صداقت در باورها؛ ویژگی پیرو واقعی مکتب حسینی
کد خبر: 3992708
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
چراغ هدایت / ۲

صداقت در باورها؛ ویژگی پیرو واقعی مکتب حسینی

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه زنجان با بیان اینکه بر اساس زیارت عاشورا ثبات قدم داشتن و صداقت در باورها از ویژگی بارز پیرو مکتب حسینی است، تأکید کرد: این باورها باید خود را در گفتار و رفتار نیز نشان دهد.

صداقت داشتن در باورها؛ ویژگی پیرو واقعی مکتب حسینیبه گزارش ایکنا از زنجان، ابوالقاسم اوجاقلو، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه زنجان، شب گذشته، 1 شهریورماه در سلسله نشست‌های عاشورایی «چراغ هدایت» اظهار کرد: امام موسی صدر موضوعی را مطرح کرده مبنی بر اینکه حسینیه‌ای مطلوب است که در آن افرادی تربیت شوند که روحیه حماسی و شهادت‌طلبی داشته و به دنبال پاسداشت ارزش‌های مکتب حسینی باشند. به همین خاطر است که فضای مجازی نیز محافل مذهبی، حسینیه‌ها و تکایا را نشانه گرفته‌اند.

وی بیان کرد: در محافل دینی افرادی تربیت می‌شوند که شهادت‌طلب بوده و تا پای جان مدافع آرمان‌های اهل‌بیت(ع) هستند. ظاهر مراسم عزاداری امام حسین(ع) گریه است ولی دورن‌مایه آن محتوای حماسی است و جنس متفاوتی دارد. در برخی مجالس، گریه قالبی از افسردگی، ناامیدی و خمودی دارد اما گریه برای امام حسین(ع) یک قالب با محتوای حماسی است و معمولاً شاهد هستیم که حال و هوای احساسی و عاطفی همراه با هیجان و حماسه در این محافل دیده می‌شود.

این کارشناس دینی طلب خون‌خواهی را از آداب مورد توجه پیروان مکتب حسینی و موضوع تکرار شده در زیارت عاشورا خواند و گفت: در فرازی از زیارت عاشورا عبارت «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی عِنْدَکَ وَجیهاً بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ فِی الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ» را می‌خوانیم که در واقع از خداوند می‌خواهیم با استمداد از روح قدسی حسین(ع) و با استناد به سیره حسینی، تقوا پیشه کرده و در دنیا و آخرت نزد خداوند موجه و آبرومند باشیم.

اجاقلو با تأکید بر اینکه در دنیای امروز باید انتشار مطالب در فضای مجازی، نگارش یک متن، سرودن شعر و ایراد سخنرانی را با سیره حسینی تطبیق داد، تصریح کرد: در روایتی داریم که نادان‌ترین فرد کسی است که آخرت خود را به دنیای کسی بفروشد. متأسفانه در برخی مواقع شاهد هستیم عده‌ای از عزاداری‌ها، وقایع عاشورا و فرهنگ شیعی بهره‌برداری سیاسی می‌کنند در حالی که باید مراقب بود به وجاهت این مکتب خدشه وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه در زیارت عاشورا از خداوند می‌خواهیم «ثَبِّتْ لی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ اَصْحابِ الْحُسَیْنِ» ابراز کرد: نکته مهم دیگر در زیارت عاشورا ثبات قدم است. در قرآن کریم نیز طبق آیه «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» تأکید شده است که اگر ایمان دارید، نگران و سست نشوید و ثبات قدم داشته باشید و پافشاری کنید.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه زنجان یادآور شد: امام حسین(ع) در پاسخ به کسی که از ایشان طلب شفاعت کرده بود، گفت: شما هم ما را با پرهیز از شبهات، عفت و پاکدامنی، تلاش و کوشش و نیز ثبات و پافشاری یاری کنید. فرهنگ عاشورا به ما کمک می‌کند با تولی و تبری موضع‌گیری خود را مشخص کنیم و در حفظ آن ثبات داشته باشیم. قدم صدق داشتن یعنی صداقت داشتن در باورها؛ به این معنی که آنچه در باور ما است با آنچه بر زبان می‌آوریم و در رفتار و عمل نشان می‌دهیم، مطابقت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مخالفت امام حسین(ع) با یزید مخالفت با دستگاه بنی‌امیه است، اظهار کرد: کربلا امتداد ماجرا و جنگ صفین است. هدف صفین این بود که بنی‌امیه و بنی‌مروان در رأس مدیریت جامعه اسلامی قرار نگیرند که این موضوع هم توصیه پیامبر(ص) و هم در اثر تجربه و عملکرد آن‌ها بود. شخصیت یزید و اتفاق خلافت او نیز انگیزه‌ای شد تا امام حسین(ع) این موضوع را برنتابد و دست به قیام بزند.

انتهای پیام
captcha