تقوا و دوری از تجملات؛ مهم‌ترین اصل قرآنی زندگی حضرت علی(ع) و فاطمه(س)
کد خبر: 3983460
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
مدرس حوزه علمیه همدان بیان کرد:

تقوا و دوری از تجملات؛ مهم‌ترین اصل قرآنی زندگی حضرت علی(ع) و فاطمه(س)

مدرس حوزه علمیه همدان تقوای الهی و بندگی خداوند را مهم‌ترین اصل قرآنی در زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) دانست و گفت: در زندگی این دو بزرگوار هیچ‌گاه تجملات مادی و دنیایی به‌صورت خاص و ویژه دیده نشده بود که همین امر زمینه را برای ایجاد یک نسل پاک فراهم کرد.

راز موفیقیت زندگی مشترک / تقوا و دوری از تجملات؛ مهم‌ترین اصل قرآنی در زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)نه مهریه‌اش سکه‌هایی به تعداد سالروز تولدش بود، نه خانه آنچنانی طلب کرده بود، نه جهزیه آنچنانی و.... حتی لباس عروسی‌اش را نیز در همان روز به گدایی بخشید، اما بهترین و عاشقانه‌ترین زندگی را با علی(ع) تجربه کرد.

پس نه این سکه‌ها ملاک خوشبختی است و نه ماشین و منزل و جهزیه آنچنانی، آنچه که می‌تواند یک زندگی را عاشقانه کند داشتن ویژگی‌هایی همچون ویژگی‌های این دو بزرگوار است.

به توصیه پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س)، حضرت علی(ع) را خدای منزل خود می‌داند و حضرت علی(ع) نیز همچون یک امانت الهی از حضرت زهرا(س) محافطت می‌کند. صبر، قناعت، از خودگذشتگی حضرت زهرا(س) را سرور زنان عالم می‌کند و عدالت، خوش اخلاقی و دینداری، حضرت علی(ع) را پدر تمام بچه یتیم‌های زمان خود.

اگر از زندگی مشترک کوتاه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) گوهرهایی همچون حسن(ع) و حسین(ع) و زینب(س) پدید می‌آیند مدیون همان ویژگی‌های اخلاقی خاص این دو با یکدیگر بوده که عشق و علاقه‌ای عمیق بین این دو ایجاد کرده بود و حاصل این ازدواج می‌شود حسین(ع) که بر دل‌های امام مؤمنین حکومت می‌کند.

در این گفت‌وگو، خبرگزاری ایکنا به واکاوی شخصیت و ویژگی‌های خاص حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در زندگی مشترک‌شان می‌پردازد.

حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی، مدرس حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه ازدواج یک امر فطری است و فطرت انسان نیز بر پایه همین امر پایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: داشتن این زندگی خانوادگی یک امری طبیعی است که بر پایه نظام خلقت استوار شده است.

وی گفت: این ازدواج است که پایه و اساس اجتماع را تشکیل می‌دهد و جامعه بشری به‌وسیله ازدواج شکل می‌گیرد، دلیل مهم بودن مسئله ازدواج در توالید و تناسل شکل می‌گیرد، چراکه اساس جامعه بشری با ازدواج محقق می‌شود.

تأکید و ترغیب به ازدواج از سوی کلام وحی

این مدرس حوزه علمیه به تأکید و ترغیب مسئله ازدواج در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خداوند در سوره حجرات آیه ۱۳ به تشکیل خانواده و مسئله ازدواج تأکید کرده است که این نشان از اهمیت این موضوع را دارد.

موسوی یادآور شد: همچنین در آیه سوم سوره نساء، خداوند ازدواج نکردن برای همیشه را امری ناپسند معرفی می‌کند، در روایات داریم که اجر و پاداش اعمال افراد مجرد و متأهل با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 25 سوره نساء در مورد ضرورت ازدواج کردن می‌فرمایند که اگر کسی مجرد است و نمی‌تواند با زنان آزاده ازدواج کند حداقل با کنیزان خود ازدواج کند.

مدرس حوزه علمیه همدان یکی از ابعاد توجه قرآن به مسئله ازدواج را تشویق دیگران به ازدواج توسط مسلمانان خواند و گفت: خداوند در آیه 32 سوره نور، می‌فرماید زنان و مردان را به همسری یکدیگر درآورید و نگذارید آنها مجرد بمانند.

وی یادآور شد: در ادامه سوره نور عدم هراس از فقر مالی را یکی از راهبردهای قرآن برای ترغیب به ازدواج برشمرده است و خداوند در این سوره می‌فرماید اگر علت ازدواج نکردن شما ترس از فقر است خداوند شما را بی‌نیاز و به زندگی شما نظر لطف می‌کند، همچنین در روایات داریم اگر کسی به دلیل فقر مالی ازدواج نکند در حقیقت به وعده خداوند سوء‌ظن داشته است، چراکه خداوند خود می‌فرماید ما این‌گونه افراد را بی‌نیاز خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: آیات و روایات ذکر شده در بالا همگی بر اهمیت مسئله ازدواج تأکید دارند علاوه بر این خداوند در آیه 49 سوره ذاریات می‌فرماید ما همه چیز را جفت آفریدیم.

سرمشق‌های زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)

موسوی تقوای الهی و بندگی خداوند را مهم‌ترین اصل قرآنی در زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) بیان کرد و گفت: در زندگی این دو هیچ‌گاه تجملات مادی و دنیایی به‌صورت خاص و ویژه دیده نشده بود که همین امر زمینه را برای ایجاد یک نسل پاک فراهم کرد.

وی تأکید کرد: این اصل تا جایی که امکان‌پذیر است باید در جامعه جاری و ساری شود و ملاک ازدواج جوانان تقوا و دینداری باشد نه مسائل مادی و دنیوی.

مدرس حوزه علمیه همدان با اشاره به اینکه در زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) سرمشق‌های زیادی هست که نسل جوان می‌توانند از آن الگو بگیرند، افزود: پیامبر(ص) وقتی برای زندگی حضرت علی(ع) و دخترش تقسیم کار فرمود امور داخل منزل را به حضرت زهرا(س) و مسئولیت بیرون از خانه را برای همسرش قرار دادند؛ حضرت زهرا(س) از این موضوع بسیار خرسند شدند، چراکه پیامبر(ص) مسئولیت سنگین تأمین مایحتاج زندگی را از دوش یک خانم برداشته بودند، گرچه اسلام با شاغل بودن زن مخالف نیست، اما از آنجا که حضور زن در بیرون از خانه زحمات زیادی دارد و همین امر موجب می‌شود از نظر جسمی و روحی آسیب ببیند حضور زن را در منزل قرار داده است.

موسوی ادامه داد: وجود حضرت زهرا(س) به‌عنوان زنی متواضع و قانع می‌تواند برای تمام جامعه بشری الگو باشد، ایشان هیچ‌گاه خواسته‌هایی از همسرش ندارد که او را دچار تشویش‌ خاطر کند.

وی درباره رعایت حقوق همسرداری آنها نسبت به یکدیگر، گفت: ایجاد زمینه لازم برای پرداختن به وظیفه حضرت علی(ع) و همچنین کنترل توقعات خود مهم‌ترین حقوقی هستند که حضرت زهرا(س) نسبت به همسرش رعایت کرد، طوری که در روزهای اول ازدواج وقتی پیامبر(ص) از رفتار حضرت فاطمه(س) از علی(ع) می‌پرسند، ایشان می‌فرمایند فاطمه زهرا(س) یاور بسیار خوبی است که من طاعات الهی را به‌خوبی به‌جا بیاورم.

مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب همسر

مدرس حوزه علمیه همدان در بخش دیگری از سخنانش به مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب همسر از دیدگاه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) پرداخت و گفت: دینداری و اخلاق خوش مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب همسر از دیدگاه این دو بزرگوار است.

وی ادامه داد: اگر نسل امروزی ملاک اصلی را تدین و اخلاق حسنه قرار دهند قطعا در زندگی موفق خواهند بود؛ البته کفویت در فرهنگ، اقتصاد، مسائل علمی و... نیز اگر در کنار این اخلاق خوش و دینداری قرار بگیرند بسیار بهتر است.

عدم از خود گذشتگی آفت زندگی‌های کنونی است

موسوی اظهار کرد: مهم‌ترین چیزی که در یک زندگی دو نفره آسیب‌زا است منیت و عدم از خودگذشتگی و صبر است که زندگی را به کام خانم و آقا تلخ می‌کند. یکی دیگر از مهم‌ترین درس‌هایی که می‌توان از زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) گرفت ایثار و از خودگذشتگی است، این طبیعی است که وقتی دو نفر با فرهنگ و روحیات متفاوت وارد یک زندگی می‌شوند در بسیاری از موارد دچار اختلاف نظر با یکدیگر شوند، این اختلاف نظرها، کمی‌ها و کاستی‌ها تنها باید با ایثار و از خودگذشتگی حل و فصل شوند.

اگر پایه و اساس زندگی، شیوه زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) الگو باشد قطعا بسیاری از مشکلات خانوادگی قابل حل و فصل شدن است.

انتهای پیام
captcha