آگاهی و دغدغه؛ معیار ارزش انسان نزد پروردگار
کد خبر: 4000778
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳

آگاهی و دغدغه؛ معیار ارزش انسان نزد پروردگار

امام‌جمعه اردبیل با بیان اینکه خداوند قیمت هر کسی را به اندازه درد او می‌گذارد و این درد به میزان دغدغه و آگاهی آن فرد بستگی دارد، افزود: به تعبیر دیگر انسان بودن شکل نیست، بلکه محتوا و رسم است.

آگاهی و دغدغه؛ معیار ارزش انسان در نزد پروردگاربه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله سیدحسن عاملی، امام‌جمعه اردبیل، شب گذشته، 5 مهرماه در جمع عزاداران اربعین حسینی در حسینیه اعظم زنجان، اظهار کرد: در صحنه کربلا با دو وجه مواجه هستیم که یکی اشقیا و دیگری اولیا است؛ یعنی در یک جبهه شمر، یزید، ابن زیاد، سنان، حرمله و امثال آن‌ها هستند و در جبهه دوم سیدالشهدا(ع) است که باید به سمت خداوند می‌رفت؛ چرا که امکان نداشت روح او بماند.

وی یادآور شد: امام حسین(ع) در کربلا خطاب به خداوند می‌فرماید: «خدایا! به تو شکایت می‌کنم چراکه با هیچ‌چیز نمی‌توانم اُنس پیدا کنم و تو بهترین جایگاه برای من هستی و زمین با این بزرگی‌اش برای من تنگ است». این جمله بیانگر این است که جایگاه و شخصیت امام حسین(ع) به‌گونه‌ای بود که باید به سمت خدا می‌رفت.

آیت‌الله عاملی با اشاره به اینکه شدت طهارت، معرفت و نفسِ شخصیت و در واقع ژن امام حسین(ع) برگرفته از قدرت روحی پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بود، ابراز کرد: خداوند قیمت هر کسی را به اندازه درد او می‌گذارد و این درد به میزان دغدغه و آگاهی آن فرد بستگی دارد، به تعبیر دیگر انسان بودن شکل نیست، بلکه محتوا و رسم است.

امام‌جمعه اردبیل با بیان اینکه گاهی خداوند لطف و عنایتی می‌کند که ادای آن با زبان و عمل ممکن نیست، بلکه برای ادای محبت خداوند فقط باید گریه کرد، ادامه داد: سیدالشهدا(ع) به درجه‌ای رسید که این دنیا برایش تنگ شده بود و به مرحله‌ای رسید که بهترین معامله را با خدا کرد.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) در معامله با خداوند، شبیه‌ترین فرزند خود از لحاظ خَلق، خُلق و منطق به پیامبر(ص) یعنی حضرت علی‌اکبر(ع) و حتی طفل 6 ماهه خود حضرت علی‌اصغر(ع) را قربانی کرد، افزود: راوی می‌گوید: در لحظات آخر فقط از حسین(ع) نوشتم که چهره‌اش رفته‌رفته نورانی شد چون خدا به امام حسین(ع) خواهد گفت که تو را قبول کردم و از تو راضی هستم.

آیت‌الله عاملی با بیان اینکه امام حسین(ع) در چند جا به شدت گریه کرده است، گفت: یکی از این‌ها زمانی بود که در میدان ایستاد و فرمود چرا خون من را حلال می‌کنید؟ که در پاسخ گفتند به عداوت (دشمنی) پدرت علی(ع) خون تو را حلال می‌کنیم. یکی دیگر از جاهایی که سیدالشهدا(ع) به شدت گریه کرده، گودی قتلگاه است، زمانی که امام حسین(ع) به گودی قتلگاه افتاده بود، دید لشکر به خیمه‌ها هجوم می‌برد اما نتوانست بلند شود و خود را بر روی زمین کشید.

وی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) در این لحظه به سمت گودی قتلگاه می‌آمد، تصریح کرد: امام حسین(ع) چون نمی‌توانست از زمین بلند شود به شدت گریه می‌کرد به خواهرش فرمود به خیمه‌ها برگرد چون نمی‌خواهم نامحرم تو را ببیند.

امام‌جمعه اردبیل در پایان با بیان اینکه مستحب است که شهید را در مکان شهادت، دفن کنند، افزود: امام سجاد(ع) هنگام دفن پیکر مطهر شهدای کربلا، پیکر امام حسین(ع) را در جایی که از اسب بر زمین افتاده بود دفن کرد.

انتهای پیام
captcha