آرامش درونی، هدف اصلی ازدواج از دیدگاه دین اسلام
کد خبر: 3983933
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹

آرامش درونی، هدف اصلی ازدواج از دیدگاه دین اسلام

مسئول نهاد نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در نظام الهی و فرهنگ قرآنی، هدف اصلی از ازدواج، رسیدن به آرامش درونی و آسایش خاطر، پیمودن راه رشد، دستیابی به کمال انسانی و نزدیکی به خدا است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجید بگی، مسئول نهاد نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: از تنهایی درآمدن، همسر و همراه شدن، خانواده مستقل تشکیل دادن، ارضای کشش‌های نفسانی و غرایز طبیعی و فرزند داشتن و نیز از مهم‌ترین عوامل مؤثر در آرامش روان، آسایش فکر و جان و احساس رضایتمندی درونی از برکات ازدواج است.

وی به آیه 189 سوره اعراف در مورد ازدواج اشاره کرد و افزود: خداوند متعال در این آیه مقدس می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا؛ اوست آن كس كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفت وى را از آن پديد آورد تا بدان آرام گيرد».

مسئول نهاد نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: خداوند متعال در این آیه ضمن اینکه حقیقت زن و مرد را یک گوهر دانسته و هیچ امتیازی از لحاظ آفرینش بین آنها قایل نشده است، آرامش خاطر و روان را هدف اصلی ازدواج و زنان را محور آرامش معرفی کرده است.

وی بقای نسل را از دیگر معیارهای ازدواج دانست و افزود: یکی از اهداف جانبی ازدواج، فرزند داشتن و بقای نسل و تربیت صحیح آنان برای جامعه انسانی و اسلامی است. همچنین امام سجاد(ع) وجود فرزند را از سعادت‌های انسان می‌داند و امام صادق(ع) یکی از معیارهای مهم در انتخاب همسر را توان زاییدن فرزند معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام بگی در مورد پاسخ به ندای فطرت افزود: ازدواج پاسخی خداپسندانه به ندای فطرت است، چراکه خداوند در وجود انسان غریز جنسی را قرار داده است.

وی حفظ عفت را از دیگر معیارهای ازدواج بر شمرد و گفت: از اهداف مهم دیگر ازدواج، حفظ پاکدامنی زنان و مردان و جلوگیری از لغزش‌های گوناگون است، چراکه ازدواج تنها راه ارضای طبیعی تمایل جنسی است، از این رو پیامبر(ص) فرمود: «هر کس ازدواج کند، نیمی از دینش را حفظ کرده، پس باید در نیم دیگر از خدا بترسد».

مسئول نهاد نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان خانواده را کوچک‌ترین جزء اجتماع بشری و از مهم‌ترین ارکان آن دانست و گفت: تشکیل خانواده و استحکام آن، برای استحکام نظام جامعه و پرورش و تربیت انسان‌های صالح ضروری است.

وی با اشاره به اینکه در نظام و کانون خانواده بسیاری از ارزش‌های انسانی شکل گرفته یا تقویت می‌شوند، افزود: در این راستا برای رسیدن به مراتب بالاتر کمال توجه به امر ازدواج و تشکیل خانواده مهم است و براین اساس است که پیامبر اکرم میفرماید: «کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است».

انتهای پیام
captcha