وجود 10 درصد موقوفات درآمدزای کشور در زنجان
کد خبر: 3984719
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵

وجود 10 درصد موقوفات درآمدزای کشور در زنجان

مدیرکل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم گفت: 10 درصد موقوفات درآمدزای کشور متعلق به استان زنجان است اما درآمد موقوفات قرآنی آن از 3 میلیون تومان بالاتر نیامده است.

وجود 10 درصد موقوفات درآمدزای کشور در زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، عصر امروز، 26 تیرماه در نشست با مدیران موسسات فرهنگی قرآن و عترت استان زنجان اظهار کرد: 97 درصد موسسات قرآنی در آموزش‌های عمومی قرآن فعالیت دارند و فعالیت‌های تحقیقی، ترویجی و پژوهشی در بین آن‌ها کم است و نیاز داریم که بخش‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در این زمینه نقش‌آفرین باشند و جهت‌گیری ایجاد کنند که تولیدات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای هم در آن سهیم باشد.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان از لحاظ تراز اقتصادی در کشور جایگاه بالایی نداشته اما در ارزیابی‌ها جزو 3 استان شاد کشور است، ابراز کرد: این موضوع نشان می‌دهد که زنجانی‌ها مردمی سازگار هستند.

این مسئول با بیان اینکه در کشور 22 هزار و 78 موقوفه وجود دارد، تصریح کرد: بیش از 2300 مورد یعنی حدودا 10 درصد موقوفات درآمدزای کشور متعلق به استان زنجان است اما درآمد موقوفات قرآنی آن از 3 میلیون تومان بالاتر نیامده است. دولت باید از موسسات حمایت کند اما با توجه به محدودیت منابع، باید به سمت استفاده از منابع پایدار، موقوفات و خوداتکایی پیش رفت و حرفه‌ای‌گری اقتضا می‌کند که اینها را تبدیل به سرمایه کنیم.

زیان 1 میلیارد و 200 میلیونی موسسات قرآنی زنجان

محمدربیع احمدخانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در ادامه این نشست بیان کرد: استان زنجان ۸ شهرستان، ۱۷ بخش، ۴۱ دهستان و ۲۱ شهر دارد و بقعه قیدار نبی (ع)، امامزاده سید ابراهیم (ع)، امامزاده زیدالکبیر (ع) ابهر، امامزاده اسماعیل(ع) شناط، امامزاده یعقوب  (ع) صائین‌قلعه، حسینیه اعظم زنجان و زینبیه اعظم زنجان از مکان‌های مذهبی مهم آن به‌شمار می‌رود.

وی نرخ باسوادی استان زنجان را ۸۴.۸۳ درصد برشمرد و گفت: سرانه فضای فرهنگی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱۵ متر مربع است. زنجان به پایتخت شور و شعور حسینی و دیار غواصان دریادل شهره شده و شهر خلاق فرهنگ و هنر در حوزه صنایع دستی و ادبیات به‌شمار می‌رود.

این مسئول گنبد سلطانیه، غار کتله‌خور، رختشویخانه، موزه مردان نمکی، خانه ذوالفقاری و بقعه قیدار نبی را از جاذبه‌‌های گردشگری استان زنجان خواند و گفت: امسال کنگره ۳۵۳۵ شهید استان برگزار خواهد شد و زنجان همواره خاستگاه علمای بنامی همچون آیت‌الله شبیری‌زنجانی، آیت‌الله سیدعزالدین حسینی‌زنجانی، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی، آیت‌الله صائینی و عبدالله زنجانی بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه ۷۳ عنوان نشریه در استان زنجان چاپ می‌شود، ابراز کرد: در استان ۵ روزنامه، ۱۲ هفته‌نامه، ۶ دوهفته‌نامه، ۷ ماهنامه، یک عنوان دو ماهنامه، ۱۹ پایگاه خبری، ۷۷ نمایندگی نشریات، ۱۶ نمایندگی خبرگزاری، ۷۵ کانون آگهی و تبلیغات و ۱۱۹ چاپخانه و واحدهای وابسته فعالیت می‌کنند. تعداد آموزشگاه‌های آزاد هنری 46 مورد و خانه هنرمندان در استان نیز یک مورد است.

وی با اشاره به فعالیت 32 موسسه قرآنی و 5 انجمن قرآن و نهج‌البلاغه اظهار کرد: 384 کانون فرهنگی ــ هنری مساجد و 7 فضای فرهنگی و هنری در استان مستقر است و به دلیل شیوع کرونا و زیان‌های مالی، 5 موسسه قرآنی تعطیل شده است.

احمدخانی ضرر حوزه فرهنگ، هنر و قرآن و عترت ناشی از شیوع کرونا را 53 میلیارد تومان برشمرد و گفت: 32 موسسه قرآنی با لحاظ شعبات نیز بیش از 1 میلیارد و 200 میلیون تومان ضرر کردند.

انتهای پیام
captcha