش 6 درصدی مراجعات به دادگستری، کاهش ورودی به زندان و جمعیت کیفری و کاهش بزه مواجه بودیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم رئیس‌کل دادگستری استان زنجان به کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها به کمتر از 90 روز اشاره کرد و گفت: پرونده‌های مسن معوق در استان کاهش چشمگیری داشته است که آسیب‌شناسی و علت‌شناسی این پرونده‌ها را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه دادرسی الکترونیکی را در سال گذشته رقم زدیم، ابراز کرد: رسیدگی الکترونیکی به دادرسی به صورت ویدئوکنفرانس با زندان‌ها انجام می‌شود و این کار به جلوگیری از شیوع کرونا نیز کمک کرده است. همچنین در استان زنجان سامانه کنترل ورودی به دادگستری راه‌اندازی شد که 50 درصد مراجعات کاهش پیدا کرد.

فتحی تصریح کرد: استان زنجان سال گذشته در سازش پرونده رتبه دوم را کسب کرد و 45 درصد پرونده‌ها منجر به سازش شدند. همچنین در سه ماهه اول امسال رتبه اول در سازش پرونده‌ها را کسب کردیم و رویکرد حاکمیت حبس‌زدایی است؛ از اینرو مجازات جایگزین حبس هدفمند در دستور کار قرار گرفته است. نوع مجازات‌های جایگزین حبس قبل از کرونا کمک به تعمیر و تجهیز مدارس بود و بعد از کرونا به بخش بهداشت سوق یافت.

 وی با اشاره به اینکه طرح پابند نیز با تعریف محدودیت‌های خارج زندان اجرا می‌شود، ادامه داد: سال گذشته کاهش خشونت در جامعه را شاهد بودیم و قتل ضرب و جرح نیز کاهش یافته است و امیدواریم با کارهای فرهنگی آستانه تحمل افراد افزایش یابد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم رئیس‌کل دادگستری استان زنجان به موضوع مبارزه با فساد در دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت: بیش از 1400 هکتار از مراتع و منابع ملی به دولت بازگشت. در حوزه حمایت از تولید نیز توفیقات خوبی داشتیم و کارخانه‌های تعطیل شده توسط بانک‌ها شناسایی شده و 9 واحد تولیدی به چرخه تولیدی بازگشت.

این مسئول بیان کرد: مراقبت بعد از خروج معتادان از کمپ از دیگر وظایف این معاونت است، همچنین اشتغالزایی این افراد نیز با همکاری خیران در دستور کار است و برای 192 نفر از این افراد اشتغال ایجاد شد.

انتهای پیام
captcha