جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم‌تراز با شرایط قرن جدید است
کد خبر: 4003198
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
علیرضا تابش:

جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم‌تراز با شرایط قرن جدید است

دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در آیین افتتاحیه این دوره از جشنواره، گفت: تلاش ما، طراحی و اجرای جشنواره‌ای هم‌تراز با شرایط و الزامات قرن جدید و تعریف هویتی نو برای جشنواره بوده است.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم‌تراز با شرایط قرن جدید است

به گزارش ایکنا از اصفهان، علیرضا تابش، دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در آیین افتتاحیه این دوره از جشنواره که جمعه، ۱۶ مهرماه در سالن همایش‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و پنجمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان ایران را در روزهایی آغاز می‌کنیم که بهترین نام برای آن، دوران آغازها و پایان‌هاست. جشنواره امسال به یک روایت، آخرین جشنواره قرن و به روایتی دیگر، نخستین جشنواره قرنی جدید محسوب می‌شود.

وی افزود: قرنی که در آستانه آن ایستاده‌ایم، سرشار از فرصت‌ها، تهدیدها و واقعیت‌هایی نوین است که مخاطبان امروز جشنواره سرنوشت کشور را با ملاحظه تمام این شرایط رقم خواهند زد. این دوره از جشنواره را می‌توان جشنواره عرضه محصولات سینمایی برای مهم‌ترین نسل قرن آینده دانست؛ نسلی که باید کشور را در دنیای نو بازتعریف و از قدرت، فرهنگ، غرور و هویت ایران اسلامی پاسداری کند.

دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان تصریح کرد: کشور ما و جهان این قرن نو را با بیماری همه‌گیر و سوگواری آغاز کرده‌اند. بحران کرونا نخستین خاطره جمعی نسلی است که مخاطبان فیلم‌های این دوره از جشنواره محسوب می‌شوند. اگرچه مصیبت‌های ناشی از این پاندمی، سهمگین و اندوهناک است، ولی دست‌کم این تضمین را برای ما به همراه دارد که نسل آینده از همان کودکی کلنجار رفتن با سختی و شرایط ناگوار و ارزش همکاری و کار گروهی در مواجهه با بحران‌های بزرگ را تجربه کرده و آموخته است. این نسل، متفاوت خواهد بود که بنابر همین تفاوت، به هنر و آثاری متفاوت نیز نیاز خواهد داشت و دنیایی بسیار متفاوت با نسل‌های پیشین را تجربه خواهد کرد.

تابش ادامه داد: امید است که هنرمندان و فیلم‌سازان این سال‌ها آثارشان را منطبق با این شرایط جدید و بر مبنای الزامات این عصر نو تولید کرده باشند. آنچه بر عهده ما بوده و هست، طراحی و اجرای جشنواره‌ای هم‌تراز با این قرن جدید بود که تلاش کردیم با به رسمیت شناختن ظرفیت‌های فضای مجازی، نواندیشی در طراحی بخش بین‌الملل، دسترس‌پذیر کردن جشنواره برای همه گروه‌ها و به‌خصوص معلولان، فراگیری جشنواره در تمام کشور به‌صورت فیزیکی و برخط و افزودن بخش‌های مرتبط با رسانه‌های نوین، هویتی جدید به جشنواره ببخشیم.

وی اضافه کرد: امید دیگر ما این است که این مسیر در سال‌های آینده به شکلی مستمر ادامه پیدا کند و نام زیبای اصفهان بر تارک این رویداد مهم سینمایی بدرخشد. در تمام این سال‌ها و به‌خصوص این چند سال که به‌صورت ویژه در جایگاه دبیر در خدمت هنرمندان و کودکان و نوجوانان کشورم بودم، جز امید، پویایی و توان، دریافت دیگری از این نسل نداشتم. اطمینان دارم آینده‌ای که این نسل در طول قرن پیش‌رو خلق خواهند کرد، جذاب و دوست‌داشتنی‌تر از امروز خواهد بود.

دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان بیان کرد: این دوره از جشنواره در شرایطی برگزار می‌شود که ۵۱ هزار کودک ایرانی در غم از دست دادن پدر و مادر عزیزشان به‌دلیل کرونا، سوگوار هستند و بی‌سرپرست شده‌اند. جامعه هنری ایران در برابر آینده این کودکان معصوم خود را مسئول می‌داند و همین‌جا به همه این کودکان ادای احترام می‌کنم و جشنواره امسال را با نام و یاد قهرمان نوجوان و ایثارگر، علی لندی افتتاح خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha