ظرفیت و امکانات دانشگاه در اقامه ارزش‌های قرآنی
کد خبر: 4012927
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
به‌ بهانه هفته قرآن و دانشگاه؛

ظرفیت و امکانات دانشگاه در اقامه ارزش‌های قرآنی

رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری گفت: دانشگاهیان از ظرفیت و قدرت و امکانات بسیار بالایی برای اقامه ارزش‌های قرآنی در جامعه اسلامی برخوردار هستند که متأسفانه حق مطلب در این خصوص آنچنان که باید و شاید ادا نشده است.

احمد رضا بسیج، رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری

احمدرضا بسیج، رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه همه ما مصداق خطاب خداوند در آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ» (صف/۱۴)، هستیم، اظهار کرد: هر کسی که مدعی ایمان است، باید خداوند را در تمامی ساحت‌ها یاری کند لذا هر کاری که انسان می‌داند در راستای احیا، گسترش و تثبیت ارزش‌های قرار دارد می‌تواند مصداق یاری خداوند باشد و اولی‌تر از همه کارها ذکر و خدمت و پرداختن به قرآن کریم به‌عنوان اصل و اساس دین است‌.

وی ادامه داد: قرائت، حفظ قرآن، تفسیر، تدبر، برپایی یا حضور در مسابقات و محافل و مجالس قرآنی و غیره می‌توانند مصادیقی از خدمت به این کتاب وحیانی باشند و ما را در زمره أَنْصَارَ اللَّهِ قرار می‌دهند. دانشگاه به‌عنوان مرکز علم آموزی می‌تواند در کنار سایر مراکز ِآموزشی مانند مدارس یا حوزه‌های علمیه این امور را که با تعلیم و تعلم در ارتباطند، پوشش دهد.

بسیج با ذکر اینکه علم و دانش مصداقی از آیات الهی است، تصریح کرد: با این نگاه می‌توان گفت که تلاش برای کسب علم و دانش در رشته‌های گوناگون مانند فیزیک و شیمی و فلسفه و غیره مصداق تلاش برای تلاوت و فراگیری آیات الهی است اما متأسفانه این نگاه کمتر در دانشجویان ما نهادینه شده است؛ امروز جای خالی برنامه‌ریزی و پرداختن به ارتباط علوم مختلف دانشگاهی با قرآن کریم در دانشگاه‌ها محسوس است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان با ابراز تاسف از مغفول ماندن قرآن در دانشگاه‌ها، گفت: امروز بسیاری از دانشجویان و حتی اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها توانایی روخوانی و روانخوانی ساده قرآن را ندارند لذا نباید انتظار داشت که فرهنگ جستجو و یافتن ارتباط علوم مختلف با آیات قرآن کریم در میان دانشگاهیان نهادینه شده باشد.

بسیج با یادآوری فقر معرفتی و قرآنی بسیاری از دانشگاهیان، بیان کرد: می‌طلبد که برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای تقلیل این نقیصه در دانشگاه‌ها انجام گیرد و با برپایی برنامه‌های پررنگ متنوع قرآنی اعم از برگزاری دوره‌های آموزشی، محافل و کرسی تلاوت، پژوهش قرآنی، پرداختن به هنرهای قرآنی مانند کتابت، فیلمسازی و علوم روز در دانشگاه‌، دانشجویان را متوجه اهمیت و ضرورت این کتاب وحیانی در زندگی کرد؛ دانشگاه این وظیفه را بر دوش دارد که سبک زندگی دانشجویی را حتی‌الامکان به سبک زندگی قرآنی نزدیک کند.

وی با اشاره به آیه ۴۱ سوره مبارکه حج «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ»، گفت: بر طبق این آیه شریفه، وظیفه هر یک از ما گسترش ارزش‌هاست و به‌ویژه دانشگاهیان از ظرفیت و قدرت و امکانات بسیار بالایی برای اقامه ارزش‌های قرآنی در جامعه اسلامی برخوردار هستند که متأسفانه حق مطلب در این خصوص آنچنان که باید و شاید ادا نشده است.

بسیج یادگیری، تلاوت و عمل به قرآن کریم در دانشگاه‌ها را مهم‌ترین وظیفه و اولویت دانشگاهیان برشمرد و توضیح داد: می‌طلبد که در راستای عملیاتی ساختن این مهم، هیئت اندیشه‌ورز و قرارگاهی تشکیل و اعتبارات و امکاناتی برایش تعریف شود؛ روزانه در دانشگاه‌ها شاهد برپایی جلسات و برنامه‌های متعدد با حضور مسئولان و مدیران هستیم اما در مسئله قرآن و برنامه‌های قرآنی بندرت چنین جلسات پرباری را شاهد هستیم و این جلسات در غربت و مهجوریت برگزار می‌شوند.

رئیس بسیج اساتید استان با تأکید بر اینکه مهم‌ترین قرارگاه استان باید قرارگاه قرآن و احیا و عملیاتی ساختن ارزش‌های قرآنی باشد، ادامه داد: این قرارگاه و اعضای اندیشه‌ورز آن باید در محوریت تمام برنامه‌ها و جلسات قرار گیرند و تمام اقدامات لازم اعم از حمایت از آثار و تألیفات قرآنی، تولید محتوا، ساخت فیلم و کلیپ، برپایی محافل و کرسی تلاوت و غیره ذیل این قرارگاه انجام گیرد.

انتهای پیام
captcha