وقف‌هایی که واقفانش چشم ‌انتظارند
کد خبر: 3984014
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴

وقف‌هایی که واقفانش چشم ‌انتظارند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: در خراسان‌جنوبی 262 موقوفه در دست ادارات است که پذیره هیچ‌کدام از این موقوفات از سوی ادارات تأمین نشده و این بسیار تأسف‌بار است، چراکه واقف حتی در آخرت نیز چشم‌انتظار این موضوع است.

وقف‌هایی که واقفانش چشم ‌انتظارندحجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: خراسان‌جنوبی 9 هزار و 869 موقوفه و 20 هزار و 667 رقبه دارد که شامل عرضه و اعیان، سهم آب، اراضی کشاورزی، واحدهای تجاری، حوزه علمیه و ساختمان‌های آموزشی است.

وی با بیان اینکه درآمد این موقوفات صرف کمک به نیازمندان و رفع نیازمندی‌‌های جامعه می‌شود، افزود: حدود یک سوم موقوفات استان دست مردم با حق تملک اعیان و دو سوم بدون حق تملک به‌صورت اجاره دست مردم و ادارات است‌.

بخشی‌پور بیان کرد: ۲۶۲ موقوفه از این تعداد به متراژ یک میلیون و ۶۴۲ هزار و ۴۶۰ متر مربع برای بهره‌برداری در دست ۳۰ اداره استان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: پس از انقلاب اسلامی و به‌دلیل اینکه ادارات زمین نیاز داشتند، قسمتی از زمین‌های وقفی به ادارات تعلق گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: ملک موقوفه چه دست متولی باشد و چه در اجاره، باید حق آن ادا شود و این بر دین فردی است که در آن سکونت دارد.

بخشی‌پور ادامه داد: ادارات دولتی نیز از این مقوله مستثنی نیستند، اما گاهی ادارات دولتی از این مقوله به بهانه‌های مختلف چون هماهنگی با وزارتخانه و یا ناتوانی در پرداخت از این امر سرباز می‌زنند.

وی تصریح کرد: در خراسان‌جنوبی 262 موقوفه در دست ادارات است که پذیره هیچ‌ کدام از این موقوفات از سوی ادارات تأمین نشده و این بسیار تأسف‌بار است، چراکه واقف حتی در آخرت نیز چشم‌انتظار این موضوع است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه پذیره در واقع پرداخت هزینه سکونت در زمین وقفی است که باید پرداخت شود، اظهار کرد: از ادارات می‌خواهیم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند، چراکه این دینی به گردن آن‌هاست و باید این حق پرداخت شود.

انتهای پیام
captcha