آیه‌ای که رهبری موفق رسول‌الله(ص) را به عالم نشان می‌دهد
کد خبر: 4006324
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
سیره رسول خدا (ص)/ 2

آیه‌ای که رهبری موفق رسول‌الله(ص) را به عالم نشان می‌دهد

مرضیه محمدزاده، پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به آیه 61 سوره توبه، گفت: کسی می‌تواند رهبری سیاسی و اجتماعی مردم را به دست بگیرد که حرف همگان را گوش بدهد، نه حرف یک گروه خاص را و این آیه رهبری موفق رسول الله(ص) را در این زمینه به عالم نشان می‌دهد.

آیه‌ای که رهبری موفق رسول الله(ص) را به عالم نشان می‌دهدبه گزارش ایکنا از خوزستان، مرضیه محمدزاده، نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام در دومین جلسه از سلسله سخنرانی‌های خود در آستانه میلاد پیامبر خدا(ص) گفت: انسان‌ها محتاج اخلاق جهانی هستند و اخلاق جهانی، محتاج الگوی جهانی است که بتواند در سطح جهان به این تشنگی پاسخ دهد. اخلاق نبوی، قطعا پاسخگوی این نیاز است که در ادامه، حضرت مهدی(عج) فرزند رسول خدا(ص)، به عنوان آخرین حلقه ارتباطی، ترسیم یک الگوی کامل خواهد بود.

وی اظهار کرد: آیه‌ای در قرآن کریم وجود دارد که به آیه اُذُن، موسوم است: «وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَرَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (آیه 61 سوره توبه) از آنها کسانی هستند که پیامبر(ص) را آزار می‌دهند و می‌گویند او آدم خوش باوری است. بگو خوش باور بودن او به نفع شما است. ولی بدانید او به خدا ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق می‌کند و رحمت است برای کسانی از شما که ایمان آوردند و کسانی که رسول خدا(ص)را آزار می‌دهند، عذاب دردناکی دارند.

محمد زاده در ادامه به بیان نکاتی درباره این آیه پرداخت و گفت: بر اساس این آیه، گوش دادن رسول الله(ص) به سخنان مردم چند حُسن دارد: اولا اینکه: ایشان برای شما اهمیت و حرمت قائل هستند. ثانیا به شما حُسن ظن دارند و کلام شما را حمل بر صحت می‌گذارند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: رسول الله(ص) هیچ گاه اهل تجسس و بازجویی نبودند و سخن اصحاب خود را می‌پذیرفتند. همیشه دوست داشتند مردم سخن بگویند و ایشان گوش دهند، برخلاف رهبران جامعه که خود حرف می‌زنند و مردم گوش می‌کنند. وقتی کسی به سخن مردمش گوش می‌دهد میزان صبر و حوصله او را نشان می‌دهد، به ویژه اگر انسان دارای مقام باشد.

نویسنده کتاب «زنان پیامبر اکرم(ص) و زنان با پیامبر اکرم(ص)» ادامه داد: کسی می‌تواند رهبری سیاسی و اجتماعی مردم را به دست بگیرد که حرف همگان را گوش بدهد، نه حرف یک گروه خاص را. آیه 61 سوره توبه، رهبری موفق رسول الله(ص) را به عالم نشان می‌دهد. اگر سخنان رسول الله(ص) را در 23 سال رسالت به خصوص 10 سال مدینه که در آن سال‌ها نماز اقامه می‌کردند و خطبه می‌خواندند، جمع کنیم شاید یک کتاب نشود، ولی هر کلمه‌ و عبارتی که رسول الله(ص) بیان فرمودند پر محتوا بود.

این استاد دانشگاه افزود: در تاریخ است که یک عرب بیابان‌نشین نزد رسول الله(ص) آمد و از ایشان خواست به او رهنمودی بدهند تا رستگار شود و پس از آن سریع به قبیله خود برگردد. رسول الله(ص) به آن مرد می‌فرمایند: با قوم و قبیله و افراد خانواده‌ات خوش‌رفتار و مهربان باش. همین سخن باعث می‌شود که آن مرد، این رفتار را در پیش بگیرد و رسول الله(ص) درباره او فرمودند: او رستگار شد. خصلت مهم و زییای رسول خدا(ص) این بود که هر چه به دیگران می‌گفتند، قبل از همه خود و خانواده‌شان به آن عمل کرده بودند.

وی با اشاره به ادامه آیه 61 سوره توبه گفت: خداوند در ادامه بیان ویژگی‌های رسولش فرمود: «يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ»:‌ خداوند در این آیه، ایمان به خدا را در کنار ایمان و اطمینان به مردم و تصدیق آنها قرار می‌دهد و رسولش را به زیبایی در این زمینه مورد ستایش قرار می‌دهد.  

انتهای پیام
captcha