از تأثیر کرونا در سطح کیفی متسابقین تا درخواست حمایت از فعالان قرآنی در زنجان
کد خبر: 3998118
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف؛

از تأثیر کرونا در سطح کیفی متسابقین تا درخواست حمایت از فعالان قرآنی در زنجان

مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه برای دومین بار برگزاری مسابقه در شرایط کرونایی را تجربه کرد که آموزش‌های مجازی و تعطیلی برخی کلاس‌ها تأثیر منفی بر کیفیت اجرای متسابقین داشت و این قشر خواستار حمایت بیشتر از فعالان قرآنی شدند.

از تأثیر کرونا در سطح کیفی متسابقین تا درخواست حمایت از فعالان قرآنی در زنجانچهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه با ثبت‌نام 600 نفر در 8 رشته شامل حفظ  ۵، ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل، رشته‌های قرائت ترتیل و تحقیق، اذان و دعاخوانی آغاز و مرحله شهرستانی در ماه‌های تیر و مرداد برگزار شد که از بین آن‌ها بیش از 120 نفر به مرحله استانی راه یافتند. روز پنجشنبه، 25 شهریورماه در دو نوبت صبح و عصر رقابت‌های بانوان در حسینیه اعظم زنجان برگزار شد. هرچند مسابقات با یک ساعت تأخیر شروع شد و نارضایتی افرادی که از ساعت 8 صبح در محل مسابقه حضور داشتند را به همراه داشت، اما سعی شده بود با توجه به شرایط شیوع کرونا شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت شود و همچنین تعبیه غرفه کودکان با آموزش و نقاشی از دیگر اقدامات جنبی این رویداد بود.

رقابت بخش آقایان نیز در روز جمعه، 26 شهریورماه در این مکان ادامه یافت و در نهایت پس از پایان مسابقات، نفرات برتر با حضور آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان و جمعی از مسئولان تجلیل شدند. در این مسابقات از داوران استانی که در آزمون سنجش و ارزیابی داوران موفق به اخذ حد نصاب لازم شده بودند نیز استفاده شد.

رقیه مرادلو، از متسابقین رشته حفظ کل در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد کیفیت مسابقات قرآن اظهار کرد: به دلیل شیوع کرونا کلاس‌های قرآن تعطیل شدند و پرسش و پاسخ بین قرآن‌آموزان و مربیان کاهش یافته بود و همین امر کیفیت کار حفاظ را پایین آورده است.


بیشتر بخوانید:

وی از مسئولان درخواست کرد: با توجه به اینکه شیوع کرونا زمینه آموزش‌های مجازی را در جامعه برجسته کرده است، از اساتید سرآمد استانی و کشوری در آموزش‌های مجازی و تقویت قرآن‌آموزان و متسابقان شهرستانی استفاده کنند. البته این کار هزینه‌ها را نیز پایین می‌آورد.

مرادلو با اشاره به اینکه تمرکز بیشتر حافظان قرآن روی تثبیت محفوظات است، ابراز کرد: همین امر باعث شده که در زمینه‌های دیگر مثل صوت و لحن دچار ضعف شوند که باید اساتید روی این موارد بیشتر کار کنند.

فریبا غلامی، دیگر متسابق رشته حفظ 5 جزء از شهرستان خُرم‌دره، حریفان و کیفیت مسابقات را خوب توصیف کرد و گفت: البته شیوع ویروس کرونا در مسابقات تأثیرگذار بود و این تأثیر را هم می‌توان در آموخته‌ها و محفوظات حس کرد و هم در حضور شرکت‌کنندگان؛ چراکه این شرایط، رفت و آمد متسابقان و مستعمان را سخت و محدود کرده است و چند نفر از متسابقین به دلیل مشکلات ایاب و ذهاب نتواستند در رقابت‌ها حضور یابند.

وی تأکید کرد:  فعالان قرآنی به‌ویژه حافظان برای ماندن و ادامه دادن این راه نیاز به انگیزه دارند و مسئولان باید به آن‌ها اهمیت دهند تا سطح فعالیت‌های قرآنی ارتقاء یابد. برگزاری مسابقات با شرایط خوب یکی از راهکارهای انگیزه‌دهی است که باید اطلاع‌رسانی مناسب در این خصوص انجام شود. همچنین استعدادهای خوبی در شهرستان‌ها وجود دارد که ممکن است به دلیل نبود امکانات نتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند.

