قرارگیری ۱۵۳ روستای زنجان روی گسل زلزله
کد خبر: 4001971
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

قرارگیری ۱۵۳ روستای زنجان روی گسل زلزله

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: ۱۵۳ روستا با ۱۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی روی خط گسل زلزله قرار گرفته و حدود ۴۰ درصد واحد‌های آن مقاوم‌سازی شده است.

قرارگیری 153 روستای زنجان روی گسل زلزلهبه گزارش ایکنا از زنجان، رضا خواجه‌ای، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، 11 مهرماه در نشست خبری اظهار کرد: مجموعه بنیاد مسکن نهادی است که از امام خمینی(ره) به یادگار مانده و خدمات‌رسانی به افراد محروم و غالبا روستاییان را در دستور کار قرار داده است و بیش از 50 درصد فعالیت‌ها به عمران روستایی مربوط می‌شود.

وی تعداد روستاهای استان را 904 و روستاهای بالای 20 خانوار را 710 پارچه برشمرد و گفت: ما توانستیم در 709 روستا مطالعه طرح هادی داشته باشیم. نزدیک به 100 درصد روستاها دارای طرح هادی هستند و در این بخش بالاتر از میانگین کشوری هستیم. همچنین برای 60 روستای زیر 20 خانوار نیز تهیه طح هادی انجام شده شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه 319 روستا مورد بازنگری طرح هادی قرار گرفتند، ابراز کرد: در سنوات آینده بنا به تخصیص اعتبارات بازنگری طرح برای باقی روستاها انجام می‌شود. امسال از محل منابع ملی 2 میلیارد و 700 میلیون تومان برای 29 روستا به بازنگری طرح‌ها اختصاص داده شده و برای 20 روستا هم از محل استانی یک میلیارد و 690 میلیون تومان اختصاص داده شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه در 413 روستا معادل  58 درصد  اجرای طرح هادی روستایی انجام شده است، ادامه داد: زنجان در این بخش نیز حدود 12 درصد از میانگین کشوری بالاتر است. 68 روستا در سال 99 با ابلاغ اعتبار 12 میلیارد تومان و تخصیص بیش از 6 میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت و از منابع استانی هم در 30 روستا اجرای طرح شد. امسال از محل منابع ملی امسال در 48 روستا اجرای طرح هادی خواهیم داشت. در مجموع طرح هادی 191 پروژه در طول یک سال انجام شد که غالبا پروژه‌های نیمه تمام بود.

وی بیان کرد: از محل قیر رایگان نیز بهسازی 108 روستا با اعتبار 36 میلیارد و 200 میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت. در بخش صدور اسناد مالکیت روستایی نیز نزدیک 500 واحد در سال گذشته سنددار شدند و چیزی حدود 200 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. امسال 180 درصد پیشرفت فیزیکی داریم که تلاش داریم تا پایان سال به 250 درصد برسد. در روستاهای استان 69 هزار و 275 فقره سند صادر شده و 13 درصد از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

خواجه‌ای به تهیه طرح و بهسازی روستاهای هدف گردشگری برای 10 روستا اشاره کرد و افزود: طرح بهسازی روستاهای هدف گردشگری برای چهار روستا انجام و برای چهار روستای دیگر در دست تهیه است. همچنین 7 روستای دارای بافت باارزش در استان داریم که سه مورد آن مصوب و اجرای آن در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه مطالعات طرح منظومه روستایی تنها استان در کشور هستیم که در 18 بخش کار انجام شده است، ابراز کرد: امسال برنامه‌ریزی کردیم که برابر نیاز شهرستان این طرح عملیاتی شود. در تهیه و بازنگری طرح‌های هادی روستایی همه نیازهای 10 سال آینده روستا پیش‌بینی می‌شود.

این مسئول در مورد بخش بازسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی یادآور شد: 92 هزار و 600 واحد روستایی داریم که بیش از 51 هزار واحد مقاوم‌سازی انجام شده است. امسال مقاوم‌سازی 5000 واحد در دستور کار قرار دارد و تا امروز نزدیک 3000 واحد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند. از سال گذشته مبلغ تسهیلات دو برابر افزایش یافته که دوره بازپرداخت 20 ساله است. زنجان رتبه برتر زنجان در اجرای طرح مقاوم‌سازی را از آن خود کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان تصریح کرد: 153 روستا با 18 هزار و 700 واحد مسکونی روی خط گسل زلزله قرار گرفته و حدود 40 درصد واحدها مقاوم‌سازی شده است. در 275 روستا هم بحث مسیل داریم که 42 هزار و 500 واحد نیز در این محل‌ها مستقر شده و 19 هزار واحد معادل 50 درصد آن تاکنون مقاوم سازی شده است و همه دستگاه‌های اجرایی باید کار باشند تا این مهم در استان اتفاق بیفتد.

انتهای پیام
captcha