بهترین نعمت‌های خدا از دیدگاه امام علی(ع)
کد خبر: 3979976
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
حجت‌الاسلام دولابی تشریح کرد:

بهترین نعمت‌های خدا از دیدگاه امام علی(ع)

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت:‌ امام علی(ع) نعمت‌هایی همچون هدایت، آفرینش انسان، بهره‌مندی از عقل، شعور و احساس، حیات ابدی و قدرت تصرف در عالم را از برترین نعمات خداوند بیان فرموده است.

بهترین نعمت‌های خدا از دیدگاه امام علی(ع)به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته، 4 تیرماه در جلسه تفسیر قرآن که از فضای مجازی پخش شد، اظهار کرد: سوره حمد ام‌الکتاب و مقدمه قرآن بوده و هفت هدیه گرانبها را به انسان‌ها هدیه داده است. مقدمه یک کتاب را پس از نگارش آن می‌نویسند و در ابتدای کتاب می‌آورند تا خواننده با محتوای کلی آشنا شود. اگر کسی می‌خواهد بداند قرآن چه پیامی برای بشر دارد می‌توان چکیده آیات نورانی را در سوره فاتحه مشاهده کند.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) که اگر کسی جمله الحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ العالَمينَ را  بر زبان جاری کند، حق شکر پروردگار را به جای آورده است، ابراز کرد: ما به طور کامل حقیقت معنای این جمله را درک نمی‌کنیم اما می‌دانیم شکر نعمت علاوه بر سپاسگزاری از خداوند، اجتناب از محرمات و کارهایی که خدا ممنوع کرده را به دنبال دارد تا اعضا و جوارح را در راهی که خدا دستور داده به کار گیرد.

این مفسر قرآن با بیان اینکه امام صادق(ع) فرمود: نویسندگان آسمان و ملائکه متحیر می‌شوند که برای کسانی که الحمدلله می‌گویند چه بنویسند و استحقاق این حمد چقدر است، ادامه داد: خداوند خطاب به فرشتگان می‌گوید: شما همان‌گونه که بنده من تحمید کرده را بنویسید و من خود می‌دانم چه پاداشی نصیبش کنم.

وی تصریح کرد: امام علی(ع) در خطبه 157 نهج‌البلاغه فرموده ستایش از آن خدایی است که حمد را مفتاح ذکرش قرار داد. در این خطبه برخی ذکر را نماز تفسیر کردند که در ابتدای نماز به ستایش پروردگار می‌پردازیم و برخی معتقدند منظور از ذکر قرآن است و این کتاب آسمانی با حمد و ستایش پروردگار آغاز شده است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری افزایش تشکر را مایه فزونی نعمت‌ها خواند و افزود: سپاسگزاری از خداوند امنیت و معنویت را در زندگی زیاد می‌کند. در سوره حمد بعد از تکیه بر نام خدا و استعانت از او، به حمد و ستایش پروردگار تأکید شده است؛ زیرا سخن و کاری که با نام خدا و حمد پروردگار آغاز شود، فرد دچار غرور نمی‌شود و فعلی که بر پایه حب نفس باشد از او سر نمی‌زند و به گناه آلوده نمی‌شود. همچنین یکی از مزایای ازدیاد نعمت به واسطه تشکر از بندگان است؛ چراکه اگر کسی مخلوق را مورد سپاس قرار ندهد از خالق هم سپاسگزاری نکرده است.

هدایت؛ نعمت بزرگ خداوند برای بشر

وی یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند نعمت هدایت به مسیر حق دانست و گفت: خداوند در آیه 15 سوره نمل «وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا ۖ وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَىٰ كَثِيرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ و همانا ما به داود و سلیمان مقام دانشی بزرگ عطا کردیم و گفتند: ستایش و سپاس خدای را که ما را بر بسیاری از بندگان با ایمانش فضیلت و برتری عطا فرمود.» بر اساس این آیه حضرت سلیمان و داود از خداوند بابت علمی که به آن‌ها عطا کرده و مایه برتری بر دیگران بندگان شده است، سپاسگزاری می‌کنند.

حاج‌ابوالقاسم ابراز کرد: در روایاتی از پیامبر(ص) داریم که فرمودند اگر کسی یک غیرمسلمان را ببیند و حمد خدا را بگوید که او را به دین اسلام که کامل‌ترین دین‌ها است هدایت کرده، قرآن را کتاب او، محمد(ص) را پیامبر او، علی(ع) را امام او و کعبه را قبله او قرار داده است، خداوند او را از عذاب روز قیامت دور می‌کند. در روایت دیگری نیز آمده است که نگاه کردن به در خانه عالم و مسجد عبادت است؛ چراکه این نگاه آثار مثبتی بر روح و قلب ما می‌گذارد.

وی ادامه داد: در روایت دیگری نقل شده است که روزی پیامبر(ص) از صحابه خواست تا بهترین  نعمت‌های پروردگار را نام ببرند، پس از اظهارنظرهای اصحاب، حضرت علی(ع) با بینش و فهم عمیق فرمود: اولین نعمت این است که خداوند من را جزو بندگان قرار داد و من را در زیباترین هیبت خلق کرد تا یک موجود زنده و دارای عقل و شعور و اهل فکر باشم. خدا به من احساسات داد و به وسیله آن برتری‌های انسانی را درک می‌کنم. خداوند من را هدایت کرده و حیات ابدی به بشر داده است. خداوند من را مالک و صاحب اختیار خودم قرار داده و قدرت تصرف در عالم را به انسان عطا فرموده است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه خداوند رب‌العالمین و سزاوار ستایش است، بیان کرد: پرورش به هر شکلی که اتفاق بیفتد، ستودنی است. خداوند ربوبیت تکوینی و تشریعی دارد و بلاها و سختی‌ها یکی از جلوه‌های ربوبیت تکوینی به شمار می‌رود. خداوند حتی پیامبران را با گرفتاری‌ها مورد ارزیابی قرار داد.

وی با اشاره به آیه 7 سوره کهف «إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًاما آنچه را که در زمین جلوه‌گر است زینت و آرایش ملک زمین قرار دادیم تا مردم را امتحان کنیم که کدام یک عملشان نیکوتر خواهد بود.» تصریح کرد: بنا بر این آیه ما با زیبایی‌های دنیا نیز آزموده می‌شویم که بتوانیم از زیبایی‌های دنیا دل بکنیم تا به ارزش و لذت بزرگتری دست یابیم.

حاج‌ابولقاسم دولابی در مورد آیه 10 سوره یونس «دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ ۚ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ و در آن بهشت زبان شوق به تقدیس خدا گشایند که بارالها تو از هر نقص و آلایش پاک و منزهی و درود آنها در بهشت «سلام» است و آخرین سخنشان حمد پروردگار عالمیان است.» اظهار کرد: این نقطه آغاز برای مقام حمد است که باید تسبیح خدا را با جدیت بر زبان آورد. وقتی خادمان بهشتی به سراغ اهل بهشت می‌روند در حالیکه غرق در سرور شادی هستند، حمد پروردگار را می‌گویند.

انتهای پیام
captcha