تسبیح خداوند؛ نقطه آغاز حمد پروردگار
کد خبر: 3995696
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲

تسبیح خداوند؛ نقطه آغاز حمد پروردگار

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری تسبیح خداوند را نقطه آغاز حمد و پروردگار خواند و گفت: انسان باید در سختی‌ها نیز شاکر خداوند باشد؛ چراکه سختی‌ها انسان را در مسیر کمال، رشد می‌دهد.

بلاهای زمین؛ وسیله‌ای برای آزموده شدن انسانبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته، 15 شهریورماه در جلسه تفسیر قرآن با نام «نسیم وحی» که از طریق فضای مجازی پخش شد، اظهار کرد: در سوره حمد آیه «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» خدا را از آن جهت که پروردگار همه موجودات است و پرورش همه موجودات توسط او رقم می‌خورد، او را شایسته ستایس می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ چیز از دایره ربوبیت خداوند خارج نیست و همه از تصمیمات خداوند متعال تمکین می‌کنند، ابراز کرد: پرورش خداوند با توجه به سعه وجودی و متناسب با نیازهای هر انسانی است و حتی تنبیه انسان نیز بر اساس حکمت و ربوبیت پروردگار است و این بینش روحیه رضایت را در انسان تقویت می‌کند.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: یکی از مصادیق ربوبیت پروردگار در بلاها و سختی‌ها است.  در آیه 155 سوره بقره مبنی «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده» نیز به این نکته اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه خداوند حضرت ابراهیم(ع) را در معرض آزمایش‌های سختی قرار داد تا به اوج عبودیت برسد، بیان کرد: همه زیبایی‌ها و سختی‌های زمین وسیله‌ای برای ابتلای انسان در مسیر رشد و تکامل است و خداوند در آیه 7 سوره کهف «إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ما آنچه را که در زمین جلوه‌گر است زینت و آرایش ملک زمین قرار دادیم تا مردم را امتحان کنیم که کدام یک عملشان نیکوتر خواهد بود.» به این موضوع اشاره کرده است.

حاج‌ابوالقاسم دولابی با اشاره به اینکه خداوند به همه اعمال ما آگاه است و ابتلائات او سنخ آزمایش نیست بلکه از سنخ آزموده شدن است، ادامه داد: بشر در این کوره دنیا مورد ارزیابی و آزموده شدن قرار می‌گیرد تا بتواند از زیبایی‌ها و ارزش‌های کوچک برای به دست آوردن ارزش‌های بزرگ‌تر دل بکند و امام حسین(ع) و یارانش در این زمینه سرآمد بودند اما گاهی برخی لذت‌های معنوی را فدای لذت‌های مادی می‌کنند.

وی در مورد آیه 10 سوره یونس مبنی بر «دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ ۚ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ در آن بهشت زبان شوق به تقدیس خدا گشایند که بار الها تو از هر نقص و آلایش پاک و منزهی و درود آنها در بهشت «سلام» است و آخرین سخنشان حمد پروردگار عالمیان است.» یادآور شد: بر طبق این آیه بهشتیان در هنگام ورود به بهشت ابتدا می‌گویند تو منزه از نقایص هستی و اگر تنبیه هم می‌کنی این عمل در راستای ربوبیت توست.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، تسبیح خداوند را نقطه آغاز حمد پروردگار خواند و گفت: بهشتیان با سلام با یکدیگر ملاقات می‌کنند و آخرین سخن آن‌ها حمد پروردگار است. امام باقر(ع) فرمود: زمانی که خادمان بهشتی می‌آیند و به بهشتیان درود می فرستند و آن‌ها از نعمت‌های خداوند غرق در سرور و شادمانی می‌شوند، می‌گویند: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ و در واقع ترجیع‌بند سخنان بهشتیان حمد خدای متعال است.

انتهای پیام
captcha