طلبگی در مرز
کد خبر: 3995656
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵

طلبگی در مرز

یک طلبه جوان با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از توان روحانیت در مناطق مرزی و فاقد امکانات، گفت: در مناطق مرزی ما از لحاظ فرهنگی و تبلیغی دچار مشکلاتی هستیم که با کمک مردم و یاری مسئولان در تلاش هستیم این مشکلات را برطرف کنیم و در این زمینه علاوه بر آسیب‌شناسی به رفع محرومیت‌ها می‌پردازیم.

گاهی نعمت در زندگی، داشتن انسان‌هایی است که مشکلات و دغدغه‌های تو را مشکلات خود می‌دانند تا مجبور نباشی به تنهایی بار این دشواری‌ها را به دوش بکشی. افرادی که خود را در دل آتش گرفتار می‌کنند تا مرهمی باشند بر روح‌های زخمی و جسم‌های خسته؛ کسانی که آبادانی وجب به وجب این خاک را از جایی که ایستاده‌اند، شروع می‌کنند و کیلومتر‌ها می‌پیمایند تا از مشکلات مردم کاسته شود، نه تنها پای درد دل مردم می‌نشینند بلکه درد مردم را می‌فهمند و علاوه بر تبلیغ مسائل دینی، جان بر کف هستند برای رفع مشکلات مردمی.

یک طلبه باید علاوه بر آگاه بودن از جنس دردهایی که مردم کشیده‌اند درمانگر باشد؛ با توجه به دستورات دین، مشکلات مردم را از میان بردارد و رواج‌دهنده فرهنگ اهل بیتی، روشنگر نور امید و ایمان و هدایتگر به سوی راه حق باشد.

ضروریات طلبگی در مرز / آسیب شناسی مشکلات همراه با رفع محرومیت را در ذهن می‌پرورانم

خدمت به سبک روحانیت

حجت‌الاسلام محمد رسکی، یک طلبه جوان که در روستای مرزی خوشاب از توابع شهرستان سربیشه برای تبلیغ دین و احکام آن ساکن است در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: هر کس در زندگی خود اهداف و برنامه‌هایی در بازه زمانی کوتاه‌مدت و یا بلندمدت دارد، اما مهم این است که بدانی چه از زندگی می‌خواهی.

وی که محصل در حوزه علمیه و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد است، ادامه می‌دهد: اولویت اصلی هر طلبه‌ای طبق سفارشات رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که درس بخواند و خودسازی انجام دهد.

رسکی با بیان اینکه حال که در مقطع تحصیل هستم اولویت من این است که خوب درس بخوانم و بعد از آن به مسائل مذهبی، تبلیغی و سایر امور بپردازم، تصریح کرد: سعی کردم در کنار تحصیل و تبلیغ تا جایی که بتوانم به یاری خداوند به پیشبرد برنامه‌های فرهنگی ـ تبلیغی پرداخته و در راستای رفع مشکلات مردم گام بردارم.

ضروریات طلبگی

این طلبه جوان بیان کرد: طلبه بودن عشق است و صرفاً نباید به‌عنوان یک شغل و حرفه به آن نگاه کرد، کسی که وارد حوزه طلبگی می‌شود باید شئونات یک طلبه و جایگاه طلبگی را رعایت و وظایف خود را به‌خوبی به انجام برساند.

رسکی اظهار کرد: براساس سخنان مقام معظم رهبری، روحانیون سه وظیفه عمده دارند که شامل؛ هدایت فکری و معنوی، هدایت سیاسی و خدمات اجتماعی و خدمت‌رسانی به مردم است و من نیز به‌عنوان یک طلبه تلاش می‌کنم تا وظایف خود را به‌خوبی انجام و به پایان برسانم.

وی ادامه داد: یک فرد برای اینکه تأثیرگذاری مطلوب بر جامعه داشته باشد باید پس از خودسازی، خود را به دیگران اثبات کرده تا در ذهن مردم تأثیرگذار باشد و گام بعدی را در راستای جلب اعتماد مردم بردارد.

این طلبه جهادگر بیان کرد: این اعتماد هنگامی به‌دست می‌آید که حرف و عمل یک فرد یکی باشد؛ در این صورت است که مردم طلبه را در کنار خود می‌بینند.

محرومیت‌زدایی و تبلیغ؛ دغدغه طلبه جوان

رسکی با اشاره به حس و حال متفاوتِ خدمت در مناطق مرزی، گفت: طلبه‌ای که در روستا مشغول به تبلیغ و جهاد است،  سعی می‌کند با کمترین امکانات بهترین شیوه تبلیغ را به‌کار گیرد و خدمت‌رسانی به اقشار ضعیف آن منطقه را در اولویت خود قرار می‌دهد چراکه روستاهای مرزی از مرکز شهر فاصله دارند و همین امر باعث دوری آنان از امکانات و آموزش‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اقداماتی در راستای محرومیت‌زدایی انجام می‌شود باز هم شاهد مشکلات مردم به‌خصوص در روستاهای مرزی هستیم.

رسکی با بیان اینکه روستاها مشکلات و کاستی‌های فراوان داشته، اما بستر خوبی برای تبلیغ و انجام کارهای جهادی دارند، تصریح کرد: یک طلبه دلسوز علاوه بر توجه به مشکلات مردمی سعی در رفع آن دغدغه‌ها دارد، برای محرومیت‌زدایی تلاش می‌کند و پیشرفت سرلوحه عمل اوست.

