پیامبر رحمت(ص) در نگاه شاعران پارسی‌گوی + فیلم
کد خبر: 4007551
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۶

پیامبر رحمت(ص) در نگاه شاعران پارسی‌گوی + فیلم

همایون علیدوستی، شاعر و نویسنده در چهارمحال‌وبختیاری در سالروز میلاد سراسر نور و برکت پیامبر رحمت(ص) به مرور وصف صفات و کمالات آن حضرت در آثار برخی شاعران پرداخت.

همایون علیدوستی، شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه نام مقدس پیامبر اسلام(ص) و بیان توصیف شخصیت آن حضرت با شعر و ادبیات فارسی گره خورده است، اظهار کرد: شاعران پارسی‌گوی از دیرباز تاکنون دیباچه دیوان خود را پس از حمد و ثنای خداوند متعال، به توصیف جایگاه بلندمرتبه رسول خدا(ص) اختصاص داده‌اند. همچنان که از بدو خلق شعر فارسی توسط نخستین شاعران مسلمان پارسی‌گوی از کسایی مروزی تا امروز، بیشتر شاعران در اشعار خود به توصیف و مدح شخصیت والای پیامبر(ص) پرداخته‌اند‌.

وی ادامه داد: نظیر چنین مدح و توصیفی را در دیباچه گلستان سعدی می‌توان خواند که با بیانی شیرین این دیوان را به توصیف عظمت پیامبر(ص) متبرک می‌کند:

شفیع مطاع نبی کریم، قسیم جسیم نسیم وسیم
چه غم دیوار امت را که دارد چون تو پشتیبان، چه باک از بحر موج بحر آن‌را که باشد نوح کشتیبان
بلغ العلی بکماله، کشف الدجی بجماله، 
حسنت جمیع خصاله، صلوا علیه و آله

علیدوستی با تصریح اینکه شاعرانی نظیر مولوی، سنایی غزنوی، نظامی گنجوی و جامی نظیر چنین مدح و ستایش را در مطلع کلام را داشته‌اند، افزود: بسیاری از شاعران در توصیف کمالات اخلاقی، جایگاه حضرت در قرآن کریم و شخصیت والای پیامبر(ص) اظهار عجز و ناتوانی کرده‌اند و بسیاری از شاعران به این نکته اقرار کرده‌اند.

این شاعر باسابقه در استان در خصوص معراج‌نامه‌ها، بیان کرد: این دست منظومه‌ها به روایت معراج جسمانی و روحانی پیامبر(ص) می‌پردازند و از قرن هشتم تا کنون آثار زیادی در این خصوص خلق شده است، از جمله می‌توان به معراج‌نامه عمان سامانی، شاعر و عارف دیار چهارمحال‌وبختیاری، اشاره کرد که در میان دیگر اشعار مشهور این شاعر پرآوازه مهجور و ناشناخته مانده است و می‌طلبد نشست‌ها و جلسات علمی خوانش و تحلیل این مجموعه ارزشمند که زبانی فاخر و بلیغ دارد، در دستور محافل شعر و ادب استان قرار گیرد.

وی بیان کرد: جمال‌الدین عبدالرزاق اصفهانی از شاعران عصر سلجوقی در ترکیب‌بندی زیبا به توصیف پیامبر(ص) پرداخته که به اعتراف بسیاری از ادیبان و شاعران و مورخان اهل ادب، بهترین تركیب‌بندی است كه تاكنون در وصف آن حضرت سروده شده و با این مطلع آغاز می‌شود:

ای از بر سدره شاهراهت‌، وای قبه عرش تكیه‌گاهت
ای طاق نهم رواق بالا، بشكسته ز گوشه كلاهت

این مدرس دانشگاه در استان دیباچه مخزن‌الاسرار نظامی گنجوی را نمونه دیگری از آثار شعری فاخر در وصف پیامبر(ص) دانست و گفت: این شاعر پرآوازه سروده است:

تخته اول که الف نقش بست بر در محجوبه احمد نشست
کنت نبیا چو علم پیش برد ختم نبوت به محمد سپرد
مه که نگین دان زبرجد شده است خاتم او مهر محمد شده است
امی گویا به زبان فصیح از الف آدم و میم مسیح
همچو الف راست به مهر و وفا اول و آخر شده بر انبیا

وی بیان کرد: عطار نیشابوری نیز درباره حضرت محمد(ص) شعر معروفی دارد که راوی صحبت‌های جبرئیل با این حضرت است و از ایشان می‌خواهد به معراج بیاید و به دیدار پیامبر پیشین بشتابد:

یک شبی در تاخت جبریل امین، گفت ای محبوب رب العالمین
صد جهان جان منتظر بنشسته‌اند، در گشاده دل به تو در بسته‌اند
هفت طارم را ز دیدارت حیات، تا برآیی زین رواق شش جهات
انبیا را دیده‌ها روشن کنی، قدسیان را جان‌ها گلشن کنی

علیدوستی تأکید کرد: شاعران هر چقدر هم زبان و بیان فاخر و توان و طبع شعری بلندی داشته باشند، نمی‌توانند توصیف اقیانوس عظیم عظمت جایگاه پیامبر(ص) را در کلام جاری سازند و حق مطلب را ادا کنند؛ حضرت محمد مصطفی(ص) رحمت عالمیان هستند و می‌طلبد که شاعران امروز کمالات و عبودیت و بندگی خالصانه آن حضرت را به شعر آورند و مسیری را که ایشان برای رسیدن به این کمالات و درجه والای عبودیت پیمودند برای مخاطبان تبیین کنند.

این مدرس دانشگاه در استان با تصریح اینکه انسان منبع کمالات هستند، ادامه داد: تمامی انسان‌ها این ظرفیت را دارند که به رشد و تعالی و به مقامی برسند که خداوند در قرآن کریم به جانشان سوگند یاد کند و یا او را اسوه حسنه معرفی کند. پیامبر(ص) در حدیثی می‌فرمایند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» یعنی من مبعوث شدم تا فضایل اخلاقی را تکمیل کنم. لذا شاعران جوان باید بیش از گذشتگان و با زبانی نو به توصیف و تبیین فضایل و اخلاق حسنه و خلق نیکوی پیامبر(ص) برای مخاطبان امروز که تشنه این مباحث هستند، بپردازند و سیره نبوی را با پیام شاعرانه به خوانندگان امروز تبیین کنند.

در پایان، فیلم شعرخوانی سروده همایون علیدوستی، شاعر آیینی استان، در مدح پیامبر(ص)، تقدیم خوانندگان این گفت‌وگو می‌شود.

انتهای پیام
captcha