فاصله معنادار نسل جدید قرآنی با جایگاه واقعی زنجانی‌ها

محمدجواد رضایی، داور مسابقات قرآن نیز در مورد چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه بیان کرد: کیفیت این مسابقات خوب بود اما می‌توانست بهتر نیز باشد؛ چراکه سالیان گذشته شاهد رقابت‌هاب خوبی بودیم و اکنون جوان‌ترها با جایگاهی که زنجان در سال‌های گذشته در کشور داشت فاصله دارند و باید نسل‌های جدید بیشتر در معرض آموزش‌های اساتید قرار گیرند تا به سطح مطلوب برسند.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا با نیمه فعال کردن موسسات قرآنی، در خصوص افت کیفیت اجرای متسابقین مزید بر علت شده است، ادامه داد: وقتی کلاسی برگزار نشود، تثبیت محفوظات شکل نمی‌گیرد و در کلاس‌های مجازی ممکن است قرآن‌آموزان نسبت به انجام تکالیف کاهل شوند، در حالی که فضای حضوری و ارتباط چهره به چهره انگیزه‌ها و عزم برای فعالیت را بیشتر می‌کند. البته فضای مجازی این امکان را دارد که در هر شهرستان و حتی روستاها بتوان زمینه استفاده از اساتید برجسته استانی و کشوری را فراهم کرد.

رضایی به بازنگری در سطح کیفی فعالیت‌های قرآنی در همه رشته‌ها تأکید کرد و افزود: زنجان سه نسل موفق در تربیت حافظان و قاریان قرآن را تجربه کرده است اما نسل جدید کمی ضعیف شده است، البته در مسابقات می‌توانیم در هر رشته از چند نفر افراد شاخص نام ببریم ولی با این حال باید به بحث قرآن در جامعه بیشتر بها داده شود.

وی با اشاره به اینکه در مقاطعی حفظ جزء 30 خیلی جدی گرفته شد، تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر شاهد هستیم ارگان‌های مختلف مثل آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه این جدیت را رها کرده‌اند، در حالی که برای پیشرفت در زمینه‌های قرآنی نیاز به حمایت بیشتر است.

همراهی رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی مسابقات قران

حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز در مورد جبران ناکامی زنجانی‌ها در فینال مسابقات سال گذشته اظهار کرد: در سال گذشته متاسفانه به علت عملکرد ضعیف دست‌اندرکاران و مشکلاتی که در روزهای آغازین در سامانه ثبت‌نام به وجود آمد، تعداد شرکت‌کنندگان به شدت کاهش یافت و همین دلیل سبب شد که شرکت‌کنندگان قدر از مسابقه بازبمانند. از طرفی هم در سال‌های قبل‌تر تاخیر در پرداخت جوائز بسیاری از متسابقین را دلسرد کرده بود و دیگر انگیزه‌ای برای شرکت نداشتند.

وی ادامه داد: در چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه با برنامه‌ریزی دقیق و برگزاری جلسات متعدد با نهادهای قرآنی، موسسات و اساتید و اطلاع‌رساتی درسطح استان و حمایت خوب خبرگزاری‌ها، اصحاب رسانه و صدا وسیما تعداد متسابقین به شکل قابل توجهی افزایش یافت به طوری که ۸۴ نفر سال پیش به حدود ۶۰۰ نفر رسید و مسابقات شهرستانی در سطح بسیار خوبی برگزار شد و اکنون که مسابقه در سطح استان برگزار می‌شود، ۱۲۵ نفر باهم رقابت می‌کنند و در این میان هم جلسات و کلاس‌هایی برای تقویت شرکت‌کنندگان برگزار شده است و امید داریم که ان‌شاءالله نفرات قوی برای مرحله کشوری برگزیده شوند و کاستی‌های سال‌های پیش جبران شود؛ چراکه استان زنجان ظرفیت بسیار بالایی برای فعالیت‌های قرآنی دارد.

انتهای پیام
captcha