چرا از بین صفات الهی، عدل اصول دین است؟
کد خبر: 3988359
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
آیت‌الله حسینی‌زنجانی تبیین کرد:

چرا از بین صفات الهی، عدل اصول دین است؟

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه چرا از صفات الهی فقط عدل در بین اصول دین قرار گرفته است، تصریح کرد: شبهه‌هایی در برخی مذاهب مطرح شده که خداوند عادل نیست یا عدل معنا ندارد و به همین خاطر این مسئله جزو اصول دین شده است.

چرا از بین صفات الهی فقط عدل در بین اصول دین قرار دارد؟به گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی، مرجع تقلید شیعیان، شب گذشته، 12 مردادماه در سخنرانی مسجد جامع زنجان، اظهار کرد: در بیان معارف دین و عقاید باید مشخص کنیم که ملاک استدلال است یا آمریت؟ در اصول دین وظیفه بر این است که عقلا مسئله را بپذیریم و اگر بخواهیم به دین احاطه پیدا کنیم باید از زبان استدلال همان مردم بهره بگیریم؛ چراکه در قرآن هم به حجت و دلیل روشن که انسان را به مقصد برساند، تأکید شده است.

وی با اشاره به اینکه اصول دین باید با قواعدی که از طریق عقل اثبات و استدلال می‌شود، تبیین شود و در اصلاح به آن علم کلام گفته می‌شود، ابراز کرد: علم کلام از مطالب شرعی و اصول دین دفاع می‌کند و به عبارت دیگر مجموعه‌ای از اثبات عقاید دینی با دلیل و برهان است.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه تقسیم‌بندی اصول دین از روایات و قرآن گرفته شده و بیشتر مشهور است که اصول دین 5 مورد و شامل توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد می‌شود، بیان کرد: اصول دین 3 تا و شامل توحید، نبوت و معاد است و دو مورد اصول مذهب یعنی عدل و امامت در مذهب جعفری به آن اضافه شده است و این مذهب که به عدل قائل است آن را جزو اصول دین قرار داده است.

وی در مورد اینکه چرا در بین صفات الهی فقط عدل در بین اصول دین قرار گرفته است، تصریح کرد: شبهه‌هایی در برخی مذاهب مطرح شده که خداوند عادل نیست یا عدل معنا ندارد و به همین خاطر این مسئله جزو اصول دین شده است. امام جعفر صادق(ع) می‌فرماید: آسمان‌ها و زمین روی توحید و عدل بنا شده و اساس دین روی توحید و عدل است.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود اصول دین 5 مورد است می‌توانیم بگوییم دو مورد از جمله توحید و عدل است؛ چراکه اگر توحید و عدالت را اثبات کنید، معاد، نبوت و امامت جایگاه خود را پیدا می‌کند. این تقسیم‌بندی‌ها برای عامه مردم و حتی اهل سنت‌ نیز اشکالی ندارد اما در واقع اصول دین تجزیه‌بردار نیست و مذهب هم جدا از دین نیست.

وی در توصیف اثبات معاد اظهار کرد: این عالم ظرفیت پاداش و عقوبت به اندازه اعمال انسان را ندارد برای مثال کسی که مرتکب 5 قتل شده است، فقط می‌توان یک بار او را قصاص کرد؛ بنابراین باید در عالم آخرت و محل شایسته عدل الهی نتیجه اعمال خود را ببیند. بنابراین اصول دین همان توحید و عدل امام صادق(ع) است و همه اصول بعدی با این 2 اصل اثبات می‌شود.

انتهای پیام
captcha