قهرمانان بی‌ادعا/ بهشتی که بر شهدای آتش‌نشان واجب می‌شود
کد خبر: 4001062
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱

قهرمانان بی‌ادعا/ بهشتی که بر شهدای آتش‌نشان واجب می‌شود

آتش‌نشانان قهرمانان بی‌ادعایی هستند که برای خدمت به هم‌نوع به آب و آتش می‌زنند؛ لذا از نگاه پیامبر(ص) کسی که عده‌ای از مسلمانان را از خطر سیل و آتش‌سوزی نجات دهد، بهشت بر او واجب می‌شود.

قهرمانان بی‌ادعا / جایگاه رفیع آتش‌نشان از نگاه پیامبر اسلامهفتم مهرماه به نام «آتش‌نشانی و ایمنی» نامگذاری شده است که در واقع این روز بهانه‌ای است تا به گرامیداشت انسان‌هایی بپردازیم كه از جان و آسایش خود در راه حفظ جان و آسایش ما می‌گذرند تا بتوانیم در امنیت زندگی كنیم. آتش‌نشانان فرشته‌های نجاتی هستند که از جان و مال خود می‌گذرند تا حافظ جان و مال دیگران باشند و برای خدمت به هم‌نوع به آب و آتش می‌زنند و بدون هیچ چشم‌داشتی در سخت‌ترین لحظات زندگی افراد همچون کوه از آنان پشتیبانی می‌کنند.

این روز یادآور ایثارگری و جوانمردی شهدای آتش‌نشان سال 59 در پالایشگاه آبادان است و امید که گرامیداشت این روز بهانه‌ای باشد برای تجلیل از آنان که در میان شعله‌های آتش، پیام‌آور ایستادن و سرخ زیستن هستند و ایمنی را مصونیت در برابر آسیب‌های ناشی از حوادث، اعم از طبیعی و غیرطبیعی معنا کرده‌اند.

خدمت و کمک به دیگران یکی از رفتارهای ارزشی است که در قرآن و روایات ائمه معصومان(ع) برای آن فضیلت و ثواب بسیاری حتی بهشت در نظر گرفته شده است به نحوی که جایگاه کسی که جان مسلمانان را از خطر سیل و آتش نجات می‌دهد، بهشت است که در واقع پاداش انسان‌های نیکوکار است که در کلاس دنیا به وظایف و تکالیف خود خوب عمل کرده و خداوند برای پاداش عمل آنها بهشت را با آن همه نعمت هایش خلق کرده است.

آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام‌جمعه بخش مرکزی یزد، در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: از وجود مبارک پیامبر(ص) نقل است که فرمودند: «مَن رَدَّ عَن قَومٍ مِنَ المُسلِمينَ عادِيَةَ ماءٍ أو نارٍ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ، کسی که عده‌ای از مسلمانان را از خطر سیل و آتش‌سوزی نجات دهد، بهشت بر او واجب می‌شود». این روایت که در کتاب کافی شریف جلد پنجم صفحه 55 وجود دارد، گویای عظمت کاری بعضی از اقشاری است که در جامعه اسلامی در حوادث غیرمترقبه حضور پیدا می‌کنند و جان انسان‌ها را نجات می‌دهند.

مدرسی افزود: کسانی که در آتش‌نشانی و یا در نهادهای دیگر اعم از مردمی و دولتی برای نجات جان مسلمانان حضور پیدا می‌کنند که از دیدگاه پیامبر(ص) جایگاه بسیار شریفی را دارند به نوعی که حضرت بیان می‌فرمایند بهشت بر آن‌ها واجب می‌شود.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد به درگذشت علی لندی اشاره کرد و افزود: این نوجوان فداکار به دلیل نجات جان دو زن خود را به وادی خطر انداخت و فداکارانه و همراه با شهامت در صحنه حضور پیدا کرد و یک بار دیگر ایثار، از خودگذشتگی و انسانیت را از خود بروز داد.

ارمغان امید و شادی برای آسیب‌دیدگان

سیدمحمد رستگاری، فرماندار یزد، نیز در پیامی با گرامیداشت هفتم مهرماه، روز آتش‌نشانی و ایمنی، این روز را قدردانی از تلاش شبانه‌روزی آتش‌نشانان پُر تلاش و ترویج‌گران فرهنگ ایمنی و پیشگیری از حوادث و سوانح در سطح کشور دانست و گفت: این روز یادآور زحمات شبانه‌روزی و خدمات سخت و نفس‌گیر آنانی است که با هدف نجات جان و مال انسان‌ها در حوادث و رویدادها از جان خود گذشته و با دلاوری و رشادت می‌کوشند تا امید و شادی را برای آسیب‌دیدگان به ارمغان آورند.

وی در ادامه افزود: روز آتش‌نشان روز تجلیل و پاسداشت جایگاه مردانی از جنس ایثار، شهامت و شجاعت است که آتش عشق به انسان‌ها در وجودشان زبانه می‌کشد تا آتش سوزان حوادث را در زندگی همشهریان فرونشانند.

رستگاری در پایان تصریح کرد: ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان به‌ويژه شهدای آتش‌نشان در دوران دفاع مقدس و همچنین تقدیر و تشکر از خدمات شبانه‌روزی همه آتش‌نشانان خدوم و زحمت‌کش کشور بویژه آتش‌نشانان شهرستان یزد، هفتم مهرماه روز آتش‌نشانی و ایمنی را صمیمانه به این عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و آرزوی توفیق و سلامتی را برای آتش‌نشانان فداکار کشور از خداوند متعال خواستارم.

انتهای پیام
captcha