عمل به قرآن اعمال انسان را وزین می‌کند
کد خبر: 3988140
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷

عمل به قرآن اعمال انسان را وزین می‌کند

مفسر قرآن کریم گفت: از نظر قرآن کریم، اَعمال، اخلاق و اعتقادات انسانی که با اقتدا به قرآن و اهل بیت(ع) وزین شد، سنگین است و از دنیا تا بهشت به مانع برنمی‌خورد.

عمل به قرآن اعمال انسان را وزین می‌کندبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم، شب گذشته، 11 مردادماه در سخنرانی حسینیه اعظم زنجان به مناسبت ایام ولایت و امامت اظهار کرد: از نظر قرآن کریم، اَعمال، اخلاق و اعتقادات انسانی که با اقتدا به قرآن و اهل بیت(ع) وزن پیدا کرد و وزین شد، سنگین است و از دنیا تا بهشت به مانع برنمی‌خورد.

وی با اشاره به اینکه از دیدگاه قرآن انسانی که وزن نداشته باشد و بهره‌ای از اخلاق، علم و کرامت انسانی نبرده باشد، پوچ و بی‌هویت است، ابراز کرد: طبق آیات قرآن کریم، انسان وقتی به حال احتضار رسید، می‌گوید مرا به حالت اول و زمان تکلیف برگردان اما پاسخ می‌آید که ساکت باش که پیش روی تو برزخ و عالم بعد از دنیا تا جهان قیامت است که فرا می‌رسد.

استاد اخلاق با بیان اینکه خداوند به انسان برای درک حقایق عقل، گوش و چشم عطا کرده است اما برخی انسان‌ها بی‌توجه به حقایق هستند، تأکید کرد: باید از نعمت‌های الهی به درستی استفاده کنیم تا فرصت از دست نرود؛ چراکه پشیمانی، حسرت و درخواست از پروردگار در هنگام از دست رفتن فرصت، اصلاً فایده‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه کلمه وزن و سنگینی در قرآن و روایات با لغت «ثقل» و سبکی و پوکی نیز با لغت «خفّت» به کار گرفته شده است، یادآور شد: در صورتی که این آیات و روایات به درستی تبیین و بیان نشود، ضررهای سنگینی خواهد داشت و احتمال دارد انسان به نقطه‌ای برسد که فرصت به اتمام رسیده و قابل جبران نباشد.

انصاریان بیان کرد: ارزیابی خداوند از آدم‌های بی‌دین که مسئولیت الهی را نپذیرفته، دل را خانه ایمان به خدا نکرده، اعضا و جوارح را معدن عمل صالح نکرده و روحیات را صفحه اخلاق حسنه نکرده‌اند این است که می‌گوید وجودشان را درک‌کننده ساخته و خلق کرده بودم اما علی‌رغم اینکه سرمایه عظیمی به آن‌ها داده بودم، توحید، نبوت، امامت، حلال، حرام، منکر و معروف را درک نکردند.

وی با بیان اینکه دوزخیان در 7 طبقه آتش در آب جوشان می‌سوزند و باید چرک و خون بدن زناکاران را بخورند، گفت: کارگردانان جهنم به دوزخیان می‌گویند آیا کسی به شما هشدار نداد که عاقبت گناهان این است؟ دوزخیان می‌گویند: عاقبت گناهان را به ما گفتند اما اگر آن وقتی که در دنیا بودیم، رفته و شنیده بودیم و در حق عاقبت‌مان فکر می‌کردیم، امروز در آتش جهنم نبودیم.

مفسر قرآن کریم در مورد ویژگی‌های افراد دارای وزن ایمان، اخلاق و عمل از نگاه خداوند و قرآن کریم اظهار کرد: اول اینکه حضرت علی(ع) در ارزش‌گذاری این افراد می‌فرماید: طبیعتاً قیمت شما بهشت است و وجودتان را در جای دیگر معامله نکنید و قیمت شما را فقط خداوند دارد.

وی با اشاره به حدیث شریف ثقلین ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در این حدیث می‌فرماید: دو وزن یعنی قرآن و اهل بیت(ع) را برای شما به امانت می‌گذارم که با اقتدا و عمل به این دو وزن، سنگینی و ارزش خود را افزایش می‌دهید.

انصاریان با بیان اینکه خفیف آن کسی است که عقل، عمل و اخلاقش سبک است، گفت: این فرد در قیامت می‌بیند که تمام سرمایه‌های وجودی‌اش تباه شده است؛ چرا که با عمل نکردن به قرآن و سیره اهل بیت(ع) هم به قرآن و هم به خودش ستم کرده است. کسی که وزن سنگینی در قیامت دارد در یک زندگی بسیار پسندیده دائمی است.

انتهای پیام
captcha