آموزش خانواده‌ها؛ مهم‌ترین مسئله ازدواج جوانان
کد خبر: 3983213
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

آموزش خانواده‌ها؛ مهم‌ترین مسئله ازدواج جوانان

یک روانشناس با اشاره به اینکه امروز یکی از مهم‌ترین مسائل مورد نیاز در بحث ازدواج، آموزش خانواده‌ها است، گفت: اگر بتوانیم در این زمینه به‌روزرسانی خانواده‌ها را داشته باشیم عمده مشکلات و موانع حل می‌شود، مهم‌ترین نکته در این موضوع این است که آموزه‌های دینی و مذهبی را با زبان خود جوانان برایشان القا و تبیین کنیم.

آموزش خانواده‌ها؛ مهم‌ترین نکته در بحث ازدواج جواناناولین روز از ماه ذی‌الحجه برابر است با سالروز زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام که نمونه تکرار نشدنی در تاریخ شیعه است. در این روز مبارک، حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س)، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خداوند متعال برترین فرستاده خود را شاهد این ازدواج قرار داد. عمر برکت ازدواج این دو بزرگوار به گستردگی آفتاب است و نام آنها برای همیشه در تاریخ ماندگار شده است.

سالروز ازدواج مبارک حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) به‌عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است، خبرنگار ایکنا از همدان گفت‌وگویی با یک روانشناس درباره مشکلات موجود در مسئله ازدواج جوانان انجام داده است که متن آن را در ذیل می‌خوانیم.

معصومه اسماعیلی، کارشناس ارشد روانشناسی و مسئول مرکز مشاوره کیمیای مهر ملایر در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: در انسان چهار نوع بلوغ شامل بلوغ عاطفی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و شناختی وجود دارد که اگر فرد به این چهار بلوغ برسد باید ازدواج کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در اکثر ازدواج‌ها افراد بلوغ چندانی ندارند، گفت: جوانان ما یا نباید قرارداد ازدواج را ببندند و یا اگر وارد این قرارداد می‌شوند باید به آن پایبند باشند.

مسئول مرکز مشاوره کیمیای مهر ملایر با بیان اینکه متأسفانه یکی از مشکلاتی که امروز وجود دارد بلوغ جنسی زودرس است، افزود: ریشه اصلی این بلوغ فراهم بودن و کم‌هزینه بودن آن است.

مسئول مرکز مشاوره کیمیای مهر ملایر گفت: وقتی فضای مجازی با کمترین هزینه و همچنین وسایلی مانند ماهواره به‌راحتی روابط آزاد زن و مرد را نشان می‌دهد این خود باعث می‌شود تا جوان ما بدون پذیرفتن مسئولیت ازدواج نیاز خود را برآورده کند.

تفکر پست‌مدرن؛ یکی از موانع ازدواج در جامعه ما

وی با بیان اینکه متأسفانه امروز تفکر پست‌مدرن که همه‌ چیز را از باب عقل می‌داند باب شده و ما در موارد مختلف می‌بینیم که جوانان ما آزادی خود را بر پایه عقل می‌دانند، افزود: وقتی جوان با چنین تفکری زندگی می‌کند می‌گوید چرا باید با ازدواج خود را به سختی انداخته و متعهد کنم.

اسماعیلی با بیان اینکه ما در حال گذر از جامعه سنتی هستیم و با این تفکر هنوز نتوانسته‌ایم در این برهه که بخشی از آن سنتی و بخشی مدرن است تعادل ایجاد کنیم، گفت: همین نبود تعادل خود مشکلات را رقم زده است.

وی با بیان اینکه امروز مشکل اقتصادی برای ازدواج جوانان مشکلی پررنگی است اما برخی این مشکل را هم ندارند، اظهار کرد: این افراد دوست دارند حتی اگر ازدواج هم می‌کنند آزاد باشند که این فرهنگ برگرفته از غرب است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه متأسفانه شیوع این فرهنگ بعد از یک دوره محدودیت که بیشتر در دهه‌های 60 اعمال شد، توضیح داد: بعد از آن آزادی‌ها بیشتر شد و در واقع قبح بسیاری از مسائل شکسته شد و امروز می‌بینیم که به حالت غیرقابل‌ کنترل درآمده و این جریان فکری رواج یافته است که نمونه آن را می‌توان ازدواج سفید دانست.

وی بیان کرد: متأسفانه امروز تفکر پست‌مدرن و یا عقل‌گرایی موجب شده تا بسیاری از جوانان ما از باورهای دینی و مذهبی فاصله بگیرند و به سمت عقایدی که کاملاً با ارزش‌های ملی و مذهبی جامعه در تضاد است حرکت کرده و این باورها مجوزهایی را به افراد داده که باورهای دینی را کم‌رنگ کرده است.

انتخاب سرگرمی به جای تعهد

مسئول مرکز مشاوره کیمیای مهر ملایر افزود: این باورها بستری را برای جوانان فراهم کرده که به‌جای مسئولیت‌پذیری عمر و جوانی خود را در مسیر و سرگرمی‌های دیگر سپری کنند.

اسماعیلی تهیه لوازم غیرضروری، مهریه‌ سنگین و غیرمتعارف و کم‌رنگ شدن روابط بین والدین و فرزندان، فرزندسالاری و بحث استقلال مالی بسیاری از دختران را از جمله این عوامل برشمرد و گفت: دختران امروز با توجه به استقلال مالی دیگر مانند گذشته به همسر به‌عنوان یک شریک و پناه حساب نمی‌کنند و در واقع باید گفت که جامعه ما نه از سنتی گذر کرده و نه مدرن است بلکه بین این دو است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز یکی از مهم‌ترین مسائل مورد نیاز آموزش خانواده‌ها است، بیان کرد: کارشناسان ما باید مسائل و مشاوره‌های قبل از ازدواج را از طریق رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی تا جایی که متناسب با مسائل جامعه و درک جوانان و خانواده‌ها باشد آموزش دهند.

اسماعیلی با بیان اینکه یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که وجود دارد این است که آموزه‌های دینی و مذهبی را با زبان خود جوانان برایشان القا و تبیین کنیم، گفت: اگر بتوانیم در این زمینه به‌روزرسانی خانواده‌ها را داشته باشیم عمده مشکلات و موانع حل می‌شود.

انتهای پیام
captcha