صدور حکم خرید کتاب به جای حبس مدنظر قضات آذربایجان غربی باشد
کد خبر: 4009518
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴

صدور حکم خرید کتاب به جای حبس مدنظر قضات آذربایجان غربی باشد

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: با توجه به تاکیدات مکرر ریاست معظم قوه قضائیه در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و توجه بیشتر به مقوله حبس‌زدایی و اعمال مجازات‌های جایگزین حبس، قضات نسبت به اعمال مجازات جایگزین به خرید کتاب برای کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی اقدام کنند.

خدیجه معصومی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌ غربی، ۹ آبان با حضور در دادگستری‌کل با ناصر عتباتی، رئیس‌کل دادگستری استان در خصوص طرح جایگزینی صدور حکم مجازات محکومین جرائم غیرعمد برای خرید کتاب به کتابخانه‌های عمومی با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، غنی شدن مجموعه کتاب‌خانه‌ها و کاهش آسیب‌های اجتماعی بحث و تبادل و نظر کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی در این دیدار اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی استان یک مجموعه فرهنگی و اجتماعی است که با اجرای برنامه‌های فرهنگی و ترویجی کتاب‌خوانی در جامعه تلاش می‌کنند در کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت روانی در جامعه سهیم باشند.

خدیجه معصومی افزود: در این راستا جهت حمایت از حقوق شهروندی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌توان از ظرفیت‌ها و توان هر دو دستگاه بهره‌برداری خوب داشته باشیم. 

وی ادامه داد: در صورت صلاحدید در یک اقدام فرهنگی شاخص در سطح استان آذربایجان غربی در صدور رای جرایم نقدی، حکم به نفع امورات فرهنگی صادر شود و با عملیاتی کردن منسجم و با نگاه فرهنگی مثبت از سوی قضات و دادستان‌ها در پیشگیری از وقوع جرم مشارکت داشته باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: مساعدت به مرتکب برای جبران خسارت‌های وارده و با ترغیب به چنین کارهای فرهنگی و علمی بی‌شک یکی از عوامل اصلی به منظور تسهیل در ارائه خدمات پیشگیرانه تاثیرات مثبتی را در سطح جامعه را خواهد داشت.

وی گفت: نقش کتاب و کتاب‌خوانی در توسعه و پیشرفت جوامع نقشی انکارناپذیر است و با سوق دادن احکام صادره برای اعمال مجازات جایگزین به مقوله خرید کتاب برای کتابخانه‌های عمومی در غنی‌سازی بیشتر مجموعه کتابخانه‌ها و ترويج فرهنگ كتاب‌خوانی در جامعه و در نهایت با بالا بودن آگاهی‌های اجتماعی و عمومی برای رفع و كاهش جرم موثر است.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی هم در این دیدار اظهار کرد: هر چقدر بتوانیم فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی را در جامعه به معنای واقعی تقویت کنیم و بر این اساس مناسبت‌های اجتماعی  تنظیم شود بیشتر آسیب‌های اجتماعی اتفاق نخواهد افتاد.

ناصر عتباتی ضمن تاکید بر اهمیت مطالعه در جامعه گفت: باید تمام تلاش خود در جهت نفوذ کتاب در بطن زندگی روزانه مردم را انجام دهیم تا نیاز به مراجعه کتابخانه‌ها بیشتر شود.

وی تاکید کرد: باید از همان سطوح ابتدایی کودکان را به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه‌مند کرد و در صورت اجرای موفق این فرهنگ، کار ارزشمندی محسوب می‌شود.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به قیمت بالای کتاب در جامعه بیان کرد: کتابخانه‌ها باید تلاش کنند که با تقویت و غنی‌سازی مجموعه‌های خود با کتاب‌های جدید و مفید در حوزه‌های مختلف مردم را بیش از پیش به کتابخانه‌ها ترغیب و جذب کنند و با اطلاع‌رسانی گسترده فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی اهمیت کتابخانه‌ها را در جامعه بیشتر نشان بدهند.

وی با اعلام این که آذربایجان غربی در صدور رای‌های فرهنگی بیشترین سهم را در کشور دارد، گفت: با عنایت به سیاست‌های تحولی قوه قضائیه و تاکیدات مکرر ریاست معظم قوه قضائیه در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و توجه بیشتر به مقوله حبس‌زدایی و اعمال مجازات‌های جایگزین حبس، قضات نسبت به اعمال مجازات جایگزین به خرید کتاب برای کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha