اصلاح روابط مردم؛ صدقه‌ای برای جلب رحمت پروردگار
کد خبر: 3962716
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳

اصلاح روابط مردم؛ صدقه‌ای برای جلب رحمت پروردگار

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اتحاد، علاقه و محبت بندگان به یکدیگر سبب جلب رحمت خاص خداوند می‌شود، گفت: همچنین اصلاح روابط بین مؤمنان بارش رحمت الهی را به همراه خواهد داشت.

اصلاح روابط مردم؛ صدقه‌ای برای جلب رحمت پروردگارحجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان در مورد جلوه‌های رحمت پروردگار اظهار کرد: صفت رحمانیت خداوند در سوره حمد در ابعاد مختلف مطرح شده است. مهربانی خداوند در دو بخش قابل تبیین است، یک بخش جنبه عمومی داشته و جنبه دیگر آن به رحمت خاص اختصاص دارد.

وی ادامه داد: خداوند در جنبه رحمت عمومی به نیازهای انسان پاسخ داده و شب و روز، سلامتی، هوا، خورشید و سایر موارد را در اختیار همه قرار داده است. در آیه سوم سوره ملک می‌خوانیم «الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ؛ همان كه هفت آسمان را طبقه طبقه بيافريد در آفرينش آن خداى بخشايشگر هيچ‌گونه اختلاف و تفاوتى نمى‌بينى بازبنگر آيا خلل و نقصانى مى‌بينى» که این آیه نشان می‌دهد خدای رحمان هیچ خلأیی در دنیا نگذاشته است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در سوره مبارکه حمد به هر دو بعد رحمت خاص و عام خداوند اشاره شده و آیات قبل و بعد متناسب با الرحمن و الرحیم است و می‌گوید ستایش از آن خداوندی است که لطف او شامل حال همه بندگان است و در آیه بعد می‌گوید «مَالِکِ یَوْمِ الدِّین» و خداوند رحمانیت خاص خود را برای روز قیامت گذاشته است. این رحمانیت خاص اختصاص به مؤمنان و بندگان خوب خدا دارد و تجلی اصلی آن در عالم آخرت است. پیغمبر(ص)، اهل‌ بیت(ع) و قرآن از جلوه‌های این رحمت خاص هستند.

ارتباط بین عبادت شب و رحمت پروردگار

وی با اشاره به اینکه در قرآن سلسله آیاتی داریم که اسباب رسیدن به این رحمت خاص در آن‌ها بیان شده است، تصریح کرد: مثلا در آیه 9 سوره زمر «أَمَّن هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيلِ ساجِدًا وَقائِمًا يَحذَرُ الآخِرَةَ وَيَرجو رَحمَةَ رَبِّهِ ۗ قُل هَل يَستَوِي الَّذينَ يَعلَمونَ وَالَّذينَ لا يَعلَمونَ ۗ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُو الأَلبابِ؛ آیا چنین کسی با ارزش است یا کسی که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام، از عذاب آخرت می‌ترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است؟! بگو: آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند یکسانند؟ تنها خردمندان متذکر می‌شوند»؛ می‌بینیم که عبادت در شب و نگران قیامت بودن با امید داشتن به رحمت پرودگار ارتباط دارد.

دولابی اظهار کرد: در روایات نیز ارتباط بین عبادت در زمان‌های خاصی از شب مورد توجه قرار گرفته که اگر بنده‌ای در یک ششم آغازین نیمه دوم شب خواسته‌ای را محضر خدا بدارد، حتما خواسته او اجابت می‌شود. همچنان که هرچه به نماز صبح نزدیک می‌شویم، نماز شب ثواب بیشتری دارد. نکته دیگر الطافی است که خداوند به سحرخیزان دارد و به برکت آن عذاب را از مردم آن منطقه دور می‌کند.

وی علاقه و محبت بندگان به یکدیگر با محور الهی را از دیگر زمینه‌های بهره‌مندی از رحمت پروردگار خواند و گفت: برخی از مردم به‌واسطه علاقه شخصی دور هم جمع می‌شوند اما بعضی عنصر اتحادبخش آن‌ها خداوند است و این نخ تسبیح الهی آن‌ها گرد هم نگه داشته است و محبت خداوند را به این واسطه بیشتر به خود جلب می‌کنند.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه بر اساس آیات و روایات نتیجه اعمال نماز شب‌خوان‌ها و سحرخیزان عاقبت‌بخیر شدن در امورات است، ادامه داد: همچنین با توجه به آیه 78 سوره اسراء «أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلي‏ غَسَقِ اللَّيْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً» قرآنی که در زمان فجر تلاوت می‌شود، مشهود است، پرده‌ها کنار می‌رود و مورد توجه آسمانیان است و در این بین ملائکه هم ما را در مسیر ماموریت‌ها کمک می‌کنند.

اتحاد مؤمنان زمینه‌ساز بارش رحمت الهی

وی تصریح کرد: ارتباط عمیق با خدا احساس معنویت و نورانیت در قلب ایجاد می‌کند و یکی از ابزار و وسایلی موجب جلب رحمت پروردگار می‌شود، اصلاح کدورت بین مردم است که این موضوع را در سوره انفال می‌خوانیم «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفَالِ ۖ قُلِ الْأَنْفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ ۖ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» امت از تو حکم انفال را سؤال کنند جواب ده که انفال مخصوص خدا و رسول است پس شما مؤمنان باید از خدا بترسید و در رضایت و مسالمت و اتحاد بین خودتان بکوشید و خدا و رسول او را اطاعت کنید اگر اهل ایمانید.

دولابی افزود: در سوره حجرات نیز به این موضوع اشاره شده که «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ مؤمنان برادر یکدیگرند؛ پس دو برادر خود را صلح و آشتى دهید و تقواى الهى پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید» یعنی اصلاح روابط بین مؤمنان و تقوای الهی سبب بارش رحمت خداوند می‌شود.

وی یادآور شد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که یکی از صدقه‌هایی که خداوند آن را دوست و دارد و نشانه راستی و درستی انسان است، به اصلاح روابط بین مردم و نزدیک کردن دل‌های آن‌ها به هم مربوط می‌شود و اگر در این مورد بی‌تفاوت باشیم ایمان به آخرتمان نیز ضعیف است و نباید این کار را با سود و زیان مادی و منافع شخصی انجام دهیم.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری تقوا را از اصلی‌ترین اسباب جلب رحمت خداوند برشمرد و گفت: اگر انسان کارهایی که خداوند دوست دارد را انجام دهد و محرمات را ترک کند، نزد خداوند محبوب است. همچنین توسل به معصومان نیز از وسیله‌های جذب محبت و رحمت الهی است. در لحظه توسل انسان، اهل‌ بیت(ع) و خوبان را بین خود و خدا واسطه فیض قرار می‌دهد.

انتهای پیام
captcha