امکان تردد مردم از مرزهای زمینی برای سفر اربعین وجود ندارد
کد خبر: 3996072
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱

امکان تردد مردم از مرزهای زمینی برای سفر اربعین وجود ندارد

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه  سهم استان از سهمیه ۳۰ هزار نفر اختصاص یافته به کشور برای سفر اربعین، تنها ۳۲۴ نفر است، گفت: با توجه به اعلام ستاد اربعین و ستاد ملی کرونا امکان تردد مردم از مرزهای زمینی وجود ندارد و هیچ‌گونه خدماتی، نه در مسیر و نه در مرزها ارائه نخواهد شد.

مکان تردد مردم از مرزهای زمینی برای سفر اربعین وجود نداردبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حمید ملانوری، استاندار خراسان‌جنوبی، 17 شهریورماه در  دومین جلسه ستاد اربعین  استان در سال جاری، اظهار کرد: با توجه به موافقت دولت عراق، از جمهوری اسلامی ایران تنها ۳۰ هزار نفر، آن هم الزاماً از طریق حمل و نقل هوایی می‌توانند در مراسم اربعین شرکت کنند.

وی یادآور شد: بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا، این سهمیه‌ها به اعضای موکب‌ها و موکب‌دارانی که در سال‌های گذشته در این زمینه فعالیت می‌کردند، اختصاص یافته است.

به گفته ملانوری، با توجه به اعلام ستاد اربعین و ستاد ملی کرونا امکان تردد مردم از مرزهای زمینی وجود ندارد و هیچ‌گونه خدماتی، نه در مسیر  و نه در مرزها ارائه نخواهد شد.

استاندار خراسان‌جنوبی با تأکید بر بسته بودن مرزهای زمینی و عدم امکان حمل و نقل تجهیزات موکب‌ها، اظهار کرد: کسانی که علاقه‌مند به حضور در کشور عراق و شرکت در مراسم هستند باید ضمن  هماهنگی‌های اولیه با ستاد کرونا، دو دز واکسن را  تزریق کرده و تست پی سی آر را نیز  انجام دهند و با هماهنگی و ثبت‌نام از طریق مرزهای هوایی در  این مراسم شرکت کنند.

ملانوری ادامه داد: اعمال این محدودیت‌ها صرفاً به‌منظور حفظ سلامت مردم است؛ در حالی که عشق و ارادت مردم به حضرت سیدالشهدا(ع) جهت حضور در این مراسم بر کسی پوشیده نیست، لذا از مردم می‌خواهیم به سمت مرزها حرکت نکنند.

وی تصریح کرد: صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب و پایگاه‌های خبری همچون گذشته در راستای اقناع‌سازی افکار عمومی و اطلاع‎رسانی تکلیف بزرگی بر دوش دارند و تمام سامانه‌های پیامکی و سایت‌های اداری نیز باید تصمیمات ستاد کرونا و ستاد ملی اربعین را اطلاع‌رسانی کنند و از امروز حداقل یک پیام در این خصوص ارسال شود.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: پیاده‌روی اربعین در طول سال‌های اخیر بارها از سوی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به‌عنوان یکی از بزرگترین جریانات و حرکت‌های سیاسی، دینی و مذهبی مورد تأکید قرار گرفته است.

ملانوری با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین بر جریان‌های اسلامی و انقلابی منطقه تأثیرات بزرگی گذاشته است، تصریح کرد: حضور چند میلیونی مردم در این مراسم با پای پیاده، بدون سلاح و قدرت دفاعی و برگزاری آن بدون هیچ حادثه‌ای، قدرت منطقه را به رخ جهانیان کشانده است.

به گفته وی، امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی متوجه شده‌اند که پایگاه و محور این قدرت امنیتی جمهوری اسلامی ایران است که این مهم حاصل خون شهدا و به‌ویژه شهدای مدافع حرم و در رأس آنها حاج قاسم سلیمانی است که برای حفاظت از حریم حرم‌های مطهر ائمه اطهار(ع) جان خود را نثار  کردند.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: برگزاری مراسم  پیاده‌روی اربعین در  سال‌های گذشته، هم زمینه حضور جمع بیشتری از علاقه‌مندان را جهت ابراز علاقه و ارادت به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) فراهم کرده و هم زمینه‌ساز ایجاد حرکت‌های انقلابی، مبارزاتی، جهادی، ایثارگری و مقاومت در منطقه شده است.

ملانوری تصریح کرد: اجرای مراسم اربعین امسال با توجه به شرایط بیماری کرونا که همه دنیا را درگیر کرده با محدودیت‌هایی همراه است.

وی با اشاره به اینکه عزاداری تا پایان ماه صفر بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی همچون ماه محرم قابل انجام است، بیان کرد: برگزاری مراسم خارج از دستورالعمل‌ها همچون جاماندگان اربعین و... که باعث ایجاد تجمع می‌شود، در استان ممنوع است.

استاندار خراسان‌جنوبی یادآور شد: امکان برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز و با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی که اداره‌کل تبلیغات اسلامی بر آن نظارت می‌کند، بلامانع است و مردم می‌توانند کمک‌ها و هزینه‌های خود را به ستاد عتبات عالیات و یا زائرسرای مشهد اختصاص دهند.

انتهای پیام
captcha