وی افزود: در مناطق مرزی ما از لحاظ فرهنگی و تبلیغی دچار مشکلاتی هستیم که با کمک مردم و یاری مسئولان در تلاشیم این مشکلات را برطرف کنیم و در این زمینه علاوه بر آسیب‌شناسی سعی بر رفع مشکلات مردمی، توزیع بسته‌های  لوازم‌التحریر و بسته‌های غذایی، آبادانی مساجد و مدارس داشته و دست از اجرای فعالیت‌های عمرانی برنداشته‌ایم و همچنان سعی در گسترش این امر و ترویج آن داریم.

این طلبه جوان با اشاره به جذب نوجوانان و جوانان با ایده‌های جذاب و نو، گفت: برای جذب نوجوانان باید برنامه‌هایی داشته باشیم تا آن‌ها را به سمت مباحث معنوی کشانده و سوق دهیم؛ برنامه‌هایی که متناسب با سن و سال و شرایط زندگی آن‌ها باشد.

وی با بیان اينکه باید دقت کنیم ببینیم نوجوانان به چه مواردی علاقه‌مند هستند، ابتدا با آنها همراه و سپس به سوی اهداف خود آنان را راهنمایی کنیم، بیان کرد: باید از تفریحات و سرگرمی‌های نوجوانان و جوانان بهره بگیریم؛ به‌طور مثال در همین موضوع فوتبال می‌توانیم روحیه گذشت، دلسوزی، فداکاری و جوانمردی را در دل کودکان زنده کنیم و سپس با سوق دادن آنها در مسیر معنوی نیز تأثیرگذار باشیم.

رسکی بیان کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند «إِنَّما قَلْبُ الْحَدَثِ کَاْلأَرْضِ الْخالِیَةِ مَهْما أُلْقِیَ فیها مِنْ کُلِّ شَی ءٍ قَبِلَتْه؛ دل نوجوان به زمین آماده و پاکی می‌ماند کـه هـر بـذری را در آن بپـاشـند، هـمان را قـبول خـواهـد کرد»؛ بنابراین اگر ما بذر محبت اهل بیت(ع) را در دل‌های نوجوانان بکاریم در آینده شاهد برداشت این نهال تکامل یافته در قلب نوجوان و جوان خواهیم بود؛ لذا برای تبلیغ دین باید از این سن آغاز کرد.

ضروریات طلبگی در مرز / آسیب شناسی مشکلات همراه با رفع محرومیت را در ذهن می‌پرورانم

خانواده؛ کانون تربیتی برای داشتن جامعه سالم

این طلبه جهادی اظهار کرد: خانواده از مهم‌ترین و اصلی‌ترین جایگاه‌هایی است که شخصیت هر فرد در آن شکل می‌گیرد، چراکه یک خانواده سالم و معنوی، یک جامعه سالم و معنوی را به وجود می‌آورد و در این محیط عمده فعالیت‌ها و آموزش امور معنوی و تربیتی بر عهده مادر خانواده است.

رسکی با بیان اینکه دشمن آگاه است که اگر پایه‌های یک خانواده که مادر است را متزلزل کند، خانواده از هم گسیخته خواهد شد، تصریح کرد: هنگامی که مادر خانواده اهمیت ویژه‌ای به مسائل مذهبی و دینی دهد، تأثیر بسیار زیادی بر شخصیت فرزند خود می‌گذارد؛ بنابراين باید آگاه‌سازی در محیط خانواده‌ها صورت گیرد و کلاس‌های آموزشی برای مادران اکنون و مادران آینده برگزار شود که این موارد نیز بخشی از وظایف یک طلبه است.

وی با بیان اینکه باید ابزار درست مقابله با این نقشه را پرورش دهیم و یکی از ضروریات در این امر توجه به امر تبلیغ است، اظهار کرد: از مسئولان نیز انتظار می‌رود وقتی طلبه‌ای در یک منطقه وجود دارد حتماً در آن منطقه آسیب‌شناسی انجام داده و برای ارائه راهکارها برای برون‌رفت از مشکلات با طلبه ارتباط گرفته و برای رفع این آسیب‌ها و مشکلات همراه او باشند.

رسکی یادآور شد: اکنون بیش از هر امری نیازمند بروزرسانی ابزارهای تبلیغ هستیم تا جذب به مسائل دینی بیشتر صورت گرفته و مخاطبان بیشتری از سنین حساس جامعه این موارد را دنبال کنند.

او ساعت‌ها می‌نشیند و برای کودکان سخن می‌گوید و با زبان شعر و داستان قرآن را نقل می‌کند؛ امری که به گفته خودش گمشده دنیای کودکان امروز است؛ برای مادران درس دینداری می‌دهد و از محیط مسجد بیشترین بهره را می‌برد. هنوز هم هستند کسانی که خود را وقف محرومان می‌کنند؛ خستگی را به جان می‌خرند؛ سیره اهل بیت(ع)‌ را در سینه خود می‌پرورانند و در غم و شادی همراه مردم هستند؛ اینان به‌راستی انسان‌های ناب این روزگارند.

انتهای پیام
captcha